Inlägg från: Anonym (Hästägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hästägare)

Körkort -dra för tungt släp

Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 09:06:20 följande:

Tack för svar!

I det här fallet gäller det hästsläp, så är polisen insatt i vad en häst (eller två i det här fallet)  väger kan de ju säkert tycka att ekipaget drar uppmärksamhet till sig.

Polisen har koll på hästsläp så det är en dålig idé skulle jag säga. Dessutom så får du väl inte ens köra vidare om du blir stoppad? Så vad gör du när du blir stående längs en väg med ett hästsläp med två hästar i?
  • Anonym (Hästägare)
    Anonym (Byggare Bob) skrev 2021-09-06 09:33:20 följande:

Det känns som du har koll!

Det gäller inte mig utan fruns stallkompis som envisas med att köra 2 fullstora hästar i ett släp som får dra 725 kilo.

Jag har bara kört "vår" häst och upplever som du skriver  att det kränger om han flyttar sig, kan bara tänka mig med två.

Tänkte om jag kunde påtala påföljd och risken att bli stannad så kanske stallkompisen lyssnar istället för att slå ifrån sig som nu.

Det är såna här oansvariga idioter till hästägare som gör att polisen håller koll på hästsläpen som rullar på vägarna, vet att de ibland åker omkring med en våg till och med som man får köra upp på för att kolla lastvikt.

Hur man kan ta såna risker både skademässigt och rent ekonomiskt - inga försäkringar lär ju gälla om olyckan är framme, varken för bil, släp eller hästar - är för mig helt ofattbart.
  • Anonym (Hästägare)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-09-08 10:24:04 följande:

Jag har inte kollat upp detta alls, men jag känner mig rätt säker på att överlast inte gör ens försäkringar ogiltiga.

Annat är det med olovlig körning, det gillar garanterat inte f-bolagen alls.

Jag tänkte nog mest på olovlig körning. Kom att tänka på den här tråden när jag faktiskt blev stoppad häromdagen. Stor kontroll där man stoppade nästan alla. De kollade att bil /släp /körkort lirade samt vägde släpet.
Svar på tråden Körkort -dra för tungt släp