• Anonym (Maja)

    När börjar ni med fler lager på barnet?

    Hej,

    Har en 1,5 åring hemma och är lite vilsen bland alla olika typer av kläder som finns att köpa. I vintras när det var runt 0 grader och kallare ca - 10, klädde jag barnet i tunt ull, fleece alt ett lager till ull sen en overall när hen satt still i pulkan. Men hur bör jag klä barnet när det är ca 5-10 grader ute? Är ?vanliga kläder? ok under overall? Nu är hen ju även i farten hela tiden och sällan stilla.. hon börjar inte förskola förens nästa år så får ingen vägledning därifrån. Hur klär ni mindre barn när det är kyligt ute men inte vrålkallt?

  • Svar på tråden När börjar ni med fler lager på barnet?
  • Anonym (Midde)

    Jag brukar utgå från mig själv mycket, samt vad för något vi ska göra utomhus. Ska barnet mest sitta i vagn? Ska vi lalla runt i skogen? Är det blött på marken?
    Om jag tex tar på mig en vindtät skaljacka, känns det bra? Eller vore det skönt med en halskrage eller en fleece under så att det inte blåser in kallt? 
    Har man lager på lager så har man ju också möjlighet att öppna upp och ta bort ett lager. Det är svårare att lägga till om man inte är nära hemmet förstås.

  • Anonym (.)

    Först och främst iakttar jag barnet: ser det ut att svettas? Ser det ut att frysa?
    Är jag alldeles osäker känner jag på deras ryggar: känns det kallt tar jag på mer kläder och känns det klibbigt tar jag bort ett lager.

    Jag utgår aldrig från mig själv eftersom jag är en fryslort, jag har alltid mer kläder på mig än gemene man.

  • Anonym (Suck)

    Jag förstår inte hur så många föräldrar verkar helt handlingsförlamade och måste fråga om precis allt. Hur ska man klä barnen? Hur ska man bädda vagnen? Hur mycket mat ska man ge? Vad för mat ska man ge? Hur ofta ska man mata? Hur ofta ska de bada? När ska de sova? När ska de börja förskolan? Osv osv osv in i absurdum. Går det inte att tänka lite själv? Vet du inte hur du ska klä dig själv heller? Känner du inte när det är kallt/varmt ute? Är du kall är antagligen barnet det också. Är du varm är antagligen barnet det också. Hade du tyckt det var kallt att sitta i en vagn utan vinterkläder tycker nog barnet det också. Hade du tyckt det var svettigt med vindtät overall och mössa på lekplatsen tycker nog barnet det också. Blir barnet lättare varm/kall än dig kan du ju ta med det i beräkningen också och lägga till/ta bort ett lager av det du skulle vilja klätt dig själv i för en sån aktivitet.

  • Anonym (Varierat)

    Grunden har varit vanliga kläder under en tjockare overall. Alternativt långkallingar också vid sträng kyla. Tunnare mössa om det inte är så kallt, annars en sån där tjockare som går under hakan också. Vid enstaka tillfällen tjocksockar också. Vi har sällan riktigt kallt. 

  • Anonym (Maja)
    Anonym (Suck) skrev 2021-08-30 15:15:13 följande:

    Jag förstår inte hur så många föräldrar verkar helt handlingsförlamade och måste fråga om precis allt. Hur ska man klä barnen? Hur ska man bädda vagnen? Hur mycket mat ska man ge? Vad för mat ska man ge? Hur ofta ska man mata? Hur ofta ska de bada? När ska de sova? När ska de börja förskolan? Osv osv osv in i absurdum. Går det inte att tänka lite själv? Vet du inte hur du ska klä dig själv heller? Känner du inte när det är kallt/varmt ute? Är du kall är antagligen barnet det också. Är du varm är antagligen barnet det också. Hade du tyckt det var kallt att sitta i en vagn utan vinterkläder tycker nog barnet det också. Hade du tyckt det var svettigt med vindtät overall och mössa på lekplatsen tycker nog barnet det också. Blir barnet lättare varm/kall än dig kan du ju ta med det i beräkningen också och lägga till/ta bort ett lager av det du skulle vilja klätt dig själv i för en sån aktivitet.


    Men så bra att du tycker att allt är självklart. Lägg din energi på något annat istället då än att kommentera i min tråd tack
  • Anonym (H)
    Anonym (Suck) skrev 2021-08-30 15:15:13 följande:

    Jag förstår inte hur så många föräldrar verkar helt handlingsförlamade och måste fråga om precis allt. Hur ska man klä barnen? Hur ska man bädda vagnen? Hur mycket mat ska man ge? Vad för mat ska man ge? Hur ofta ska man mata? Hur ofta ska de bada? När ska de sova? När ska de börja förskolan? Osv osv osv in i absurdum. Går det inte att tänka lite själv? Vet du inte hur du ska klä dig själv heller? Känner du inte när det är kallt/varmt ute? Är du kall är antagligen barnet det också. Är du varm är antagligen barnet det också. Hade du tyckt det var kallt att sitta i en vagn utan vinterkläder tycker nog barnet det också. Hade du tyckt det var svettigt med vindtät overall och mössa på lekplatsen tycker nog barnet det också. Blir barnet lättare varm/kall än dig kan du ju ta med det i beräkningen också och lägga till/ta bort ett lager av det du skulle vilja klätt dig själv i för en sån aktivitet.


    Nä du! Man kan inte alls utgå ifrån sig själv som vuxen om man fryser eller inte och tro att det ska vara samma för barnet. Du hade haft behov av att läsa lite råd ifrån dessa trådar verksr det som.
  • Anonym (.)
    Anonym (Suck) skrev 2021-08-30 15:15:13 följande:
    Jag förstår inte hur så många föräldrar verkar helt handlingsförlamade och måste fråga om precis allt. Hur ska man klä barnen? Hur ska man bädda vagnen? Hur mycket mat ska man ge? Vad för mat ska man ge? Hur ofta ska man mata? Hur ofta ska de bada? När ska de sova? När ska de börja förskolan? Osv osv osv in i absurdum. Går det inte att tänka lite själv? Vet du inte hur du ska klä dig själv heller? Känner du inte när det är kallt/varmt ute? Är du kall är antagligen barnet det också. Är du varm är antagligen barnet det också. Hade du tyckt det var kallt att sitta i en vagn utan vinterkläder tycker nog barnet det också. Hade du tyckt det var svettigt med vindtät overall och mössa på lekplatsen tycker nog barnet det också. Blir barnet lättare varm/kall än dig kan du ju ta med det i beräkningen också och lägga till/ta bort ett lager av det du skulle vilja klätt dig själv i för en sån aktivitet.
    Men allvarligt.
    Har du inget bättre för dig än att sprida spott, spe och hån?
    Vad sägs om att du istället skulle göra tvärtom och försöka göra världen lite bättre och vara uppmuntrande och stöttande?
Svar på tråden När börjar ni med fler lager på barnet?