• Pinnen2

Kärlek och kvantfysik

Vad har kärlek och kvantfysik med varandra att göra?

• Pinnen2
    zuzazuza skrev 2021-08-31 19:26:03 följande:

Jag tänker att det kan handla om energier och att det finns parallella verkligheter. Alltså att det som vi uppfattar som vår verkliga värld finns det också en parallell värld. Inte helt märkligt resonemang för den som är andligt intresserad. 

Vi låser vår version av verklighet så som vi väljer att betrakta den. Vi är en del av ett kosmiskt fält, som består av energier, som består av vågor, som består av ljus.

Vi människor kan vara rädda och ha ett kontrollbehov vilket gör att man inte har kontakt med den parallella andliga världen. Men om man tar hand om sig själv och blir mer kärleksfull och mer medveten om den alternativa verkligheten som existerar kan man påbörja ett helande och en väg tillbaka.
    En slags andlig terapi? 
    Blev kanske lite rörigt, hoppas ni förstår. 

Har under året varit med om upprepade magiska möten med en kvinna, där jag försöker lista ut varför hon har kommit in i mitt liv och vilken lärdom jag behöver ta med mig. Dessa möten har lett mig in på sådana här tankar. Jag tror inte att det är en slump utan det finns en större mening med vårt sammanträffande. 

Men var har du fått ifrån att andlighet har med kvantfysik att göra? Det är inte det minsta relaterat. Kvantfysik är vad som beskriver atomers och elementarpartiklars rörelse och växelverkan. Var kommer andligheten in i detta?
  • Pinnen2
    zuzazuza skrev 2021-08-31 19:55:22 följande:
    Är det inte så att allt är vågor av energi som brer ut sig i hela universum.  Atomer, molekyler. stenar , träd, människor osv. 

Samtidigt så existerar det och pågår ett parallellt tillstånd till vår verklighet. En annan dimension.....
    Om du vill förstå kvantfysik på ett övergripande plan rekommenderar jag att du läser Stephen Hawkins böcker. The Grand Design (Tror den heter Den stora planen på svenska). Han försöker förklara "lättbegripligt" (det är allt annat än lätt) vad kvantfysik är och hur universum uppkom. Det kan hjälpa dig förstå vad kvantfysik är, sedan överlåter jag åt dig att få in hur kärlek skulle passa in i där.

• Pinnen2
    zuzazuza skrev 2021-08-31 20:15:14 följande:
    Tack för tipset! Har du läst den själv? Berätta gärna! 

Jag är ingen expert på något sätt utan det hela är min tolkning bara. 
    Jag har läst den och tyckte den var väldigt bra men jag har fokus på vetenskapen och inte något andligt. Han visar trots allt att man med kvantfysiken kan bekskriva universums uppkomst och förloppet från bråkdelen av en sekund efter Big Bang utan att behöva relatera till "andra krafter (typ Gud)". Han förklarar också att visst finns fler dimensioner (10 om jag har rätt) men att dessa inte uppfattas av oss då dessa är "hoprullade (försök föreställ dig en hoprullad dimension)". Men det stämmer med standardmodellen (den modell man använder för att beskriva universums uppkomst och krafter och som anses gälla tills man hittar något som talar emot modellen, då försöker man komma på vad som är fel och revidera när man har en lösning). 
    Mycket spännande som sagt men jag tror man har större behållning om man är naturvetenskapligt intresserad.
Svar på tråden Kärlek och kvantfysik