Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Körkort -dra för tungt släp

Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-09-06 09:49:53 följande:

I det fallet så kommer det bli överlast vid ev kontroll.

Utöver böter så kommer trafikpolisen även hindra fortsatt färd, hon kommer alltså inte tillåtas lämna kontrollplatsen med båda hästarna i släpet. Detta har ju potential att ställa till det rejält med logistiken den dagen.

Jag antar att argument i stil med att hon utöver att utsätta sig själv och sina hästar även utsätter övriga medtrafikanter för onödigt höga risker?

Samtidigt som det kanske inte är din sak att lägga dig i? Eftersom detta rör sig om en individ med iaf körkort för personbil så innebär det ju att h*n är vuxen och själv får ta alla konsekvenser av sina val och sitt agerande?

Det är visserligen inte TS ensak , men om en människa är inte helt empatistörd skulle hen vara väldigt ledsen om stallkompisen körde ihjäl sig själv , hästarna , andra människor i en olycka som hen kanske skulle ha kunnat förhindra.

Det är sällan så att en individ får ta alla konsekvenser av sina val och sitt agerande när det gäller farligt beteende i trafiken.
  • Anonym (V)

Jag har kommenterat en inlägg av Vaktmästaren inte kritiserat dig.

Du kan inte göra så mycket mer än att säga till och ev. anmäla när du ser henne köra.

Man gör så gott man kan.

Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 15:51:04 följande:

Vad mer än att säga till henne kan jag göra?

Jag har inte koll på när hon är ute och åker då jag inte är i stallet så ofta, och mer än att ringa polis när jag vet att hon är på vägarna så vet jag inte vad jag ska göra -mer än att försöka skrämma henne med konsekvenserna.

• Anonym (V)
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 16:59:13 följande:

Nej, men jag undrar på riktigt: hur förhindrar man det?

Polisen har ju inte gärna span på henne liksom.

Jag hade nog förväntat mig att hon skulle ta till sig att det var för tungt, så jag är rätt förvånad att hon bara bagatelliserade det. Har inte sett henne köra sen, men hon säger till stallkompisarna att jag överdriver.

Jag har ingen bättre lösning heller än säga till samt ringa polisen när du ser henne köra.
Svar på tråden Körkort -dra för tungt släp