Inlägg från: Anonym (Vaktmästaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vaktmästaren)

Körkort -dra för tungt släp

Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 08:32:00 följande:

Vad blir det för påföljd om man drar för tungt (för tungt för bilen, behörigheten och släpet enligt trafikverkets sida)?

De 3 olika överträdelserna du nämner är 3 olika brott.

Drar du ett släp var bruttovikt överstiger bilens max släpvagnsvikt så bör det falla under överlast.
    Kör du en fordonskombination du ej har körkortsbehörighet för så är det olovlig körning.
    Lastar du mer vikt på ett släp så att bruttovikten överstiger totalvikten så är det överlast.

Överlast ger penningböter normalt, men kan även bli rapport till åklagare vid grova överträdelser. Olovlig körning kan utöver penningböter resultera i indraget körkort.

Risken att bli stoppad för kontroll är nog relativt liten, såvida ekipaget inte drar uppmärksamhet till sig. 
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 09:06:20 följande:

Tack för svar!

I det här fallet gäller det hästsläp, så är polisen insatt i vad en häst (eller två i det här fallet)  väger kan de ju säkert tycka att ekipaget drar uppmärksamhet till sig.

Den genomsnittliga trafikpolisen har nog inte helt bra koll på vad den genomsnittliga hästen väger...

Men om de ser 2 hästarslen över baklämen på en enkellaxlad kärra som dras av en mindre bil så lär de nog reagera om de har några år i tjänst.

Stora tunga hästar som rör sig i kärran är otäckt nog även om du har en stöddig dragbil och en kraftig kärra, jag vet av egen erfarenhet, "godset" står inte still och det har väldigt hög tyngdpunkt. 
    Detta är nog det minst lämpliga godset att köra överlast med.

Om du känner att du ändå vill chansa så är det en mycket bättre idé rent praktiskt att köra med en tung dragbil och boggievagn även om du inte har körkortsbehörighet för ekipaget, än att lasta in en häst för mycket i ett lättare och klenare ekipage.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 09:33:20 följande:
    Det gäller inte mig utan fruns stallkompis som envisas med att köra 2 fullstora hästar i ett släp som får dra 725 kilo.
    Tänkte om jag kunde påtala påföljd och risken att bli stannad så kanske stallkompisen lyssnar istället för att slå ifrån sig som nu.
    I det fallet så kommer det bli överlast vid ev kontroll.

Utöver böter så kommer trafikpolisen även hindra fortsatt färd, hon kommer alltså inte tillåtas lämna kontrollplatsen med båda hästarna i släpet. Detta har ju potential att ställa till det rejält med logistiken den dagen.

Jag antar att argument i stil med att hon utöver att utsätta sig själv och sina hästar även utsätter övriga medtrafikanter för onödigt höga risker?

Samtidigt som det kanske inte är din sak att lägga dig i? Eftersom detta rör sig om en individ med iaf körkort för personbil så innebär det ju att h*n är vuxen och själv får ta alla konsekvenser av sina val och sitt agerande?
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Omega72 skrev 2021-09-06 14:26:01 följande:

Det är en djungel med släp,

I viss mån håller jag med, men ändå inte, reglerna kring detta är logiska och enkla.
    De kräver bara att folk måste förstå de olika begreppen bruttovikt och totalvikt, vilket verkar vara fullständigt omöjligt för de flesta.

Det enklaste och mest trafiksäkra vore om man helt enkelt inte alls fick köra med släp utan särskild utbildning. Det är ju detta med "lätt släp" och undantagen som rör till allting.
    Allt skulle vara bättre om det bara var B=bil, BE=bil med släp.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Omega72 skrev 2021-09-06 14:26:01 följande:

Släpvagnskalkylatorn 

Det är ett utmärkt verktyg för de som har svårt att förstå reglerna.

Mata bara in regnummer på bilen och släpet, samt personnummer på föraren. Sen står det i klartext om det är tillåtet eller inte.
    Även vilken hastighet som är max om det gäller ett obromsat släp.

Finns även som app?
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (V) skrev 2021-09-06 15:36:46 följande:
    Det är visserligen inte TS ensak , men om en människa är inte helt empatistörd skulle hen vara väldigt ledsen om stallkompisen körde ihjäl sig själv , hästarna , andra människor i en olycka som hen kanske skulle ha kunnat förhindra.

Det är sällan så att en individ får ta alla konsekvenser av sina val och sitt agerande när det gäller farligt beteende i trafiken.
    Juförsig...

Jag har nyligen utökat mina körkortsbehörigheter, något jag snappade upp i teorin nu var att det faktiskt finns lagstöd för att döma någon för "medhjälp till rattfylleri".

Med samma logik bör ju TS göra sig skyldig till "medhjälp till överlast" eller "medhjälp till olovlig körning" om h*n inte hindrar frugans stallkompis från att lasta in den andra hästen i kärran, nu när h*n är medveten om att detta sker.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Mandel skrev 2021-09-08 08:25:35 följande:

Man behöver också ha i åtanke vad som händer om olyckan är framme. 
    Inte säkert att försäkringsbolaget vill betala ersättning vare sig för egna skador på fordon, släp, hästar eller för den man kört på.
    Det kan alltså även bli en dyr historia på så vis.

En bil, ett släp och 2 hästar landar väl minst på 100.000kr och upp mot 500.000kr kanske eller mera...

Anonym (Hästägare) skrev 2021-09-08 08:57:28 följande:
    Det är såna här oansvariga idioter till hästägare som gör att polisen håller koll på hästsläpen som rullar på vägarna, vet att de ibland åker omkring med en våg till och med som man får köra upp på för att kolla lastvikt.

Hur man kan ta såna risker både skademässigt och rent ekonomiskt - inga försäkringar lär ju gälla om olyckan är framme, varken för bil, släp eller hästar - är för mig helt ofattbart.
    Jag har inte kollat upp detta alls, men jag känner mig rätt säker på att överlast inte gör ens försäkringar ogiltiga.

Annat är det med olovlig körning, det gillar garanterat inte f-bolagen alls.
Svar på tråden Körkort -dra för tungt släp