• Wed 8 Sep 2021 00:31
    2023 visningar
    9 svar
    9
    2023

    HUNGRIG 6 v bebis på kvällarna

    Helammar min son på 6 veckor gammal men som blir extremt hungrig varje kväll. Ammar i timmar i sträck, mest liggandes, tills jag tycker synd om honom för han är så hungrig så jag ger honom ett utpumpat (från tidigare på dagen) mål i flaska. Jag vill ju hellre amma såklart, men är det tvärtomt och han får i sig ett helt mål i flaska räcker det ju uppenbarligen inte?! Hur kan det vara så när han snuttar och suger men finns ändå inget mer på kvällarna? Morgnarna är det däremot ofta fullt och han är nöjd hela dagen på enbart amning. Men hur ska jag få honom mätt på mina tomma bröst på kvällarna?

    Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden HUNGRIG 6 v bebis på kvällarna
  • Anonym (Tålam­od)
    Wed 8 Sep 2021 05:34
    #1

    Hade samma problem med första barnet, som inte kom till ro på kvällen och ammade superlånga tillfällen. Det löste sig med mindre småsnuttande tidigare under dagen, dvs genom att låta det gå 3-4 timmar under dagen mellan amningarna, då blev det mer effektivt sugande och väldigt bättre kvällar, då det liksom faktiskt blev mer ätande på dagen.

  • Anonym (Tålam­od)
    Wed 8 Sep 2021 05:36
    #2

    Sen har du väl redan nu en bra lösning, att faktiskt komplettera med flaska!

  • Wed 8 Sep 2021 07:04
    #3

    Det är helt normalt för barn i den åldern. Det är barnets sätt att "lägga in en beställning" på ökad mjölkproduktion för framtiden. Så det är bara att fortsätta amma. Meeeeen jag vet av erfarenhet att det är slitigt och till slut känner man sig som en urvriden disktrasa. Du får trösta dig med att det brukar gå över efter ett tag, och sen är det lugnare igen.

    Givetvis kan man ge en flaska då och då om man känner att man bara inte orkar mer, men allt snuttande har som sagt en funktion.

  • Wed 8 Sep 2021 07:09
    #4

    Precis, att amma hela kvällarna är ett sätt att öka produktionen (och alltså ett sätt att få maten att räcka).

  • Wed 8 Sep 2021 07:36
    #5

    Vid 6 veckor är en ökningsperiod, amma på så blir det bättre. Se tex www.google.com/amp/s/hippiemamman.wordpress.com/2012/11/13/liten-kalender-for-bebisarsmabarn/amp/

  • Anonym (Dd)
    Wed 8 Sep 2021 07:44
    #6

    Amma på! Det är en s.k. ökningsperiod. Han behöver mer mat eftersom han vuxit sig större. Din kropp kommer med största sannolikhet svara på det genom att öka mjölkproduktionen. Det gör den däremot inte om du flaskmatar som komplement. Så du får välja om du vill behålla den mjölkproduktion du har nu och lägga till mer och mer flaska ju större han blir, eller så tar ni er igenom ökningsperioderna (det kommer fler) och på så vis synkar hans hunger och dina bröst.

  • Anonym (Dd)
    Wed 8 Sep 2021 07:45
    #7

    ...vilket du väljer lägger jag ingen värdering i.

    Ville bara förtydliga det.

  • Wed 8 Sep 2021 11:16
    #8
    +1

    Brösten tillverkar precis så mycket mjölk som han äter. Äter han 50 ml 7 gånger om dagen i en vecka, så är det just vad som finns i dina bröst.
    Så drar han i väg och växer. Plötsligt behöver han 70 ml varje gång, men det finns inte. Då äter han 50, blir halvmätt, sover kanske 5 minuter och så vill han ha mer. Men brösten hinner inte med. Det finns bara några droppar, så han äter det, gnäller och fortsätter småäta. I den där åldern är det vanligt att man får hålla på flera timmar varje kväll. Det går inte bara över natten för brösten att ställa om, så under 2-3 dagar får du amma hela tiden, känns det som. Sedan hinner brösten i kapp och har de där 70 ml som han vill ha.

    Men - då börjar han behöva ännu mer mat, för nu måste han börja ladda för att sova längre på nätterna. Då äter han hela kvällarna igen, men det betalas igen genom att han sover fler timmar i sträck på natten.

    Att ge flaska på kvällen löser problemet just för stunden, men det gör att dina bröst inte börjar producera större mängder. Därför kan flaskan sabotera amningen ganska fort. Mitt tips för kvällarna är att du laddar med film och kuddar för att sitta bekvämt. Sedan ammar du 25 minuter och pausar i 5. Då kan pappan bära runt babyn medan du äter, sträcker på dig, går på toaletten osv. Se det som att du är på en intensivvecka av något slag. Det går över mycket fortare än du tror, och det är ett mycket bra tillfälle att verkligen vila upp dig efter graviditeten och förlossningen. Sitt där och se på film med gott samvete och låt någon annan göra allt tråkigt hushållsarbete!

  • Anonym (Dd)
    Wed 8 Sep 2021 16:51
    #9

    Kom att tänka på när jag läste Lövet2: Jag satt någon kväll när min dotter var i den där åldern och ammade konstant flera timmar i sträck. Bara flyttade fram o tillbaka mellan brösten. Efter det blev det bra fart på produktionen. :)

Svar på tråden HUNGRIG 6 v bebis på kvällarna