• Anonym (Byggare Bob)

Körkort -dra för tungt släp

Hej!

Vad blir det för påföljd om man drar för tungt (för tungt för bilen, behörigheten och släpet enligt trafikverkets sida)?

Först och främst undrar jag över vad som händer med körkortet om man blir stoppad, men även hur vanligt det är att de faktiskt stannar en av den anledningen.

• Svar på tråden Körkort -dra för tungt släp
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 08:32:00 följande:

Vad blir det för påföljd om man drar för tungt (för tungt för bilen, behörigheten och släpet enligt trafikverkets sida)?

De 3 olika överträdelserna du nämner är 3 olika brott.

Drar du ett släp var bruttovikt överstiger bilens max släpvagnsvikt så bör det falla under överlast.
    Kör du en fordonskombination du ej har körkortsbehörighet för så är det olovlig körning.
    Lastar du mer vikt på ett släp så att bruttovikten överstiger totalvikten så är det överlast.

Överlast ger penningböter normalt, men kan även bli rapport till åklagare vid grova överträdelser. Olovlig körning kan utöver penningböter resultera i indraget körkort.

Risken att bli stoppad för kontroll är nog relativt liten, såvida ekipaget inte drar uppmärksamhet till sig. 
  • Anonym (Byggare Bob)

Tack för svar!

I det här fallet gäller det hästsläp, så är polisen insatt i vad en häst (eller två i det här fallet)  väger kan de ju säkert tycka att ekipaget drar uppmärksamhet till sig.

• Mackan1978

Ert tips, kör ingen otillåten fordonskombination som inte heller körkortet klarar av.

Det blir inte roligt om dom stoppar dig.

• Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 09:06:20 följande:

Tack för svar!

I det här fallet gäller det hästsläp, så är polisen insatt i vad en häst (eller två i det här fallet)  väger kan de ju säkert tycka att ekipaget drar uppmärksamhet till sig.

Den genomsnittliga trafikpolisen har nog inte helt bra koll på vad den genomsnittliga hästen väger...

Men om de ser 2 hästarslen över baklämen på en enkellaxlad kärra som dras av en mindre bil så lär de nog reagera om de har några år i tjänst.

Stora tunga hästar som rör sig i kärran är otäckt nog även om du har en stöddig dragbil och en kraftig kärra, jag vet av egen erfarenhet, "godset" står inte still och det har väldigt hög tyngdpunkt. 
    Detta är nog det minst lämpliga godset att köra överlast med.

Om du känner att du ändå vill chansa så är det en mycket bättre idé rent praktiskt att köra med en tung dragbil och boggievagn även om du inte har körkortsbehörighet för ekipaget, än att lasta in en häst för mycket i ett lättare och klenare ekipage.
  • Anonym (Byggare Bob)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-09-06 09:27:46 följande:
    Den genomsnittliga trafikpolisen har nog inte helt bra koll på vad den genomsnittliga hästen väger...

Men om de ser 2 hästarslen över baklämen på en enkellaxlad kärra som dras av en mindre bil så lär de nog reagera om de har några år i tjänst.

Stora tunga hästar som rör sig i kärran är otäckt nog även om du har en stöddig dragbil och en kraftig kärra, jag vet av egen erfarenhet, "godset" står inte still och det har väldigt hög tyngdpunkt. 
    Detta är nog det minst lämpliga godset att köra överlast med.

Om du känner att du ändå vill chansa så är det en mycket bättre idé rent praktiskt att köra med en tung dragbil och boggievagn även om du inte har körkortsbehörighet för ekipaget, än att lasta in en häst för mycket i ett lättare och klenare ekipage.
    Det känns som du har koll!

Det gäller inte mig utan fruns stallkompis som envisas med att köra 2 fullstora hästar i ett släp som får dra 725 kilo.
    Jag har bara kört "vår" häst och upplever som du skriver  att det kränger om han flyttar sig, kan bara tänka mig med två.

Tänkte om jag kunde påtala påföljd och risken att bli stannad så kanske stallkompisen lyssnar istället för att slå ifrån sig som nu.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 09:33:20 följande:
    Det gäller inte mig utan fruns stallkompis som envisas med att köra 2 fullstora hästar i ett släp som får dra 725 kilo.
    Tänkte om jag kunde påtala påföljd och risken att bli stannad så kanske stallkompisen lyssnar istället för att slå ifrån sig som nu.
    I det fallet så kommer det bli överlast vid ev kontroll.

Utöver böter så kommer trafikpolisen även hindra fortsatt färd, hon kommer alltså inte tillåtas lämna kontrollplatsen med båda hästarna i släpet. Detta har ju potential att ställa till det rejält med logistiken den dagen.

Jag antar att argument i stil med att hon utöver att utsätta sig själv och sina hästar även utsätter övriga medtrafikanter för onödigt höga risker?

Samtidigt som det kanske inte är din sak att lägga dig i? Eftersom detta rör sig om en individ med iaf körkort för personbil så innebär det ju att h*n är vuxen och själv får ta alla konsekvenser av sina val och sitt agerande?
  • Fågel Flax

Det blir ju ännu värre att en omdömeslös person utan behörighet ska ge sig ut på en säkerhetsmässigt vansklig färd än om en skicklig erfaren person med behörighet tvingades under pistolhot till att göra det.

Har man ett vanligt svenskt B-körkort så har man väl läst sig till och lärt sig vilka faktorer som ligger till grund för att reglerna finns, för annars bör man inte ens köra vanlig bil, än mindre vanligt släp.

Vem bryr sig om det personen fälls för kallas olovlig körning eller dråpförsök. Huvudsaken att personen stoppas från att fullfölja sitt asociala tilltag.

Själv har jag familj och vill inte ha medtrafikanter på vägarna som gör så som du beskriver. Jag önskar att påföljden blir polisiärt ingripande med medföljande dom, för det är ett lyckligt slut på en vansinnesfärd.

Läser man vidare i tråden handlar det dessutom om två stora hästar som dels rör på sig en del och är osäker last på det sättet, och som också är LEVANDE varelser som utsätts för denna risk. Det är varelser som inte kan värja sig alls för den personens tilltag med dem.

Den som vet om att en annan person begår allvarliga trafikbrott ska inrapportera det till Polisen, det finns ingen tvetydighet i det, det är ingenting att ens fundera över.

Man kan säkerligen i den vevan be dem om råd för egen del om vad ens eget fortsatta agerande i frågan bör vara, om man känner sig osäker över det, som du verkar göra.

Jag tror inte att ditt insamlande av argument på ett internetforum är någonting som de då värdesätter. Jag gör det inte, jag tycker att det får finnas en ände på hur mesigt någon beter sig.

Din mesighet kan leda till att en stor trafikolycka inte förhindras, utan sker med ditt goda minne.

Precis som en annan stor mängd tragedier i världen, med alltifrån barnvåldtäkter och mord och dödsskjutningar till fyllekörningar i diket eller omfattande skattefusk, hade kunnat förhindras helt om människor i gemen hade haft mer civilkurage och vett att agera korrekt.

Det finns nästan alltid någon som står bredvid en brottsling och vet om eller anar vad som sker, och som är rent ut sagt förvirrad över att det är just Polisen den ska vända sig till.

Men nu vet du, så lycka till att göra det enda rätta i situationen.

• Anonym (Hästägare)

Tack för svar!

Polisen har koll på hästsläp så det är en dålig idé skulle jag säga. Dessutom så får du väl inte ens köra vidare om du blir stoppad? Så vad gör du när du blir stående längs en väg med ett hästsläp med två hästar i?
  • ernstina
    Tack för svar!

Jag skulle nog säga att det drar till sig uppmärksamheten väldigt väl då polisen är medveten om att många kör hästtransport med för låga behörigheter. Klassikern är att köra ett 2-hästars och tro att det funkar om du bara kör en häst. Spelar ingen roll och du släpar runt en dvärghamster, det är den registrerade vikten på släpet som avgör.

Om du dessutom tänker överlasta transporten och förflytta levande djur hoppas jag du tänker om! Googla gärna om olycker som skett det senaste året bara med hästar som gått genom golvet.

Som Vaktmästaren skriver så är det 3 olika brott och du vill inte åka fast i den situationen. Ta B96 och se till att bilen får dra vagnen, det är inte så svårt att få ett utökat B. Lycka till!
    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • ernstina

Förlåt, såg nu att det var någon annan som skulle köra. Visa henne den här tråden och be henne tänka om! Med den låga lastvikten är det osäkert om hon ens får köra en häst oavsett körkort, det beror på hästen.

Assumption is the mother of all Fuck ups
Svar på tråden Körkort -dra för tungt släp