Inlägg från: Anonym (Byggare Bob) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Byggare Bob)

Körkort -dra för tungt släp

Hej!

Vad blir det för påföljd om man drar för tungt (för tungt för bilen, behörigheten och släpet enligt trafikverkets sida)?

Först och främst undrar jag över vad som händer med körkortet om man blir stoppad, men även hur vanligt det är att de faktiskt stannar en av den anledningen.

• Svar på tråden Körkort -dra för tungt släp
  • Anonym (Byggare Bob)

Tack för svar!

I det här fallet gäller det hästsläp, så är polisen insatt i vad en häst (eller två i det här fallet)  väger kan de ju säkert tycka att ekipaget drar uppmärksamhet till sig.

• Anonym (Byggare Bob)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-09-06 09:27:46 följande:
    Den genomsnittliga trafikpolisen har nog inte helt bra koll på vad den genomsnittliga hästen väger...

Men om de ser 2 hästarslen över baklämen på en enkellaxlad kärra som dras av en mindre bil så lär de nog reagera om de har några år i tjänst.

Stora tunga hästar som rör sig i kärran är otäckt nog även om du har en stöddig dragbil och en kraftig kärra, jag vet av egen erfarenhet, "godset" står inte still och det har väldigt hög tyngdpunkt. 
    Detta är nog det minst lämpliga godset att köra överlast med.

Om du känner att du ändå vill chansa så är det en mycket bättre idé rent praktiskt att köra med en tung dragbil och boggievagn även om du inte har körkortsbehörighet för ekipaget, än att lasta in en häst för mycket i ett lättare och klenare ekipage.
    Det känns som du har koll!

Det gäller inte mig utan fruns stallkompis som envisas med att köra 2 fullstora hästar i ett släp som får dra 725 kilo.
    Jag har bara kört "vår" häst och upplever som du skriver  att det kränger om han flyttar sig, kan bara tänka mig med två.

Tänkte om jag kunde påtala påföljd och risken att bli stannad så kanske stallkompisen lyssnar istället för att slå ifrån sig som nu.
  • Anonym (Byggare Bob)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-09-06 14:48:40 följande:

Det är ett utmärkt verktyg för de som har svårt att förstå reglerna.

Mata bara in regnummer på bilen och släpet, samt personnummer på föraren. Sen står det i klartext om det är tillåtet eller inte.

Även vilken hastighet som är max om det gäller ett obromsat släp.

Finns även som app?

Det var det jag använde för att få fram att hon inte fick köra 2 hästar.
  • Anonym (Byggare Bob)
    Anonym (Räkan) skrev 2021-09-06 15:20:48 följande:

Jag kan ju tycka att det är lite konstigt att det tillverkas släp som är byggda för två stora hästar men bara klassas för en.häst.

Jag kan erkänna att jag en gång i min ungdom gjorde en rätt vansklig transport med en 1-tons golf1:a och två nordsvenskar i släpet. antar att kortet garanterat hade rökt vid kontroll.

Jag tycker inte ens stallets stora släp verkar gjort för två stora hästar!

Nordsvenskar är väl ganska tunga?
  • Anonym (Byggare Bob)
    Anonym (V) skrev 2021-09-06 15:36:46 följande:

Det är visserligen inte TS ensak , men om en människa är inte helt empatistörd skulle hen vara väldigt ledsen om stallkompisen körde ihjäl sig själv , hästarna , andra människor i en olycka som hen kanske skulle ha kunnat förhindra.

Det är sällan så att en individ får ta alla konsekvenser av sina val och sitt agerande när det gäller farligt beteende i trafiken.

Vad mer än att säga till henne kan jag göra?

Jag har inte koll på när hon är ute och åker då jag inte är i stallet så ofta, och mer än att ringa polis när jag vet att hon är på vägarna så vet jag inte vad jag ska göra -mer än att försöka skrämma henne med konsekvenserna.
  • Anonym (Byggare Bob)

?Alla? i stallet är väl också medskyldiga, de som inte hörde när jag sa till henne att hon inte får dra så tungt har hon tydligen beklagat sig för sen.

• Anonym (Byggare Bob)
    Anonym (V) skrev 2021-09-06 16:09:48 följande:

Jag har kommenterat en inlägg av Vaktmästaren inte kritiserat dig.

Du kan inte göra så mycket mer än att säga till och ev. anmäla när du ser henne köra.

Man gör så gott man kan.

Nej, men jag undrar på riktigt: hur förhindrar man det?
    Polisen har ju inte gärna span på henne liksom.
    Jag hade nog förväntat mig att hon skulle ta till sig att det var för tungt, så jag är rätt förvånad att hon bara bagatelliserade det. Har inte sett henne köra sen, men hon säger till stallkompisarna att jag överdriver.
Svar på tråden Körkort -dra för tungt släp