• tjejenA

    Bada i simhall efter vaccination?

    Hej. Har letat efter information efter att man vaccinerat sig mot covid 19 men hittar inget om bad.

    Ska ta dos 2 idag för covid 19 och hade egentligen tänkt och åka och bada i badhus med min son på 5 år direkt efter vaccination, men är lite osäker på om jag borde göra det ifall jag skulle få biverkningar. Hur skulle ni göra? Kanske dum fråga men kan klor påverka? Tänker på om det svider extra osv?

  • Svar på tråden Bada i simhall efter vaccination?
  • Anonym (Killgissar)

    Jag tror det är ok. Det finns jättebra plåster att köpa som är helt vattentäta, fråga på apoteket.

  • tjejenA

    Tack för svaret..vet inte hur snabbt det brukar gå tills feber kommer..vet bara att vissa har åkt hem från jobbet efter vaccin för de blivit så dåliga

  • Anonym (Killgissar)

    Det borde rimligen ta några timmar iaf, så om du ska direkt till badhuset lär du må bra. I värsta fall får ni åka hem och ta badet en annan dag.

  • Griseknoen35
    Spucks skrev 2021-09-02 08:55:20 följande:
    Nej, det borde du INTE göra! Efter vaccinationen ska man skona kroppen i 3 dagar, även om man inte får feber eller andra biverkningar. Vaccinationen är jobbig för kroppen och om du inte skonar dig riskerar du allvarliga biverkninger. Har du läst om hjärtmuskelinflammation efter covid-vaccinationen? Anledning till att det är mest unga killar som får det är att de oftas inte bryr sig om läkarens uppmanande om att skona sig - de är ju så cool och fit och ska visst även träna när de har just vaccinerad sig. 
    Gör inte det, följ läkarnas anvisningar, skona dig några dagar och sedan kan du går till simhallen varenda dag, om du vill.
    alltså det är ju enorm skillnad på att träna och plaska och stoja lite  med sin 5åring i simhallen..... Och hänvisa gärna till källa när du kommer med påståenden annars är din trovärdighet låg. 
  • cosinus
    Griseknoen35 skrev 2021-09-02 09:30:06 följande:
    alltså det är ju enorm skillnad på att träna och plaska och stoja lite  med sin 5åring i simhallen..... Och hänvisa gärna till källa när du kommer med påståenden annars är din trovärdighet låg. 
    Jag hade hört 48 timmar men har nu faktiskt svårt att googla mig till en källa som säger att man inte ska träna på den tiden så länge man mår bra.

    Men oavsett så tänker iaf jag då just precis träning. Jag skulle inte fara ut och springa samma dag men att cykla till jobbet, bada med ett barn eller ta en promenad räknas i min värld inte ens som träning.
  • Spucks
    Griseknoen35 skrev 2021-09-02 09:30:06 följande:
    alltså det är ju enorm skillnad på att träna och plaska och stoja lite  med sin 5åring i simhallen..... Och hänvisa gärna till källa när du kommer med påståenden annars är din trovärdighet låg. 
    Visst är det skillnad på ett träningspass och lek i badet, men även att "plaska och stoja lite med sin 5åring i simhallen" är en ansträngande aktivitet för kroppen - att röra sig i vattnet är ju generellt bra träning pga motståndet i vattnet. Om man alltså ska skona sin kropp är det inre rekommenderad att gå till sinhallen, oavsett om man simmar "på riktig" eller enbart plaska.
    Att man ska skona sig i 3 dagar är vad varenda läkare säger till varenda person vid varenda covid vaccination där jag bor. Det tillhör standard upplysningen inför vaccinationen. Saken med hjärtmuskelinflammation har jag läst i flera tidningsartikler som handlade om biverkningar och vid mitt andra vaccination uppmärksammade mig även läkaren p
    å detta.

    Och nej, jag kommer inte att leta efter källor. TS ställde en fr
    åga och jag gav henne en välmenande svar om att det inte är klokt att göra som hon tänker. Om hon nu inte tror på det och/eller inte bryr sig är det hennes sak. Jag kommer inte att leta efter bevis, för meningen med mitt svar är itne att vinna någon diskussion, utan att uppmärksamma en som frågade om potentiella faror med hennes förehavande.
  • FtS70

    Spucks gör klokt i att inte leta efter källor. Jag citerar vårt informationsmaterial: No research has shown that it?s harmful to exercise after getting the vaccine.

  • Spucks
    FtS70 skrev 2021-09-02 10:20:23 följande:

    Spucks gör klokt i att inte leta efter källor. Jag citerar vårt informationsmaterial: No research has shown that it?s harmful to exercise after getting the vaccine.


    Säger den som inte anger någon källa själv ....
Svar på tråden Bada i simhall efter vaccination?