Inlägg från: Anonym (Har varit i din situation) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Har varit i din situation)

Omplacera kattunge, anknytning?

Jag klandrar dig inte ts. Är uppvuxen på landet med både katt, hund, häst och fler andra djur. Skaffade en kattunge, raskatt, när jag bodde i lägenhet. Trodde att den lugna rasen jag valde skulle passa som innekatt, uppfödaren bedyrade det. Det gick inte alls. Dels var han så jobbig precis som du beskriver. Jag är uppvuxen med huskatt som inte störde en öht, hon var social fast självständig, helt oproblematisk. Hon fick även kattungar som vi hade en tid innan alla fått hem och dom var inte heller ?jobbiga? på det sättet som den vi köpte för att ha i lägenheten. Jag blev helt chockad över hur krävande han var och hur jobbigt det var med innekatt. Störde en på natten, krävde konstant uppmärksamhet och dessutom var han inte det minsta ok med att vara innekatt utan lurpassade för att smita ut i trapphuset när man skulle in och ut, vilket var livsfarligt då han ville sitta i ett fönster med fritt fall på sex våningar.

Hittade ett fint hem till honom och sen när vi skaffat hus vågade vi skaffa katt igen men då en vanlig ?bondkatt? som får gå ut och det känns och går jättebra.

Anonym (E) skrev 2021-09-07 13:13:50 följande:

Jag tänker att de som har bengaler/(katt) på den ytan också är inställda på sakerna som du nämnde innan inte får vara ifred och speciellt som kattungar.

Låter som problemet där är med med hundarna och deras uppfostran? Att ni inte försökt speciellt mycket och att katten även är helt ny för er.

Haha ursäkta men du tycker att han var oseriös för att han sålde till dig? Som ändå verkade förberedd och antagligen seriös i hans ögon. Att sälja vidare en raskatt med papper utan att gå via uppfödaren hade fått mig att dra öronen åt mig som köpare efter enbart en månad.

Varför måste hon gå via uppfödaren, vad är det för trams? Huvudsaken är att hon hittar ett passande hem åt den.
    Anonym (E) skrev 2021-11-16 19:53:57 följande:

Var skrev jag det? Nope.

Däremot tas det väldigt oseriöst att äga en katt en månad och inte gå via uppfödare som om denne är seriös t.om har köpare på kö. Den biten ska man inte bortse från och jag skulle inte välja en katt under sådana luddiga omständigheter utan vänta på en ny kull.

Alltså det är ett enormt tryck på kattungar så det blir varken svårt att hitta ett hem eller ett passande. Jag hittade bästa möjliga men egentligen fanns det väldigt många att välja på som också hade varit jättebra hem. Förstår inte vad som är så konstigt, så länge hon inte säljer den vidare för ett högre pris än det hon köpte den för för då hade hon ju gjort det för att tjäna pengar. Har den sina papper, är vaccinerad, nybesiktigad, chip-märkt osv och köparen träffat den och tyckt den är trevlig är TS en mer seriös säljare än 99,9% av alla andra kattförsäljare på Blocket då dom flesta kattungar säljs ovaccinerade för största möjliga profit. Tycker inte att en uppfödare som föder upp katter i industriell skala är mer seriös än ts heller som bara säljer en enda katt och mår dåligt av det, snarare att ha det som hobby trots att det finns många fler katter än varaktiga hem redan.
Svar på tråden Omplacera kattunge, anknytning?