• Hyllemor

    Läxor i ettan

    Nu har ettan dragit igång för vårt barn och därmed läsläxa. (ett kapitel i veckan. Snart kommer matteläxa också.


    Hur lägger ni andra upp det här med läxläsning. Vårt barn ska i genomsnitt läsa 6 sidor under en vecka. Läsläxan är fredag-fredag (vilket man egentligen inte bör göra, har jag hört från lärare, eftersom helgen alltid bör vara fri, men de är ju ändå ganska små.) Vi frågade vårt barn om vi kunde ta en sida om dagen. Han var inte särskilt taggad när själva läseboken kom hem i fredags. Jag och min man beslutade att vi bara ska köra läsning under skoldagar, men sade också till vårt barn att läser han mer än en sida, så finns tid till annat en annan dag. Vad som oroar mig lite är att han ibland faktiskt är ganska trött när han kommer hem från skolan och vill vara i fred en stund, så egentligen torde det vara bättre att läsa alla kapitel under helgen. (Han kan läsa, så det är inte det som är problemet egentligen.)


    Hur lägger ni andra upp det?


     

  • Svar på tråden Läxor i ettan
  • Anonym (x)

    Det är bättre att göra lite varje dag, än mycket en dag och ingenting en annan.

    15 minuter om dagen räcker. Det ger mycket, men känns inte heller tungt. Samma när äldre - 15 minuter räcker. 

  • Alessia

    Håller med. Lästräning bör vara daglig för god effekt, vare sig barnet kan läsa eller ej. Sak samma vad som ska tränas: cykling, matematik, spela instrument eller åka skateboard, det är den dagliga träningen som gör susen. I rimliga portioner givetvis.

  • Anonym (…)

    Varje kväll vid läggdags läser mamma ett kapitel i mammas bok, pappa ett kapitel i pappas bok och sedan får sexåringen läsa en av sina böcker (ca sex-sju sidor med en två eller tre meningar per sida).

  • Anonym (Högläsning)

    Vi fick alltid höra att även om dottern var duktig på att läsa skulle hon läsa högläsning 4 dagar/vecka. Ja, det suger att höra samma text 4 ggr i rad... Hon skulle läsa 15 min per gång, men det innebar att hon fick läsa mer än sitt kapitel så vi läste kortare tid var kväll. Nu läser hon själv tre ggr och högläsning en gång (hon går i 3an)

  • cosinus

    Vi har gjort lite olika. Men bäst tycker jag är att ta lite varje dag om det är möjligt. Ibland har vi inte hunnit p g a aktiviteter och då har vi använt helgen utan problem.

    Med äldsta var det stora problem att få till läsningen eftersom det aldrig var nog lugnt i huset innan småsyskonen lagt sig och då var hon för trött (och de fick inte läxan över helgen, då hade det inte varit ett problem). Hon grät sig genom stora delar av sin lästräning. Nummer två läste bra och dessutom korrekt (gissade inte ord) så han läste ofta för mig när jag lagade mat. Flöt hur enkelt som helst. Nummer tre var alltid arg när han skulle läsa och det var lika mycket kämpande som ettan och nummer fyra var plättlätt a la nummer två. Så skillnaderna är stora helt klart hur smärtfritt den där läsläxan går. Men för oss har det varit så att de som varit jobbigast att få att läsa är de som verkligen behövt göra det varje dag också, så bara bita i det sura äpplet.

  • Anonym (trams)
    Hyllemor skrev 2021-09-05 01:49:29 följande:

    Nu har ettan dragit igång för vårt barn och därmed läsläxa. (ett kapitel i veckan. Snart kommer matteläxa också.


    Hur lägger ni andra upp det här med läxläsning. Vårt barn ska i genomsnitt läsa 6 sidor under en vecka. Läsläxan är fredag-fredag (vilket man egentligen inte bör göra, har jag hört från lärare, eftersom helgen alltid bör vara fri, men de är ju ändå ganska små.) Vi frågade vårt barn om vi kunde ta en sida om dagen. Han var inte särskilt taggad när själva läseboken kom hem i fredags. Jag och min man beslutade att vi bara ska köra läsning under skoldagar, men sade också till vårt barn att läser han mer än en sida, så finns tid till annat en annan dag. Vad som oroar mig lite är att han ibland faktiskt är ganska trött när han kommer hem från skolan och vill vara i fred en stund, så egentligen torde det vara bättre att läsa alla kapitel under helgen. (Han kan läsa, så det är inte det som är problemet egentligen.)


    Hur lägger ni andra upp det?


     


    Jag är lärare och jag anser att det där med helgen fri är ett konstigt resonemang. Det beror helt på hur veckan ser ut för varje familj. Tex finns det föräldrar som enbart har tid på helgen att hjälpa barnen med läxorna, då är det rimligt att man kan ta en stund tex lördag förmiddag. 

    Jag har en släkting vars barn tränade både fotboll och hockey och de hade så svårt att få tid för läxorna. De sa att det var så svårt att få tid eftersom det var träningar flera kvällar i veckan + att föräldrarna kunde jobba rätt sent ibland + match i af en dag på helgen. De frågade mig vad jag tyckte och när jag sa att de givetvis skulle slå ut läxorna på 7 dagar och inte tänka 5 vardagar så såg de så snopna ut, och sa att men självklart. Då löser sig våra tidsproblem. Barnet ifråga fick det mindre stress och tyckte det blev mycket bättre. 

    Hos oss hade vi "söndagsplugg" då barnen rätt ofta hade uppgifter som skulle in ti/on och vi föräldrar behövde förbereda veckans jobb, så vi kunde ibland sitta allihop nån timme vid köksbordet och plugga/jobba tillsammans. Det funkade toppen hos oss. 

    Sunt förnuft helt enkelt. 
  • Spucks
    Hyllemor skrev 2021-09-05 01:49:29 följande:

    Läsläxan är fredag-fredag (vilket man egentligen inte bör göra, har jag hört från lärare, eftersom helgen alltid bör vara fri, 


     


    Men det handlar väl om att barnen inte får bli tvingad att göra skolarbete under helgen, alltså ingen läxa från fredag till måndag tex. Vad är det för fel med läxa som ges en fredag och ska vara klar till följande fredagen? Då behöver barnet ju inte jobba under helgen, det ju helt frivilligt.
  • Anonym (S)

    Vi har läsläxan tis-mån men det betyder ju inte att vi gör den på helgen. Jag försöker låta bli att det blir gjort i sista minuten på helgen, vi har haft upplägget. Tisdag- matteläxa, onsdag-läsläxan, torsdag-matte.

    Nån enstaka gång har vi skjutit upp nån läxa till helgen, men det är skönt att ha all läxa klar innan helg.

    Detta upplägg har vi haft i större delen av ettan och hela tvåan och blir nog samma nu i trean.

  • LFF
    Hyllemor skrev 2021-09-05 01:49:29 följande:

    Nu har ettan dragit igång för vårt barn och därmed läsläxa. (ett kapitel i veckan. Snart kommer matteläxa också.


    Hur lägger ni andra upp det här med läxläsning. Vårt barn ska i genomsnitt läsa 6 sidor under en vecka. Läsläxan är fredag-fredag (vilket man egentligen inte bör göra, har jag hört från lärare, eftersom helgen alltid bör vara fri, men de är ju ändå ganska små.) Vi frågade vårt barn om vi kunde ta en sida om dagen. Han var inte särskilt taggad när själva läseboken kom hem i fredags. Jag och min man beslutade att vi bara ska köra läsning under skoldagar, men sade också till vårt barn att läser han mer än en sida, så finns tid till annat en annan dag. Vad som oroar mig lite är att han ibland faktiskt är ganska trött när han kommer hem från skolan och vill vara i fred en stund, så egentligen torde det vara bättre att läsa alla kapitel under helgen. (Han kan läsa, så det är inte det som är problemet egentligen.)


    Hur lägger ni andra upp det?


     


    Vi får hem läsläxan på fredagar och de ska lämna in den på torsdagar. De läser mån-ons högt får någon av oss föräldrar. 

    Det är en kamp ibland att få dem att göra läsläxan då det är samma kapitel som ska läsas. Nu när de går i tvåan ska de svara på lite frågor också. 

    På lov får de läsbingo och då handlar det om 10-15 minuters läsning om dagen.
  • Anonym (mina)
    Hyllemor skrev 2021-09-05 01:49:29 följande:

    Nu har ettan dragit igång för vårt barn och därmed läsläxa. (ett kapitel i veckan. Snart kommer matteläxa också.


    Hur lägger ni andra upp det här med läxläsning. Vårt barn ska i genomsnitt läsa 6 sidor under en vecka. Läsläxan är fredag-fredag (vilket man egentligen inte bör göra, har jag hört från lärare, eftersom helgen alltid bör vara fri, men de är ju ändå ganska små.) Vi frågade vårt barn om vi kunde ta en sida om dagen. Han var inte särskilt taggad när själva läseboken kom hem i fredags. Jag och min man beslutade att vi bara ska köra läsning under skoldagar, men sade också till vårt barn att läser han mer än en sida, så finns tid till annat en annan dag. Vad som oroar mig lite är att han ibland faktiskt är ganska trött när han kommer hem från skolan och vill vara i fred en stund, så egentligen torde det vara bättre att läsa alla kapitel under helgen. (Han kan läsa, så det är inte det som är problemet egentligen.)


    Hur lägger ni andra upp det?


     


    Mina barn har alltid varit lite för trötta under vardagarna för att orka göra läxor samt att de haft en del aktiviteter som tagit tid på kvällen, så vi har i princip alltid lagt lite tid på helgen istället. Då har vi gjort ett samlat grepp och suttit aktivt i nån timme ena eller båda dagarna. Det har ju ändå funnits mycket tid kvar av helgen. 

    Läsläxa i den åldern handlar ju ofta om upprepad träning så där kanske man ska lägga en liten stund varje dag, tex en sida/dag. Kanske kan han läsa lite av läxan i samband med läggdags? Och sen mattetalen på helgen?
  • hammarhajen

    Jag tänker att en liten stund varje dag är bäst. Läxa ges fredag-fredag av två skäl kan jag tänka mig. Dels att den som vill kan lägga tid på helgen också, men det är såklart frivilligt. Dels har man säkert en stående lektion i veckan då man pratar om läseboken och då blir det naturligt att läxan ligger från samma veckodag varje vecka.

    Jag tänker också att är man för trött för att läsa en liten stund på kvällen, då behöver man nog se över sina dagar för barnet. Att någon gång ibland vara för trött för att det varit något speciellt (typ familjen varit ute på restaurang) är en sak, men en "vanlig dag" ska det väl finnas ork för att läsa en sida eller två. 

    Kanske behöver man korta ner (ta bort?) skärmtid tills läxan är gjord, neka lek med grannen ibland, faktiskt säga nej till någon aktivitet osv om barnet blir så slut att skolan blir lidande. 

    Det är ju också välkänt att barn gärna säger att de är för trötta och spelar över, särskilt hemma, när de inte har lust. Tydliga rutiner och att man står på sig lite, läxan SKA läsas innan du får göra X Y Z typ. 

  • Lönnsirap

    Min erfarenhet är att man får göra det som fungerar. En bra start är 15-20 minuter per dag. Man märker ju hur jobbigt det är för barnet och om det finns tid på vardagarna, eller om det finns lättare tid på helgen.

    I ettan har mitt barn fått sitta i köket, antingen då jag lagat mat, eller vid disk och fått läsa högt för mig. Första tiden fattade jag inte det, då tog det mer ork och blev mer frustration. Sen blev det enklare, då vi som föräldrar, gjorde det enklare och faktiskt envist såg till att det blev gjort, varje dag.

    Vi har haft rätt många "lediga" fredagar för att läxan faktiskt varit svår att hinna och hitta utrymme till. Dock har det alltid blivit minst en timme i veckan, utspritt på 10-30 minuters tillfällen.

  • asdfgh

    Barn 1 hade läsläxa tisdag till måndag och vi läste texten i stort sett varje dag (och kräktes på den mot slutet av veckan). I 2an och 3an skulle de även skriva något och det tog vi oftast på helgen eftersom barnet då läst läxan tillräckligt många gånger för att komma ihåg vad som stod. Läsningen var lite kämpig och repetitionen behövdes.

    Barn 2 har läsläxa måndag till måndag och vi läste i 1an i stort sett varje dag. Barnet gillar att läsa så det var inga problem. Nu i 2an ska det även skrivas en del och det behöver nog organiseras upp lite. Barnet har önskat läxfri helg så vi ska se om vi lyckas pussla ihop det.

  • elin1989

    Jag tänker att det beror på hur lätt barnet har för läsningen. Om det är kämpigt så en sida per dag. Min son (2an) läser flytande och läser mycket svårare böcker än läsboken. Så jag lägger väldigt lite tid på läsläxan och listorna med ord de ska läsa. Vi lägger mer tid på andra läxor, typ matte och skrivning.

    Vi bor utomlands och här är det läxa varje dag måndag-torsdag, ingen läxa över helgen.

Svar på tråden Läxor i ettan