• Anonym (Byggare Bob)

Körkort -dra för tungt släp

Hej!

Vad blir det för påföljd om man drar för tungt (för tungt för bilen, behörigheten och släpet enligt trafikverkets sida)?

Först och främst undrar jag över vad som händer med körkortet om man blir stoppad, men även hur vanligt det är att de faktiskt stannar en av den anledningen.

• Svar på tråden Körkort -dra för tungt släp
  • Anonym (Byggare Bob)

?Alla? i stallet är väl också medskyldiga, de som inte hörde när jag sa till henne att hon inte får dra så tungt har hon tydligen beklagat sig för sen.

• Anonym (V)

Jag har kommenterat en inlägg av Vaktmästaren inte kritiserat dig.

Du kan inte göra så mycket mer än att säga till och ev. anmäla när du ser henne köra.

Man gör så gott man kan.

Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 15:51:04 följande:

Vad mer än att säga till henne kan jag göra?

Jag har inte koll på när hon är ute och åker då jag inte är i stallet så ofta, och mer än att ringa polis när jag vet att hon är på vägarna så vet jag inte vad jag ska göra -mer än att försöka skrämma henne med konsekvenserna.

• Anonym (Räkan)
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 15:28:08 följande:

Jag tycker inte ens stallets stora släp verkar gjort för två stora hästar!

Nordsvenskar är väl ganska tunga?

Jo de är tunga så det blev olagligt på alla sätt.

Min far brukar alltid säga att det viktiga är att det stämmer på papperet. Så i det fallet så var det ett släp för 1500 kg som var nerklassat till 1300 vilket gjorde det OK att dra med de flesta bilarna. Med en nordsvensk var det bara några kg marginal mot total viktigten. Och då resonerade han som så att en polis har inte så mycket koll på vad en häst väger. Men eftersom min far drog ett annat fantasifullt ekipage med familjens normala bil så blev det min lilla bil kvar och då stämde det inte ens på pappret. Plus att det var en hel häst för mycket i släppet. Den enda förmildrande omständigheten var att jag höll samma hastighet som han ca. 40-50 km/h annars började hans släpp att wobbla.
  • Anonym (Byggare Bob)
    Anonym (V) skrev 2021-09-06 16:09:48 följande:

Jag har kommenterat en inlägg av Vaktmästaren inte kritiserat dig.

Du kan inte göra så mycket mer än att säga till och ev. anmäla när du ser henne köra.

Man gör så gott man kan.

Nej, men jag undrar på riktigt: hur förhindrar man det?
    Polisen har ju inte gärna span på henne liksom.
    Jag hade nog förväntat mig att hon skulle ta till sig att det var för tungt, så jag är rätt förvånad att hon bara bagatelliserade det. Har inte sett henne köra sen, men hon säger till stallkompisarna att jag överdriver.
  • Anonym (V)
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 16:59:13 följande:

Nej, men jag undrar på riktigt: hur förhindrar man det?

Polisen har ju inte gärna span på henne liksom.

Jag hade nog förväntat mig att hon skulle ta till sig att det var för tungt, så jag är rätt förvånad att hon bara bagatelliserade det. Har inte sett henne köra sen, men hon säger till stallkompisarna att jag överdriver.

Jag har ingen bättre lösning heller än säga till samt ringa polisen när du ser henne köra.
  • Jamesdio

Man skulle ju kunna tänka sig att be stallet arrangera någon utbildning/föreläsning där polisen/eller annan lämplig aktör informerar om hur man räknar på last och vilka konsekvenser det kan bli om man kör för tungt. Kanske i kombination med någon lastträning.

• Mandel

Man behöver också ha i åtanke vad som händer om olyckan är framme. 
    Inte säkert att försäkringsbolaget vill betala ersättning vare sig för egna skador på fordon, släp, hästar eller för den man kört på.
    Det kan alltså även bli en dyr historia på så vis.

En bil, ett släp och 2 hästar landar väl minst på 100.000kr och upp mot 500.000kr kanske eller mera...

Jag har själv sett till att ha BE och rätt bil för de husvagnar jag dragit. Överlast är böter och det kan jag ta, men olovlig körning och bli av med körkortet har jag verkligen inte tid med då jag måsta ta mig till och från jobbet.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hästägare)
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 09:33:20 följande:

Det känns som du har koll!

Det gäller inte mig utan fruns stallkompis som envisas med att köra 2 fullstora hästar i ett släp som får dra 725 kilo.

Jag har bara kört "vår" häst och upplever som du skriver  att det kränger om han flyttar sig, kan bara tänka mig med två.

Tänkte om jag kunde påtala påföljd och risken att bli stannad så kanske stallkompisen lyssnar istället för att slå ifrån sig som nu.

Det är såna här oansvariga idioter till hästägare som gör att polisen håller koll på hästsläpen som rullar på vägarna, vet att de ibland åker omkring med en våg till och med som man får köra upp på för att kolla lastvikt.

Hur man kan ta såna risker både skademässigt och rent ekonomiskt - inga försäkringar lär ju gälla om olyckan är framme, varken för bil, släp eller hästar - är för mig helt ofattbart.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Mandel skrev 2021-09-08 08:25:35 följande:

Inte säkert att försäkringsbolaget vill betala ersättning vare sig för egna skador på fordon, släp, hästar eller för den man kört på.

En bil, ett släp och 2 hästar landar väl minst på 100.000kr och upp mot 500.000kr kanske eller mera...

Anonym (Hästägare) skrev 2021-09-08 08:57:28 följande:
    Det är såna här oansvariga idioter till hästägare som gör att polisen håller koll på hästsläpen som rullar på vägarna, vet att de ibland åker omkring med en våg till och med som man får köra upp på för att kolla lastvikt.

Hur man kan ta såna risker både skademässigt och rent ekonomiskt - inga försäkringar lär ju gälla om olyckan är framme, varken för bil, släp eller hästar - är för mig helt ofattbart.
    Jag har inte kollat upp detta alls, men jag känner mig rätt säker på att överlast inte gör ens försäkringar ogiltiga.

Annat är det med olovlig körning, det gillar garanterat inte f-bolagen alls.
  • Anonym (Hästägare)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-09-08 10:24:04 följande:

Jag har inte kollat upp detta alls, men jag känner mig rätt säker på att överlast inte gör ens försäkringar ogiltiga.

Annat är det med olovlig körning, det gillar garanterat inte f-bolagen alls.

Jag tänkte nog mest på olovlig körning. Kom att tänka på den här tråden när jag faktiskt blev stoppad häromdagen. Stor kontroll där man stoppade nästan alla. De kollade att bil /släp /körkort lirade samt vägde släpet.
  • Anonym (A)
    Mandel skrev 2021-09-08 08:25:35 följande:

Jag har själv sett till att ha BE och rätt bil för de husvagnar jag dragit. Överlast är böter och det kan jag ta, men olovlig körning och bli av med körkortet har jag verkligen inte tid med då jag måsta ta mig till och från jobbet.
    +1
Svar på tråden Körkort -dra för tungt släp