Höstdepression
Jag blev alltid höstdeppig när jag var yngre, upp till 30-årsåldern ungefär. Sedan började jag märka att deppen inte slog till, det blev lite tyngre och tristare förstås men den där oförklarliga depressionen uteblev. Så skönt.
Hur gammal är du? Kan du hoppas på att det blir samma för dig, du växer ifrån det?
Annars är det ju de vanliga knepen som hjälper. Se till att utnyttja solljuset så mycket du kan, gå ut på lunchen och gå en promenad. Solljuset, frisk luft och motion hjälper faktiskt. Ta vara på helgerna och gå långpromenader i naturen, den helar. Gör sådant du gillar att göra, ägna tid åt en hobby så ditt liv inte enbart fylls av jobb och tråkiga måsten. Det värsta du kan göra är stänga dig inne och deppa, det är inte lätt men du måste tvinga dig att komma ut och iväg.
Ljusterapi kan hjälpa, du kan få remiss till det från läkare. Investera i en ljusterapi lampa för hemmabruk. Det hjälpte mig när jag var höstdeppig. En halvtimme framför den starka lampan på morgonen medan jag åt frukost, sen kände jag mig piggare och mer redo att tackla dagen.