• Anonym (Förtvivlad)

Läst journal

Har gjort en ny ultraljudsundersökning på min begäran då de för över 2 år sen hittade en polyp i min gallblåsa.

Den har inte växt men 2 har tillkommit, 1 i gallblåsan som liknas med en kolesterolpolyp.
    Och 1 min högra leverlob som har växt.

Dessa 2 sista visste jag inget om och nummer 2 syntes tom då för 2 år sen men den står inte inte med någonstans.
    Denna förändring uppfyller inte samtliga kriterier för benign levercysta eller hemangiom.

Ska man bara bryta samma igen nu?
    För 1000e gången.
    Är ledsen OCH arg, varför får man inte all info?
    Varför kallas man inte på samtal direkt så att man kan få detta förklarat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-08 10:13
    Det ska stå bryta samman.

• Svar på tråden Läst journal
  • Anonym (Syster)

Bryta, vad...? Hänger inte med där.

Det känns rätt självklart att man bör informera patienten om såna detaljer, vi vet inte varför de bara nöjde sig med att säga "polyper". Om du blivit informerad om läget (hur odetaljerat det nu än var) så kommer du inte kallas på ett separat möte för att förklara ytterligare. En del läkare verkar resonera som så att om patienten inte frågar så berättar de inte så mycket heller, om det inte är ett allvarligt tillstånd förstås (vet inte hur det är för dig). Sen kan du alltid ringa upp läkaren och be hen förklara så klart! Hoppas det löser sig för dig.

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Syster) skrev 2021-09-08 10:09:35 följande:

Bryta, vad...? Hänger inte med där.

Det känns rätt självklart att man bör informera patienten om såna detaljer, vi vet inte varför de bara nöjde sig med att säga "polyper". Om du blivit informerad om läget (hur odetaljerat det nu än var) så kommer du inte kallas på ett separat möte för att förklara ytterligare. En del läkare verkar resonera som så att om patienten inte frågar så berättar de inte så mycket heller, om det inte är ett allvarligt tillstånd förstås (vet inte hur det är för dig). Sen kan du alltid ringa upp läkaren och be hen förklara så klart! Hoppas det löser sig för dig.

Bryta sammaN, glömde ett N där ser jag nu.

Jag har bara läst min journal.
    Har redan påpekat att jag känner mig felbehandlad och övergiven.
    Känslan nu är ju inte bättre om vi säger så.

Inte benign låter ju sådär om vi säger så.
    Den första polypen är premalign, det vet jag.
  • EpicF

Du måste vänta tills du blir kallad på samtal och får besked av läkaren efter undersökningen. Det dummaste man kan göra är att gå in och läsa sin journal före man fått besked av läkaren.

• Anonym (Förtvivlad)
    EpicF skrev 2021-09-08 10:15:38 följande:

Du måste vänta tills du blir kallad på samtal och får besked av läkaren efter undersökningen. Det dummaste man kan göra är att gå in och läsa sin journal före man fått besked av läkaren.

Vi har bokat ett annat samtal men detta ska också lyftas.
    Men det känns fan akut nu.

Och jag är arg/ledsen över att de missar/inte skriver med detta i min journal.

Vafan, det är mitt liv vi pratar om.

Jag ville inte kolla men behövde det för en annan sak och då såg jag detta,
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2021-09-08 10:13:16 följande:
    Bryta sammaN, glömde ett N där ser jag nu.

Jag har bara läst min journal.
    Har redan påpekat att jag känner mig felbehandlad och övergiven.
    Känslan nu är ju inte bättre om vi säger så.

Inte benign låter ju sådär om vi säger så.
    Den första polypen är premalign, det vet jag.
    Jag förstår att du är orolig och har massor med tankar, särskilt med sådana svar. Finns någon behandling planerad? Det är så klart tufft för dig, men skulle du kunna fokusera på den biten istället, och försöka bortse från läkarnas tidigare misstag? Viktigast nu är ändå att du får hjälp {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Syster) skrev 2021-09-08 10:26:23 följande:
    Jag förstår att du är orolig och har massor med tankar, särskilt med sådana svar. Finns någon behandling planerad? Det är så klart tufft för dig, men skulle du kunna fokusera på den biten istället, och försöka bortse från läkarnas tidigare misstag? Viktigast nu är ändå att du får hjälp {#emotions_dlg.flower}
    För 2 år sen sa de att gallblåsan ska tas bort men p.g.a. högt blodtryck så behövde det stabiliseras först.
    Går på kontroller och medicin som höjdes i år.
    Men tänker att denna inre stress inte bättra på mitt blodtryck.

Det är oerhört tufft.
    Jag mår skit och det är först i år som jag fått en samtalskontakt för detta.

Jag har 2 barn och rädslan för att dö?
    Den kan man ta på.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2021-09-08 10:30:06 följande:
    För 2 år sen sa de att gallblåsan ska tas bort men p.g.a. högt blodtryck så behövde det stabiliseras först.
    Går på kontroller och medicin som höjdes i år.
    Men tänker att denna inre stress inte bättra på mitt blodtryck.

Det är oerhört tufft.
    Jag mår skit och det är först i år som jag fått en samtalskontakt för detta.

Jag har 2 barn och rädslan för att dö?
    Den kan man ta på.
    Ok, men då kanske det har förbättrats snart? :)  Bra att du har en samtalskontakt iaf, det känns som en riktigt bra idé. Dödsångest har jag levt med i mer än 25 år nu, ofta dagliga "anfall", helst när jag ska sova, förstår att det är ännu värre för dig eftersom det är så överhängande.
  • EpicF
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2021-09-08 10:19:41 följande:

Vi har bokat ett annat samtal men detta ska också lyftas.

Men det känns fan akut nu.

Och jag är arg/ledsen över att de missar/inte skriver med detta i min journal.

Vafan, det är mitt liv vi pratar om.

Jag ville inte kolla men behövde det för en annan sak och då såg jag detta,

Skriver med vad?

Det är inte alltid journalen är färdigskriven och därför är det oftast dumt att läsa den innan man haft lökarsamtal.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Syster) skrev 2021-09-08 10:43:53 följande:
    Ok, men då kanske det har förbättrats snart? :)  Bra att du har en samtalskontakt iaf, det känns som en riktigt bra idé. Dödsångest har jag levt med i mer än 25 år nu, ofta dagliga "anfall", helst när jag ska sova, förstår att det är ännu värre för dig eftersom det är så överhängande.
    Hoppas det.

Men är rädd, så oerhört rädd att det är försent.
    Usch, det låter hemskt att du mår så.
    Får du hjälp?

Ja det är över en hela tiden.
  • Anonym (Förtvivlad)
    EpicF skrev 2021-09-08 10:45:34 följande:
    Skriver med vad?

Det är inte alltid journalen är färdigskriven och därför är det oftast dumt att läsa den innan man haft lökarsamtal.
    Den i min högra leverlob upptäcktes för 2 år sen och står ändå inte med i den anteckningen som jag verkligen hoppas är färdig.

Och ingen har ens sagt något om den till mig, som är den ska få veta.
    Det gör mig arg/ledsen/illamående.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2021-09-08 11:08:38 följande:
    Hoppas det.

Men är rädd, så oerhört rädd att det är försent.
    Usch, det låter hemskt att du mår så.
    Får du hjälp?

Ja det är över en hela tiden.
    Jag har inte sökt hjälp för det men jag har ansökt om att få delta i en KBT-studie och då tänkte jag passa på att använda den mot min dödsångest. Tidigare hade jag stark hälsoångest också ovanpå det (pga utbrändhet på jobbet då läkaren varnade för permanent hjärtfel om jag fortsatte) och det har jag fått viss terapi för så det är iaf lite bättre, men ställer till problem i vardagen fortfarande, även kring vanliga mediciner. Rädd för sjukdomen, rädd för medicinen...

Förstår att du oroar dig, det är verkligen en hemsk möjlighet, och att missa sina barns uppväxt och allt möjligt. Har du närstående som kan stötta dig i det här?
  • Mrs Moneybags

Som "proffs-sjuk" kan jag bara ge rådet att inte titta för mycket i journalen. Det händer ofta att de skriver ner saker i journalen innan man har hunnit träffas och då kan man få otrevliga besked som man inte hade räknat med. Då är det bättre att vänta till läkarbesöket så att man kan få beskedet samtidigt som man kan ställa alla frågor man har osv. 

Bättre att läsa journalen efter läkarbesöket istället om det finns speciella saker man vill googla på och ta reda på mer om.

• EpicF
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2021-09-08 11:10:22 följande:

Den i min högra leverlob upptäcktes för 2 år sen och står ändå inte med i den anteckningen som jag verkligen hoppas är färdig.

Och ingen har ens sagt något om den till mig, som är den ska få veta.

Det gör mig arg/ledsen/illamående.

Varför ska en 2 år gammal upptäckt stå med i en en ny anteckning?
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Syster) skrev 2021-09-08 11:57:08 följande:
    Jag har inte sökt hjälp för det men jag har ansökt om att få delta i en KBT-studie och då tänkte jag passa på att använda den mot min dödsångest. Tidigare hade jag stark hälsoångest också ovanpå det (pga utbrändhet på jobbet då läkaren varnade för permanent hjärtfel om jag fortsatte) och det har jag fått viss terapi för så det är iaf lite bättre, men ställer till problem i vardagen fortfarande, även kring vanliga mediciner. Rädd för sjukdomen, rädd för medicinen...

Förstår att du oroar dig, det är verkligen en hemsk möjlighet, och att missa sina barns uppväxt och allt möjligt. Har du närstående som kan stötta dig i det här?
    Hoppas att du kommer med i den studien.
    Usch, det låter inte alls bra.
    Skönt att du fått viss hjälp där.

Ja det är ju det.
    Mår så fruktansvärt dåligt över det.
    Det genomskuggar mycket.
    Jo det har jag samt bra vänner.
  • Anonym (Förtvivlad)
    EpicF skrev 2021-09-08 15:07:10 följande:
    Varför ska en 2 år gammal upptäckt stå med i en en ny anteckning?
    Den stod inte ens med i den gamla anteckningen, då den hittades.
    Det är ju märkligt.
    Jag visste inte detta och det är ärligt talat en chock.

I den gamla anteckningen skrivs det om den största polypen.

I den nya anteckningen skrivs det nu om 3 stycken varav 2 upptäcktes för 2 år sen men jag informerades bara om den ena.
Svar på tråden Läst journal