• Piipii

    Samlagsblödning

    Hej!

    Någon med erfarenhet?

    Har de senaste två gångerna efter sex börjat blöda.. Det kommer några klarröda droppar i toaletten och på pappret, för att sedan bli lite brunt och försvinna helt inom dygnet. Behöver inget trosskydd.

    Första gången hade mensen nyligen slutat och nu sist hade jag ägglossning... Om det kan ha med saken att göra?

    Jag känner ju att han stöter till tappen.. det gör inte ont men känns såklart..

    För nästan exakt ett år sedan fick jag svar på mitt senaste cellprov (kolposkopi) som sade: "inget påvisat högrisk hpv. Analys visar benignt cellprov. Endocervikala celler påvisas. Kan nu återgå till ordinarie screening." (Har gått på kolposkopi varje år sedan 2014 som visat på lätta förändringar utan högrisk-hpv)

    Kan något elakt ha utvecklats under detta år?

    I februari 2021 var jag på utredning på fertilitetsklinik där jag genomgick undersökning och spolning av äggledare osv. Allt såg bra ut då på äggstockar, slemhinnor... Inga polyper osv...

    Självklart har jag ringt min mottagning och fått tid, men är så fruktansvärt orolig ????. Kontaktade även en barnmorska via en doktorapp.. Hon svarade att det låter helt ofarligt och att det skulle vara osannolikt att nya cellförändringar dykt upp under detta år... Någon med tankar?

    Mvh????

  • Svar på tråden Samlagsblödning
  • Anonym (L)

    Osannolikt att du under denna tid ska ha drabbats av livmoderhalscancer. Antar att det är det du är orolig över.

    Det är ju rätt vanligt att det kommer lite blod efter att mensen har slutat. Ibland kan man även blöda lite i samband med ägglossning. Kom blodet bara efter samlag?

    Det kan också bero på någon könssjukdom eller infektion i underlivet. Läste även att cellförändringar på livmodertappen kan orsaka blödningar. Kanske har du någon skada i slidan som orsakar blödningar? Var du tillräckligt våt i samband med samlaget? Det finns flera möjliga orsaker, vilket du säkert redan vet.

    Försök hålla dig lugn. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, då jag är hypokondriker och knappt själv kan ta till mig det rådet. Du har bokat en tid på vårdcentralen så nu är det bara att försöka andas och inte stressa upp dig i onödan. Tänk positivt. Du kan ändå inte få något svar just den här sekunden. Förmodligen är det inget allvarligt alls.

Svar på tråden Samlagsblödning