• Wed 1 Sep 2021 12:36
    3971 visningar
    12 svar
    12
    3971

    Palettblad eller ogräs??!

    Hej hopp!

    Jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig. Det är så att jag köpte palettbladsfrön i några olika sorter som jag sådde 21 juli och de har växt på bra, men ett utav dom har växt nå så sjukt mycket.

    I början var det bara kul men nu blir jag fundersam på om det ens är ett palettblad eller om jag håller på och vårdar ett ogräs? Haha!

    Bilden är tagen för ca en vecka sedan, den är mycket mycket större nu.

    En sak till, den grenar sig om tre, alla palettblad jag sett gör ju 2+2+2 blad när de växer liksom.

    Med vänlig hälsning

    HannahMichaela

  • Svar på tråden Palettblad eller ogräs??!
  • Wed 1 Sep 2021 12:39
    #1

    Ogräs. Eller möjligen nån annan blomma, men palettblad är det inte. Du är vare sig den första eller sista som ömt vårdar ogräs.  

  • Wed 1 Sep 2021 12:46
    #2

    Haha åh nej! ×D och jag som gillar den ^^ men undrar vad det skulle kunna vara om det är någon annan sorts blomma? Hoppet är ju det sista som lämnar en ^^

  • Wed 1 Sep 2021 12:48
    #3
    HannahMichaela skrev 2021-09-01 12:46:23 följande:
    Haha åh nej! ×D och jag som gillar den ^^ men undrar vad det skulle kunna vara om det är någon annan sorts blomma? Hoppet är ju det sista som lämnar en ^^
    Flytta den till en egen kruka och vänta och se. Glad Även "ogräs" kan ju blomma och bli vackert, men frågan är ju då om det är en inne- eller uteväxt? 
  • Wed 1 Sep 2021 13:13
    #4
    Jag är bara jag skrev 2021-09-01 12:39:40 följande:

    Ogräs. Eller möjligen nån annan blomma, men palettblad är det inte. Du är vare sig den första eller sista som ömt vårdar ogräs.  


    Haha, eller hur, och tvärtom! 
  • Wed 1 Sep 2021 13:17
    #5
    bananmilkshake skrev 2021-09-01 13:13:40 följande:
    Haha, eller hur, och tvärtom! 
    Du menar tar bort riktiga växter i tron att det är ogräs? Jojo, jag har ju en make...  
  • Wed 1 Sep 2021 13:30
    #6
    Jag är bara jag skrev 2021-09-01 13:17:55 följande:
    Du menar tar bort riktiga växter i tron att det är ogräs? Jojo, jag har ju en make...  
    Precis! Jag får nog erkänna mig skyldig till att ha ryckt upp en vallmo eller två... hade en kruka med aklejafrö också som tog typ ett år på sig att komma upp, så jag glömde att jag sått nåt där och trodde det var ogräs. Men jag hann inte slänga bort dom som tur var, så nu är dom utplanterade. :D 
  • Wed 1 Sep 2021 13:37
    #7
    bananmilkshake skrev 2021-09-01 13:30:14 följande:
    Precis! Jag får nog erkänna mig skyldig till att ha ryckt upp en vallmo eller två... hade en kruka med aklejafrö också som tog typ ett år på sig att komma upp, så jag glömde att jag sått nåt där och trodde det var ogräs. Men jag hann inte slänga bort dom som tur var, så nu är dom utplanterade. :D 
    Här har det rykt lite av varje när maken haft en maskin i händerna. Kräver övervakning numer. Skrattande  Jag har nyss sått en massa olika frön i samma rabatt och det ska bli intressant att se om jag kommer kunna skilja ogräset från blommorna. Akleja finns med. Glad
  • Wed 1 Sep 2021 13:44
    #8
    Jag är bara jag skrev 2021-09-01 13:37:39 följande:
    Här har det rykt lite av varje när maken haft en maskin i händerna. Kräver övervakning numer. Skrattande  Jag har nyss sått en massa olika frön i samma rabatt och det ska bli intressant att se om jag kommer kunna skilja ogräset från blommorna. Akleja finns med. Glad
    Haha, ja men till allas försvar är det ibland riktigt svårt att se skillnad! Jag sådde lite ängsblommor i en rabatt och där var det bara att ge upp om vad som var vad. Tungan ute
  • Wed 1 Sep 2021 14:16
    #9
    bananmilkshake skrev 2021-09-01 13:44:15 följande:
    Haha, ja men till allas försvar är det ibland riktigt svårt att se skillnad! Jag sådde lite ängsblommor i en rabatt och där var det bara att ge upp om vad som var vad. Tungan ute
    Fröer som nyss kommit upp är svårt ja, men fullt utslagna prästkragar som maken mejade ner tämligen lätt- kan man tycka. Tungan ute  
  • Wed 1 Sep 2021 14:20
    #10
    Jag är bara jag skrev 2021-09-01 14:16:16 följande:
    Fröer som nyss kommit upp är svårt ja, men fullt utslagna prästkragar som maken mejade ner tämligen lätt- kan man tycka. Tungan ute  
    Nä där finns det ingen ursäkt! Drömmer
  • Wed 1 Sep 2021 14:21
    #11

    Inget palettblad.

    Vad som är ogräs avgör man själv (och gällande sidospåret om trädgårdsäng är "ogräsen" ofta minst lika viktiga för biologisk mångfald).

  • Wed 1 Sep 2021 15:19
    #12
    Jemp skrev 2021-09-01 14:21:28 följande:

    Inget palettblad.

    Vad som är ogräs avgör man själv (och gällande sidospåret om trädgårdsäng är "ogräsen" ofta minst lika viktiga för biologisk mångfald).


    Okej, tack :) det är ändå skönt att veta vad det inte är.

    Men finns det någon som tror sig veta vad det rör sig om för växt? Kan ju vänta och se naturligtvis men är det bara skräp vill jag ju inte pyssla om den längre.
Svar på tråden Palettblad eller ogräs??!