Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-09-06 09:27:46 följande:
Den genomsnittliga trafikpolisen har nog inte helt bra koll på vad den genomsnittliga hästen väger...
Men om de ser 2 hästarslen över baklämen på en enkellaxlad kärra som dras av en mindre bil så lär de nog reagera om de har några år i tjänst.
Stora tunga hästar som rör sig i kärran är otäckt nog även om du har en stöddig dragbil och en kraftig kärra, jag vet av egen erfarenhet, "godset" står inte still och det har väldigt hög tyngdpunkt.
Detta är nog det minst lämpliga godset att köra överlast med.
Om du känner att du ändå vill chansa så är det en mycket bättre idé rent praktiskt att köra med en tung dragbil och boggievagn även om du inte har körkortsbehörighet för ekipaget, än att lasta in en häst för mycket i ett lättare och klenare ekipage.
Det känns som du har koll!
Det gäller inte mig utan fruns stallkompis som envisas med att köra 2 fullstora hästar i ett släp som får dra 725 kilo.
Jag har bara kört "vår" häst och upplever som du skriver att det kränger om han flyttar sig, kan bara tänka mig med två.
Tänkte om jag kunde påtala påföljd och risken att bli stannad så kanske stallkompisen lyssnar istället för att slå ifrån sig som nu.