• Wed 8 Sep 2021 09:36
    959 visningar
    7 svar
    7
    959

    Abort 8 mån sedan, nu planerar vi för ett barn!

    Hej! Önskar med denna tråd få något typ utav lugn, bekräftelse och delade erfarenheter? Är ihop med min sambo sen ca 3 år tillbaka. Båda har väl alltid haft barnlängtan. I januari hade jag precis börjat en provanställning på ett jättebra jobb där jag trivs. Då blev jag gravid! Jag fick panik!! Dels för att jag inte alls var beredd men även för min jobbsituation. Jag vet ju i efterhand att vi hade löst det. Min sambo har ju liksom ett bra jobb. Men beslutet togs, jag ville göra abort. Faaan vad jag var vemodig. Jag började liksom tveka lite. Men väl hos BM så säger hon att det är ett utomkvedshavandeskap. Det var ändå kört. Förstår ni vad jag menar när jag säger att jag känner mig ful och dum, för att jag tog ju beslutet från början?

    Vi gjorde iallafall aborten eftersom det ändå hade blivit MF. En spiral sattes in. Nu 8 månader senare bara skriker min kropp och hjärta efter ett barn. Min chef är världens goaste, och jag berättade om aborten för henne pga frånvaro. Berättade ju också för mina närmsta för jag behövde stöd. Nu ska jag ta ut min spiral imorgon, både jag och min sambo spricker av längtan! Men varför får jag ångest? Över att så kort tid efter aborten eventuellt berätta för chef/ mina närmsta att ja nu är jag gravid och denna gången vill vi behålla! Förstår ni mina tankar? Känner mig liksom falsk mot mig själv och alla i min närhet?

  • Svar på tråden Abort 8 mån sedan, nu planerar vi för ett barn!
  • Anonym (Tussi­lago)
    Wed 8 Sep 2021 15:04
    #1

    Hej

    Grattis till graviditeten. Bara spekulationer, men kan vara så att du kanske känner att du borde jobba på ett tag och även fast alla är goa runt omkring dig så vill du liksom prestera som relativt ny på arbetsplatsen osv... att du liksom får dåligt samvete/ångest över att du är påväg till något annat...Men vet du vad? Du är inte skyldig någon något. Oavsett hur bra det är, du är skyldig dig själv nu glädjen över graviditeten och din kommande roll som mamma. Unna dig detta! Det är underbart! Jobba och prestera osv hinner man med ändå. Att få bara gravid och föräldraledig är en så kort tid i det stora hela. Så njut utan dåligt samvete! Lycka till.

  • Wed 8 Sep 2021 19:46
    #2
    Anonym (Tussilago) skrev 2021-09-08 15:04:18 följande:

    Hej

    Grattis till graviditeten. Bara spekulationer, men kan vara så att du kanske känner att du borde jobba på ett tag och även fast alla är goa runt omkring dig så vill du liksom prestera som relativt ny på arbetsplatsen osv... att du liksom får dåligt samvete/ångest över att du är påväg till något annat...Men vet du vad? Du är inte skyldig någon något. Oavsett hur bra det är, du är skyldig dig själv nu glädjen över graviditeten och din kommande roll som mamma. Unna dig detta! Det är underbart! Jobba och prestera osv hinner man med ändå. Att få bara gravid och föräldraledig är en så kort tid i det stora hela. Så njut utan dåligt samvete! Lycka till.


    Är ännu inte gravid, utan vi har ?bara? bestämt oss för att nu försöker vi! Ditt svar satte verkligen ord på mina känslor. Du har helt rätt, är inte skyldig någon någonting. Tack ??
  • Anonym (Tussi­lago)
    Thu 9 Sep 2021 14:01
    #3
    Ollebollen skrev 2021-09-08 19:46:34 följande:

    Är ännu inte gravid, utan vi har ?bara? bestämt oss för att nu försöker vi! Ditt svar satte verkligen ord på mina känslor. Du har helt rätt, är inte skyldig någon någonting. Tack ??


    Oj missförstod, men som sagt har ändå samma budskap. Sluta ha dåligt samvete/ångest över att ni nu vill planera barn. Det är en naturlig del av livet, som man inte som kvinna ska behöva känna sig skyldig för. Lycka till nu!
  • Anonym (M)
    Fri 10 Sep 2021 01:05
    #4

    Kör på! Man vet aldrig hur lång tid det tar att bli gravid och låt inte jobbet vara ett hinder

  • Anonym (N)
    Fri 10 Sep 2021 03:29
    #5

    Gjorde också en ?abort? som nästan säkert skulle blivit missfall ändå ..

    Det här var i mars.. in pga smärta i vecka 5 ungefär , smärtan berodde antagligen på en gulkroppscysta som hade spruckit men de misstänkte utomkvedshavandeskap och tog prover .. Proverna visade att det antagligen skulle bli missfall (hcg hade sjunkit men väldigt lite) men på VUL såg det ut som att det hade vuxit lite.. men antagligen missfall iallafall och jag tjatade mig till att få tabletter snabbt (pluggar och skulle ut på praktik veckan efter) och de gav mig det eftersom jag sa att det var en oönskad graviditet.. Så lite liknande situation.

    Mådde inte så bra efteråt och blev gravid igen lite mer än 2 månader efter , nu är jag i vecka 18.. Det känns ju jobbigt eftersom det inte blir som jag hade tänkt med utbildningen och av en massa andra anledningar också (lite komplikationer med graviditeten som gör att jag måste ta det lugnt och inte riktigt får leva som vanligt + en del bråk med pappan) men jag är ändå glad för barnet ..

    Har två barn sen innan också och har haft ett till missfall innan barnen. Tycker inte du ska ha skuldkänslor för att ni ska försöka igen. Många tyckte säkert att det var konstigt att jag gjorde ?abort? nyligen och ska ha barn nu men det viktigaste är ju inte vad andra tycker. Bra att du kunde berätta för din chef och att chefen är så förstående.. Tror det kommer gå bra med jobbet! Du kan ju fortsätta jobba ett bra tag även om du blir gravid (om det är en normal graviditet).

    Lycka till med allt!

  • Sat 11 Sep 2021 10:25
    #6
    Anonym (N) skrev 2021-09-10 03:29:02 följande:

    Gjorde också en ?abort? som nästan säkert skulle blivit missfall ändå ..

    Det här var i mars.. in pga smärta i vecka 5 ungefär , smärtan berodde antagligen på en gulkroppscysta som hade spruckit men de misstänkte utomkvedshavandeskap och tog prover .. Proverna visade att det antagligen skulle bli missfall (hcg hade sjunkit men väldigt lite) men på VUL såg det ut som att det hade vuxit lite.. men antagligen missfall iallafall och jag tjatade mig till att få tabletter snabbt (pluggar och skulle ut på praktik veckan efter) och de gav mig det eftersom jag sa att det var en oönskad graviditet.. Så lite liknande situation.

    Mådde inte så bra efteråt och blev gravid igen lite mer än 2 månader efter , nu är jag i vecka 18.. Det känns ju jobbigt eftersom det inte blir som jag hade tänkt med utbildningen och av en massa andra anledningar också (lite komplikationer med graviditeten som gör att jag måste ta det lugnt och inte riktigt får leva som vanligt + en del bråk med pappan) men jag är ändå glad för barnet ..

    Har två barn sen innan också och har haft ett till missfall innan barnen. Tycker inte du ska ha skuldkänslor för att ni ska försöka igen. Många tyckte säkert att det var konstigt att jag gjorde ?abort? nyligen och ska ha barn nu men det viktigaste är ju inte vad andra tycker. Bra att du kunde berätta för din chef och att chefen är så förstående.. Tror det kommer gå bra med jobbet! Du kan ju fortsätta jobba ett bra tag även om du blir gravid (om det är en normal graviditet).

    Lycka till med allt!


    Vad fint att du delar med dig! Känns skönt att inte vara ensam i de känslor jag har. Samtidigt har jag aldrig varit så lycklig som nu. Vi pratar om en eventuell graviditet varje dag och de tråkiga känslorna lämnar mig mer för varje dag. Lycka till med bebis!
  • Anonym (N)
    Sat 11 Sep 2021 18:16
    #7
    Ollebollen skrev 2021-09-11 10:25:34 följande:

    Vad fint att du delar med dig! Känns skönt att inte vara ensam i de känslor jag har. Samtidigt har jag aldrig varit så lycklig som nu. Vi pratar om en eventuell graviditet varje dag och de tråkiga känslorna lämnar mig mer för varje dag. Lycka till med bebis!


    Tack!

    Vad bra att det känns bättre :) Kram och lycka till!
Svar på tråden Abort 8 mån sedan, nu planerar vi för ett barn!