• 20plus

SveaPservice vakt bryter mot lagen

Parkeringsvakt från SveaPservice bryter mot lagen när han inte fäster boten på fordonet eller ger den till till fordonets förare. Undertecknad har varit med om ett fall när det var fullt på övriga parkeringen och ett viktigt paket skulle hämtas från centrum. Så jag körde in på den privata parkeringen vid Sätra torg och sprang ut och var tillbaka efter Max 2 minuter. Sammanfattningsvis var vi tre fordonsförare som fick höra muntligt samtidigt att vi får böter. Vi fick inga böter fästa på bilen eller i handen. Efter några veckor fick jag påminnelsebrev om obetalda p boten och där det stod att en uppmaning om att betala kontrollavgiften inom en på denna nämnda tidsfrist har fästs på fordonets vindruta. Jag hade en anhörig i bilen som såg att vi inte fick någon bot.

Enligt felparkeringslagen paragraf 5 står det ?har fordon stannats eller parkerats i strid mot föreskrifter? får parkeringsanmärkning meddelas av en polisman eller ?parkeringsvakt. En sådan anmärkning skall innehålla en uppmaning att inom en viss tid betala den fastställda avgiften. Anmärkning överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästes på fordonet?. Jag har inget emot att betala en bot men det ska göras enligt lagen inte hetsas av giriga parkeringsvakters önskan att tjäna mer provision. Att bestrida en bot är nästan omöjligt.

Jag har redan skickat insändare till några tidningar och tänkte prata med polisen om det här. Lagar ska gälla alla. Har ni varit med något liknande?

• Svar på tråden SveaPservice vakt bryter mot lagen
  • SaraL77

Framgår ingenstans i din inklistrade text att anmärkningen måste kommuniceras skriftligt. Du verkar ha oerhört stora problem med läsförståelsen så innan du skämmer ut dig själv och idioterna du representerar så är det ju en stark fördel att du faktiskt har ett ärende att driva.

• LadyJane

Är du man eller mus?
    Du gjorde fel, ta konsekvenserna.

Hur svårt kan det vara att ta ansvar för sitt eget agerande?

Fö skitkul för boende på den privata parkeringen att ständigt få sina platser ockuperade av slömuppar som inte kan tänka på någon annan än sig själv och sin egen viktighet.

• LadyJane
    20plus skrev 2021-09-04 12:14:02 följande:
    Lagar ska gälla alla.
    Och du är förstås undantagen från det här?

För du ska ha rätt att parkera precis var du vill utan konsekvenser  oavsett hur omgivningen påverkas av ditt agerande???
  • 20plus
    SaraL77 skrev 2021-09-04 12:20:13 följande:

Framgår ingenstans i din inklistrade text att anmärkningen måste kommuniceras skriftligt. Du verkar ha oerhört stora problem med läsförståelsen så innan du skämmer ut dig själv och idioterna du representerar så är det ju en stark fördel att du faktiskt har ett ärende att driva.

Du verkar ha svårt med läsförståelse och idiot kan du vara själv. Läs själv lagen om felparkeringsavgift paragraf 5.

Om man inte får en anmärkning skriftligt hur ska du då veta hur mycket du ska betala och vart? Och när är sista dagen för betalning?

Jag representerar mig själv du är kanske själv en parkeringsvakt som inte har lärt sig att läsa ordentligt
  • 20plus
    LadyJane skrev 2021-09-04 12:26:17 följande:

Är du man eller mus?

Fö skitkul för boende på den privata parkeringen att ständigt få sina platser ockuperade av slömuppar som inte kan tänka på någon annan än sig själv och sin egen viktighet.

Läs min text ordentligt det står där att jag betalar gärna en bot men det ska ske enligt reglerna. En vakt måste enligt lag lämna en bot som fästes på bilen eller ges direkt i handen. Så har det alltid varit. De vakter som hoppar över det steget begår brott.

Jag vet ju varför vakten gjorde som han gjorde. Han visste att om han skulle skriva ut varje bot och fästa på bilen så skulle han inte hinna bötfälla alla och de skulle ha hunnit ut från parkeringen. Men oavsett så måste fan följa lagen.
  • cosinus
    20plus skrev 2021-09-04 13:37:55 följande:
    Du verkar ha svårt med läsförståelse och idiot kan du vara själv. Läs själv lagen om felparkeringsavgift paragraf 5.

Om man inte får en anmärkning skriftligt hur ska du då veta hur mycket du ska betala och vart? Och när är sista dagen för betalning?

Jag representerar mig själv du är kanske själv en parkeringsvakt som inte har lärt sig att läsa ordentligt
    Då får man betala påminnelsen. 

Har själv en gång kommit till en parkering där jag precis fått en lapp på rutan. Pratade med p-vakten som strök boten eftersom jag kunde visa upp att jag betalt avgiften i min app (dock på bilen som stod hemma - så jag hade ju gjort fel). Vakten tog öven tillbaka boten.

Sen var den i slutändan inte alls struken så jag fick en påminnelse några veckor senare. Jaja, shit happends.
  • LadyJane
    20plus skrev 2021-09-04 13:43:06 följande:
    Läs min text ordentligt det står där att jag betalar gärna en bot men det ska ske enligt reglerna. En vakt måste enligt lag lämna en bot som fästes på bilen eller ges direkt i handen. Så har det alltid varit. De vakter som hoppar över det steget begår brott.
    Jag vet ju varför vakten gjorde som han gjorde. Han visste att om han skulle skriva ut varje bot och fästa på bilen så skulle han inte hinna bötfälla alla och de skulle ha hunnit ut från parkeringen. Men oavsett så måste fan följa lagen.
    Lagar och regler gäller alltså inte dig?
  • 20plus
    LadyJane skrev 2021-09-04 12:26:17 följande:

Är du man eller mus?

Jag är varken eller ????

Ska upplysa dig att parkeringen är nästan alltid tom och den är inte till boende utan hör till privat C.

En vakt utför myndighetsutövning och måste följa lagen.

Vart privatpersoner parkerar det hör inte hit. Vi är inte nån myndigheter och vi får böter.

Upplys dig o läs lagen istället
  • LadyJane
    20plus skrev 2021-09-04 13:53:00 följande:
    Jag är varken eller ????
    Ska upplysa dig att parkeringen är nästan alltid tom och den är inte till boende utan hör till privat C.

En vakt utför myndighetsutövning och måste följa lagen.
    Vart privatpersoner parkerar det hör inte hit. Vi är inte nån myndigheter och vi får böter.
    Upplys dig o läs lagen istället
    Så om du bor i villa och din parkeringsplats alltid är tom så är det fritt för mig att använda den som jag vill???

Åter igen: lagar och regler gäller inte dig, bara andra?
  • 20plus
    LadyJane skrev 2021-09-04 13:52:55 följande:

Lagar och regler gäller alltså inte dig?

Du verkar inte ha fått ditt morgonkaffe idag.

Jag tar det en gång till:

Jag betalar gärna boten men det ska gå rätt till. En vakt måste fästa boten på bilen eller ge den tolkning i handen!!

Inget av det har hänt och han gjorde så mot 2 bilar till, han sa det muntligt men ingen bot fick de. Vilket betyder stred har fått en bot hem med påminnelse att de har inte betalat boten de fått tidigare.

Varför jag ens tar upp det här är för attest har hänt flera gånger även mina bekanta i sätra därför läste jag lagen.
Svar på tråden SveaPservice vakt bryter mot lagen