• Anonym (såatt)

Anmälde mitt ex till FK

Mitt ex har vabbat dagar då han inte ens haft barnet. De är inget misstag för jag hade barnet både veckan innan och veckan efter. 

Jag anmälde detta till FK. 

Hur lång tid tar det innan FK kollar upp det?

Någon som vet vad som händer?

• Svar på tråden Anmälde mitt ex till FK
  • Anonym (xxx)
    Anonym (såatt) skrev 2021-09-06 09:46:53 följande:

Mitt ex har vabbat dagar då han inte ens haft barnet. De är inget misstag för jag hade barnet både veckan innan och veckan efter. 

Jag anmälde detta till FK. 

Hur lång tid tar det innan FK kollar upp det?

Någon som vet vad som händer?

Hur vet du det, kan du logga in på hans sida hos FK? 
  • Madde 35

Jag undrar som ovan, hur vet du det? Det hade väl bättre du pratade med honom först och talade om att du visste att han fuskat och ge honom chansen att skärpa till sig!

Det är pappan till ditt barn. Även om det är ohederligt att fuska så är det jäkligt oschysst av dig att anmäla. Kanske får han det knapert med pengar om han blir återbetalningsskyldig och då drabbar det ju ert gemensamma barn.

• Anonym (Vabb-kalendern)

Försäkringskassan har ju en vabb-kalender för att det ska vara lätt att få överblick över vilken förälder som vabbat.

Ingen aning om hur lång tid det tar innan FK tittat på det, för i min värld är deras handläggning väldigt olika snabb beroende på vad det gäller.

Rätt åt pappan att han blev anmäld, självklart fuskar man i te med vab!

• Anonym (S)

Svar på frågorna du ställt:

- FK börjar troligen kolla upp saken inom ca 60 dagar.

- Vad som händer är att de kollar upp om barnet varit på förskola/hos dagbarnvårdare eller skola. De kollar upp om han varit på arbete/sysselsättning, samt om han avstått lön/annan inkomst.

Övrigt:

Bra att anmäla bidragsfusk, såklart, samtidigt kan ju detta drabba just ERT barn.

• Anonym (C)

Bra att du anmälde exet.Det ska komma fram om någon fuskar.

• Anonym (A)

Bra att du anmälde, det kan som sagt ta tid innan de tittar på det och om de kan se att han gjort fel så kommer han bli återbetalningsskyldig, och ev polisanmäld för bidragsfusk (eller vad det kallas). Har du lämnat bevis för att du haft barnet, kan det styrkas på något sätt, kanske att barnet gått i fsk som vanligt eller att personalen där vet att barnet varit hos dig?

• Anonym (Eja)
    Madde 35 skrev 2021-09-07 09:45:22 följande:

Jag undrar som ovan, hur vet du det? Det hade väl bättre du pratade med honom först och talade om att du visste att han fuskat och ge honom chansen att skärpa till sig!

Det är pappan till ditt barn. Även om det är ohederligt att fuska så är det jäkligt oschysst av dig att anmäla. Kanske får han det knapert med pengar om han blir återbetalningsskyldig och då drabbar det ju ert gemensamma barn.

Ska föräldrar ha frikort att begå brott menar du? Att det kan drabba barnet ligger väl inte på ts utan på den som valde att begå brottet.
  • Madde 35
    Anonym (Eja) skrev 2021-09-07 10:17:54 följande:

Ska föräldrar ha frikort att begå brott menar du? Att det kan drabba barnet ligger väl inte på ts utan på den som valde att begå brottet.

Som jag skrev så är det ohederligt att fuska och inte okey. Inget jag själv har gjort men jag hade faktiskt snackat med pappan om det varit jag och sagt att jag anmäler om han inte lägger av att fuska.

Men jo det kan väl såklart drabba barnet om pappan har dålig ekonomi. Det vet väl varken du eller jag men det kan absolut drabba barnet i andra änden. Och som mamma hade jag inte utsatt mitt barn för det i första hand. Utan som sagt sagt ifrån att han ska lägga av. Det är min åsikt och det står jag för.
  • Anonym (Eja)
    Madde 35 skrev 2021-09-07 11:32:37 följande:

Som jag skrev så är det ohederligt att fuska och inte okey. Inget jag själv har gjort men jag hade faktiskt snackat med pappan om det varit jag och sagt att jag anmäler om han inte lägger av att fuska.

Men jo det kan väl såklart drabba barnet om pappan har dålig ekonomi. Det vet väl varken du eller jag men det kan absolut drabba barnet i andra änden. Och som mamma hade jag inte utsatt mitt barn för det i första hand. Utan som sagt sagt ifrån att han ska lägga av. Det är min åsikt och det står jag för.

Det är pappan som utsätter barnet om han gör brott, inte mamman.
  • Madde 35
    Anonym (Eja) skrev 2021-09-07 11:36:37 följande:

Det är pappan som utsätter barnet om han gör brott, inte mamman.

Men snälla.. jag är inte dum, pappan gör fel men barnet kan drabbas om han har en taskig ekonomi och jag som mamma hade inte i första hand ringt FK. Punkt! Jag skriver inte mer med dig. Jag anser inte att det är ok vad pappan gjort men hade först snackat med honom. Vi är olika. Acceptera det.
  • Egon den stora
    Madde 35 skrev 2021-09-07 11:57:48 följande:

Men snälla.. jag är inte dum, pappan gör fel men barnet kan drabbas om han har en taskig ekonomi och jag som mamma hade inte i första hand ringt FK. Punkt! Jag skriver inte mer med dig. Jag anser inte att det är ok vad pappan gjort men hade först snackat med honom. Vi är olika. Acceptera det.

Vad skulle det tjäna till att prata med honom? Klart hon gjorde rätt som anmälde en fuskare. Har han dåligt med pengar får han ju lösa det på ett ärligt sätt.
  • LFF
    Madde 35 skrev 2021-09-07 11:32:37 följande:
    Men jo det kan väl såklart drabba barnet om pappan har dålig ekonomi. 
    Sen när får man bra ekonomi av att vabba?
  • Madde 35

[quote=81361966][quote-nick]LFF skrev 2021-09-07 12:41:26 följande:[/quote-nick]Sen när får man bra ekonomi av att vabba?

Du missuppfattar! Läs igen. Jag hade sagt: sluta fuska eller jag anmäler dig. Men jag hade sagt det först. Resten får du fatta själv om du läser vad ja skrivit

• Lönnsirap

Bra gjort att anmäla!

Naturligtvis inte självklart att per automatik anmäla ett ex vid misstanke om att den gör ett brott. Men upptäcker man att den andre föräldern vabbat när dem faktiskt inte har hand om barnet är det fullkomligt rimlig att faktiskt anmäla.

Det är inte ett dugg synd om folk som fuskar och kanske är det så att anledningen till fusk är annan brottslighet, missbruk, eller annat som faktiskt inte är bra för barnet. Då är det inte dumt att det kryper fram.

• bintang

FK:s ambition är 60 dgr. Det som händer är troligen att exet får betala tillbaka ersättningen han fick ut.

Oviktig reflektion: Du måste verkligen hata ditt ex eftersom du anmälde honom.

• LFF
    bintang skrev 2021-09-09 01:48:39 följande:

FK:s ambition är 60 dgr. Det som händer är troligen att exet får betala tillbaka ersättningen han fick ut.

Eftersom antalet vab-dagar är begränsat så är det ytterligare en anledning till att förhindra att den andre föräldern tar vab när hen inte har barnet. Förutom det att fusk ska beivras.
  • Anonym (Hua)

Flera såna här trådar nu... Märkligt?

• Glinda från Oz
    Madde 35 skrev 2021-09-07 11:57:48 följande:

Ska de gälla alla slags brott? Stöld, förskingring mm bidrar ju också till en högre levnadsstandard. Hur blir det med alla brott som inte direkt ger pengar men har böter som straff? Är det okej att blunda för eftersom böter också drabbar barnet?
  • Anonym (C)
    bintang skrev 2021-09-09 01:48:39 följande:

Alla älskar inte sitt ex,ok?När han beter sig illa.
Svar på tråden Anmälde mitt ex till FK