• Anonym (Mom2be)

Det här med att krysta eller ej?

Som förstagångsförälder i blivande läser jag så mycket jag kan om förlossningar nu. Och något jag reagerat på är det gär med att krysta eller inte?

Det känns ju som när man sett förlossningar på tv är det typ modell håll andan, tryck allt du kan till du blir blå och ta i för kung och fosterland.

Har sett bilder på de som tom kör nån slags dragkamp med rep.

Sen läser man att avslappning är viktigt för kroppen, att andningen ska styra, och att folk som är medvetslösa kan föda barn. De lär ju inte direkt hålla andan och krysta...

Såg också en studie från england om att förlossnkngsskador minskade när mammorna inte körde den klassiska håll-andan-och-tryck-på-allt-du-förmår-taktiken, utan lät kroppen sjölv krysta fram bebisen.

Ni som ska föda eller nyss fött barn, vad har ni fått för info kring det här? Jag tycker ofta att all smärta man upplever blir hundra gånger värre om man spänner sig, så om tanken att kroppen krystar själv har nån bäring låter den ju betydligt mer lockande...

• Svar på tråden Det här med att krysta eller ej?
  • Anonym (Naturen)

Jag kunde inte låta bli att krysta. Kroppen ville det. Det är liksom inte för inte det kallas krystvärkar.

• Jemp

Krystningsvärkar är som en reflex, i stil med kräkreflexen fast åt andra hållet sas. Så delvis gör kroppen det själv.

Jag/min kropp är inte en sån som krystar ut ett barn på 2 min så jag har absolut fått ta i (och blivit uppmuntrad till det), även om det inte varit i amerikansk stil att hålla andan och räkna till 10.

När kroppen börjar trycka på är det dessutom skönare att följa med och krysta tycker jag.

Före krystvärkarna har man ju "vanliga" värkar i ett längre öppningsarbete och där blir smärtan lindrigare om man lyckas slappna av snarare än spänna sig däremot.

• Anonym (Naturen)

Ser du på amerikanska förlossningsprogram så har de nästan alltid epidural, och det gör för många att de inte känner när krystvärken kommer. Det är därför läkaren (som det oftast är där) säger åt dem att krysta och hur länge.

• Anonym (Mom2be)

Jo, alltså jag förstår detta med att följa med kroppen - typ som att man inte kan låta bli att kräkas när kroppen säger kräks. Men då följer man ju med vad kroppen redan gör? Till skillnad från att aktivt då liksom ta i allt man kan och spänna sig och försöka trycka på lite själv med.

Googlade och det heter ?fetal ejection reflex? på engelska (www.healthline.com/health/pregnancy/fetal-ejection-reflex). Typ att följa med kroppen så ska den kunna krysta ut barnet utan att man lägger på extra spänning själv för att hjälpa.

• Jemp
    Anonym (Mom2be) skrev 2021-08-30 18:04:34 följande:

Jo, alltså jag förstår detta med att följa med kroppen - typ som att man inte kan låta bli att kräkas när kroppen säger kräks. Men då följer man ju med vad kroppen redan gör? Till skillnad från att aktivt då liksom ta i allt man kan och spänna sig och försöka trycka på lite själv med.

Googlade och det heter ?fetal ejection reflex? på engelska (www.healthline.com/health/pregnancy/fetal-ejection-reflex). Typ att följa med kroppen så ska den kunna krysta ut barnet utan att man lägger på extra spänning själv för att hjälpa.

Man krystar bara under värken.
  • kaeg

Stor skillnad på att följa med kroppens impulser, slappna av (så gott du kan) och krysta när det är dags och kroppen signalerar det.

Kontra forcerad krystning och spänna sig. Tror de forcerade kryssningarna när man trycker på utan att det är dags är värst?.

Lyssna på barnmorskan och på kroppen.

Jag tycker första förlossningen var svårast då man visste minst och var osäker på hur impulserna skulle tolkas.

* Pojke 2006 * Flicka 2008 * Flicka 2015 * Pojke 2018
  • Anonym (Naturen)

När en krystvärk kommer så _vill_ du trycka på. Om du lyckas med det utan att hålla andan så kör på det. Vissa brölar som brunstiga älgar. Det ska tydligen fungera bra. Att vråla rakt ut i smärta/skräck är däremot kontraproduktivt.
  • Jemp

Självklart kan (och kanske bör) man läsa på och fundera över hur man vill ha sin födsel. Men man ska nog inte ha alltför bestämda tankar eller se val kring hur ens egen kropp ska reagera.

Som svar på din ursprungliga fråga så nej, att föda utan att krysta brukar inte diskuteras som standardinfo enligt min erfarenhet.
  • Anonym (2 barn)

Jag har fött två barn, ett med och ett utan EDA, och jag har inte haft några krystvärkar som kännts annorlunda än övriga värkar.

Första barnet (med EDA) blev stressat i slutet av (trots en relativt snabb förlossning) så då uppmanades jag av barnmorskan att trycka på så fort barnet var tillräckligt långt nere, för att snabba på förloppet. Jag gick sönder en hel del men barnet klarade sig fint, och jag läkte fint sen också.

Andra barnet var plötsligt bara ute. Jag tryckte aldrig på medvetet och märkte inte ens att barnet kom ut.

Hur man krystar eller inte krystar beror med andra ord på hur ens kropp fungerar och hur barnet mår.

Men även om man inte krystar medvetet är kroppen spänd. Att få ut ett barn och vara avslappnad är omöjligt (förutom kejsarsnitt så klart!). Musklerna jobbar stenhårt oavsett hur du vill göra. Det är reflexstyrt.

Den del av kroppen man gärna kan försöka slappna av i är bäckenbotten.

• Anonym (Mom2be)
    kaeg skrev 2021-08-30 18:10:48 följande:

Stor skillnad på att följa med kroppens impulser, slappna av (så gott du kan) och krysta när det är dags och kroppen signalerar det.

Kontra forcerad krystning och spänna sig. Tror de forcerade kryssningarna när man trycker på utan att det är dags är värst?.

Lyssna på barnmorskan och på kroppen.

Jag tycker första förlossningen var svårast då man visste minst och var osäker på hur impulserna skulle tolkas.

Ja men det är lite det jag tänker på, om man får en BM som är mer åt forcerad krystning? Har svårt att förstå dragkampsvarianten tex, det känns omöjligt att dra och spänna så och samtidigt följa med och slappna av och lyssna på kroppen.

Helst skulle jag vilja ha en sån ostörd förlossning som möjligt och inte känna att jag liksom gjorde rätt eller fel och lägga in värsta prestationen i det med, om jag tryckte hårt nog eller drog rätt i nåt snöre eller så.
  • Anonym (Mom2be)
    Anonym (2 barn) skrev 2021-08-30 18:14:42 följande:

Jag har fött två barn, ett med och ett utan EDA, och jag har inte haft några krystvärkar som kännts annorlunda än övriga värkar.

Första barnet (med EDA) blev stressat i slutet av (trots en relativt snabb förlossning) så då uppmanades jag av barnmorskan att trycka på så fort barnet var tillräckligt långt nere, för att snabba på förloppet. Jag gick sönder en hel del men barnet klarade sig fint, och jag läkte fint sen också.

Andra barnet var plötsligt bara ute. Jag tryckte aldrig på medvetet och märkte inte ens att barnet kom ut.

Hur man krystar eller inte krystar beror med andra ord på hur ens kropp fungerar och hur barnet mår.

Men även om man inte krystar medvetet är kroppen spänd. Att få ut ett barn och vara avslappnad är omöjligt (förutom kejsarsnitt så klart!). Musklerna jobbar stenhårt oavsett hur du vill göra. Det är reflexstyrt.

Den del av kroppen man gärna kan försöka slappna av i är bäckenbotten.

Tror du dock beskriver min fundering där . Att du vid andra barnet inte tryckte på själv men barnet föddes ändå. (Lite som tidigare trådliknelser när man bara måste kräkas...). Det låter så mycket mer lockande än att nästan svimma av att krysta på själv med och hålla andan. Funderar på hur sjutton man kan hjälpa till att få sin förlossning dit....
  • Anonym (Mom2be)
    Jemp skrev 2021-08-30 18:14:00 följande:

Självklart kan (och kanske bör) man läsa på och fundera över hur man vill ha sin födsel. Men man ska nog inte ha alltför bestämda tankar eller se val kring hur ens egen kropp ska reagera.

Som svar på din ursprungliga fråga så nej, att föda utan att krysta brukar inte diskuteras som standardinfo enligt min erfarenhet.

Fast man bör väl ändå ha lite tankar, eller jag tror jag alltid kommer vilja ha det. Sen är jag ju öppen för att det kan bli annat väl där - men att känna att man inte blir helt överkörd känns också lite klokt. Men vi menar kanske samma sak .

Får kanske lägga till i förlossningsbrevet att jag gärna går in i mig själv om jag får och lätt får prestationsångest av för mycket alternativ och goda råd...
  • Jemp
    Anonym (Mom2be) skrev 2021-08-30 18:23:40 följande:

Fast man bör väl ändå ha lite tankar, eller jag tror jag alltid kommer vilja ha det. Sen är jag ju öppen för att det kan bli annat väl där - men att känna att man inte blir helt överkörd känns också lite klokt. Men vi menar kanske samma sak .

Får kanske lägga till i förlossningsbrevet att jag gärna går in i mig själv om jag får och lätt får prestationsångest av för mycket alternativ och goda råd...

Ja jag tror vi menar samma.

Såhär: gärna läsa på och fundera. Men svårt att basera sin förlossningsplan på en reflex som kanske eller kanske inte fungerar.

Att vilja känna in kroppen, gå in i sig själv, så naturligt som möjligt osv är väl en jättebra plan om det passar dig. Ett tips är att prata så mycket som möjligt med din partner (/medföljande) också kring hur du vill ha det och inte bara lita till förlossningsbrev.

Barnmorskor är ju såklart människor och olika som vi övriga (inkl olika påstridiga), men deras tips är just tips som du kan utvärdera och ta till dig hur du vill av. Sålänge allt ser bra ut då.
  • Anonym (Mom2be)
    Jemp skrev 2021-08-30 18:28:49 följande:

Ja jag tror vi menar samma.

Såhär: gärna läsa på och fundera. Men svårt att basera sin förlossningsplan på en reflex som kanske eller kanske inte fungerar.

Att vilja känna in kroppen, gå in i sig själv, så naturligt som möjligt osv är väl en jättebra plan om det passar dig. Ett tips är att prata så mycket som möjligt med din partner (/medföljande) också kring hur du vill ha det och inte bara lita till förlossningsbrev.

Barnmorskor är ju såklart människor och olika som vi övriga (inkl olika påstridiga), men deras tips är just tips som du kan utvärdera och ta till dig hur du vill av. Sålänge allt ser bra ut då.

Jodå, förlitar mig inte på ett papper, ibland kan det ju vara svårt i skrift med :)

Jag är mest väldigt prestationsinriktad och kan lätt tappa tron på att jag känner nåt som är rätt med, så för många råd och tips kan göra mig lättstressad och som att jag bara vill göra andra nöjda. Eller ger mig beslutsångest och tvivel. Och stress tänker jag inte hjälper. Men sånt kanske är precis sån info som är bra att ge?
  • Anonym (Naturen)
    Anonym (Mom2be) skrev 2021-08-30 18:17:07 följande:

Ja men det är lite det jag tänker på, om man får en BM som är mer åt forcerad krystning? Har svårt att förstå dragkampsvarianten tex, det känns omöjligt att dra och spänna så och samtidigt följa med och slappna av och lyssna på kroppen.

Helst skulle jag vilja ha en sån ostörd förlossning som möjligt och inte känna att jag liksom gjorde rätt eller fel och lägga in värsta prestationen i det med, om jag tryckte hårt nog eller drog rätt i nåt snöre eller så.

Forcerad krystning är när man krystar mellan krystvärkarna. Det försöker alla BM undvika, även om det ibland kan bli nödvändigt, tex för att barnet mår dåligt och måste ut fort.

Jag har svårt att tro att de någonstans på rutin slänger fram ett dragkampsrep, men det är säkert ett av de hjälpmedel de kan föreslå, om de tex märker att mamman har svårt att ta i med rätt muskler.
Svar på tråden Det här med att krysta eller ej?