Läxor i ettan
Jag tänker att en liten stund varje dag är bäst. Läxa ges fredag-fredag av två skäl kan jag tänka mig. Dels att den som vill kan lägga tid på helgen också, men det är såklart frivilligt. Dels har man säkert en stående lektion i veckan då man pratar om läseboken och då blir det naturligt att läxan ligger från samma veckodag varje vecka.
Jag tänker också att är man för trött för att läsa en liten stund på kvällen, då behöver man nog se över sina dagar för barnet. Att någon gång ibland vara för trött för att det varit något speciellt (typ familjen varit ute på restaurang) är en sak, men en "vanlig dag" ska det väl finnas ork för att läsa en sida eller två.
Kanske behöver man korta ner (ta bort?) skärmtid tills läxan är gjord, neka lek med grannen ibland, faktiskt säga nej till någon aktivitet osv om barnet blir så slut att skolan blir lidande.
Det är ju också välkänt att barn gärna säger att de är för trötta och spelar över, särskilt hemma, när de inte har lust. Tydliga rutiner och att man står på sig lite, läxan SKA läsas innan du får göra X Y Z typ.