• Thu 9 Sep 2021 16:37
    1466 visningar
    10 svar
    10
    1466

    5åring rädd för döden

    Hej. Jag vet att det är normalt att barn vid 5-6års ålder börjar tänka på frågor kring döden osv..


    Men jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta honom. Blir orolig att jag gör fel och han kanske kommer utveckla ångest som äldre? (Ska till BVC nästa måndag och kommer fråga om tips då)


    Han är en väldigt känslig liten pojke, lika känslig och ängslig som mor sin :)


    För 2 mån sen så gick hans farmor hastigt bort. Jag och sambon blev chockade och började gråta samtidigt som sonen undrar vad som händer. Jag går till honom och förklarar att hans farmors hjärta var så trasigt, så hon åkte till himlen och dog. Varpå sonen gråter. 


    Efter den dagen har han sett sin pappa må dåligt och gråta ibland. Jag har varit den som pratat mycket med honom. Hållt ihop och svarat på hans frågor om döden. Han pratar mkt om att hans farmor är i himmlen och han vill gärna se bilder på henne ibland osv. Vi alla var väldigt nära farmor. Speciellt vår 5åring. Väldigt unik fin relation ='( 


    Problemet här är att han senaste 2 veckorna ungefär börjar gråta lite när som. Dels framför mig men även för sin mormor. Då säger han saker som "Jag vill inte dö, Jag vill inte åka till himmlen, jag är rädd för att mamma och pappa ska åka till himlen"


    Eller när hans lillebror slog sig lätt "Jag blev rädd när han slog sig och trodde han skulle till himlen".


    Jag säger saker som "Du behöver inte vara rädd för det nu, himlen kommer man till när man är mycket gammal, eller blir jätte jätte sjuk. Och just nu är vi alla friska lilla gubben, och du är liten. jag förstår att du är orolig och rädd. Men vi är här och  mår bra" 


     


    Jag vet liksom inte om jag säger fel saker eller borde säga annat?? För ska han behöva må  såhär? Är det normalt?? =(  Jag ångrar att han fick se oss föräldrar bryta ihop så som vi gjorde just den dagen. Men samtidigt är ju livet såhär.. och vi har förklarat att vuxna också kan gråta och vara ledsna. <3 


     


    Tips mottages gärna.. 

  • Svar på tråden 5åring rädd för döden
  • Anonym (Sara)
    Thu 9 Sep 2021 17:23
    #1

    Himlen? Jag har sagt som det är och inte hittat på en massa saker.

  • Thu 9 Sep 2021 17:32
    #2
    Anonym (Sara) skrev 2021-09-09 17:23:28 följande:

    Himlen? Jag har sagt som det är och inte hittat på en massa saker.


    Sagt som det är? Jag har en tro som kanske skiljer sig från din. Vad säger du annars? Om du ger mig tips? Alla dör, sen händer inget mer, det blir svart? 


    Nu menar jag om barnet frågar vad som händer när man dör.. 


    Kan tillägga att jag säger "Jag vill tro att man kommer till himmelen, men jag vet inte riktigt. Ingen vet"

  • Thu 9 Sep 2021 17:38
    #3

    Jag själv tror på reinkarnation eller himlen. Men hur förklara man det för barn? =(

  • Thu 9 Sep 2021 17:38
    #4

    Jag tänker att du gör helt rätt. Att se vuxna gråta är inte farligt, ha inte dåligt samvete över det.

  • Anonym (H)
    Thu 9 Sep 2021 17:40
    #5

    Som min terapeut sa. ?Ja, alla ska vi dö? 

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 9 Sep 2021 17:42
    #6
    Anonym (H) skrev 2021-09-09 17:40:14 följande:

    Som min terapeut sa. ?Ja, alla ska vi dö? 


    Ja, det var ju knappast hjälpsamt av hen, eller terapeutiskt för den delen.
  • Anonym (H)
    Thu 9 Sep 2021 17:45
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-09 17:42:21 följande:
    Ja, det var ju knappast hjälpsamt av hen, eller terapeutiskt för den delen.
    Nä..  Hon var inte så bra i allmänhet.
  • Anonym (Sara)
    Thu 9 Sep 2021 17:50
    #8
    JohannaSaGo skrev 2021-09-09 17:32:16 följande:

    Sagt som det är? Jag har en tro som kanske skiljer sig från din. Vad säger du annars? Om du ger mig tips? Alla dör, sen händer inget mer, det blir svart? 

    Nu menar jag om barnet frågar vad som händer när man dör.. 

    Kan tillägga att jag säger "Jag vill tro att man kommer till himmelen, men jag vet inte riktigt. Ingen vet"


    Jag har alltså sagt att ingen vet. Vissa tror att man kommer till en ny plats, vissa tror att allt blir svart, vissa tror att man återföds, vissa tror att man är kvar på jorden som en ande/spöke.
  • Anonym (Sara)
    Thu 9 Sep 2021 17:57
    #9
    -1
    Anonym (Sara) skrev 2021-09-09 17:50:40 följande:

    Jag har alltså sagt att ingen vet. Vissa tror att man kommer till en ny plats, vissa tror att allt blir svart, vissa tror att man återföds, vissa tror att man är kvar på jorden som en ande/spöke.


    Sade det till mina barn (4 och 6 år) när min mor dog. Jag var ärlig och berättade som det är: att ingen faktiskt vet men jag berättade också vad jag tror hon är när de frågade. Jag sade att jag tror hon är en ande/spöke som ?vakar över oss?.
  • Anonym (Faser­)
    Thu 9 Sep 2021 18:19
    #10

    Jag tänker att sonen fått sin första sorg och existentiella upplevelse, att människor inte lever för alltid och kan dö.

    Dessutom är ni som föräldrar i sorg över att ha mist en förälder/svärförälder.

    Självklart är det rimligt att gråta och också rimligt att fundera på hur man bäst stöttar och hjälper barnet att stå ut med rädslan för döden. Att inte vifta bort sorg och rädsla, men inte heller förstärka känslan.

Svar på tråden 5åring rädd för döden