• Anonym (Ledsen)

Ny bebis, ovaccinerad omgivning?

Jag är så kluven och kört fast i tankarna.

Har en släkting som inte vill vaccinera sig. Jag respekterar allas val i frågan, vi har inte vacccintvång, och vaccinerade mig själv inte för svininfluensa inden pandemin, den hann ebba ut innan jag kom till skott.

Skälet är nog mest att personen inte vill känna sig grupptryckt in i ett beslut som rör medicin/läkemedel/vaccin. Det är ingen generell antivaxxer utan jag vet att personen är för väldigt mycket vaccin. Men hetsen kring detta och att ta detta vaccin nu, helst i förrgår, annars förtjänar du inte din plats i samhället-diskussionerna har fått personen att inte vilja och det har blivit som en låsning i diskussionerna kring det, så att jag inte orkar ställa fler frågor.

Nu väntar jag barn och jag känner mig osäker på hur jag ska bete mig i framtiden. Barnet kommer ju ha sitt skydd genom att jag är vaccinerad. Ett tag. Men sen? Jag vill gärna att min släkting och mitt barn ska kunna umgås men jag vill inte att mitt barn ska bli sjukt om min släkting skulle smitta det. Samtidigt vet jag ju att även vaccinerade kan smitta, så barnet riskerar ju smitta så länge det självt inte har ett skydd. Men jag oroar mig ändå. Kanske i onödan. Som sagt är jag rätt fastkörd i funderingar.

Jag tycker väldigt mycket om min släkting och vill ha en god relation, och jag vill göra allt jag kan för att mitt barn inte ska få sjukdomar, såklart. Vill inte tvinga någon att vaccinera sig heller, för vad gjorde jag om personen vore en av dem som faktiskt fick en biverkning som inte var liten, liksom.

Så ja, funderar mest tror jag om någon annan sitter i samma sits och hur era tankar går. Undanber mig idiotförklaringar av olika slag, lagt denna tråd i känsliga rummet för att den är väldigt känslosam för mig.

• Svar på tråden Ny bebis, ovaccinerad omgivning?
  • Anonym (Enkelt)

Barnet får ju inget vaccinskydd för att du har tagit en spruta. Om din släkting är ovaccinerad får ni ses utomhus, på avstånd, tills hen vaccinerat sig. Hen ska så klart inte hålla i bebisen innan dess heller. Har inget med relationen att göra, utan normalt smittskydd.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-09-09 17:04:32 följande:

Barnet får ju inget vaccinskydd för att du har tagit en spruta. Om din släkting är ovaccinerad får ni ses utomhus, på avstånd, tills hen vaccinerat sig. Hen ska så klart inte hålla i bebisen innan dess heller. Har inget med relationen att göra, utan normalt smittskydd.

Enligt studier får bebisen antikroppar dels genom det system som delas av mamma och bebis och sedan sannolikt även av amning. Så just nu är det man sett att jo - bebisar som fötts där mamman vaccinerats har antikroppar. Frågan är mer hur länge de räcker, sånt skydd räcker oftast kortare än det man får av egen vaccinering.

Tänker du att samma gäller alla barn i släkten då, ingen får röra bebis tills de kanske är vaccinerade om 5-10 år?
  • cosinus

Kan snabbtest vara ett alternativ för att lugna dig. Om släktingen känner sig fullt frisk och dessutom tar ett negativt snabbtest känns ju risken för smitta till bebis på en klart hanterbar nivå.

• Anonym (Ledsen)
    cosinus skrev 2021-09-09 17:21:09 följande:

Kan snabbtest vara ett alternativ för att lugna dig. Om släktingen känner sig fullt frisk och dessutom tar ett negativt snabbtest känns ju risken för smitta till bebis på en klart hanterbar nivå.

Jo, det är ju en väg att gå. Samtidigt kan ju en vaccinerad också smitta bebis såklart, så frågan är hur mycket riktig säkerhet man får av det och hur mkt som bara är min trygghetsjakt.

Just nu har hela läget blivit så känsligt kring vaccinfrågan att jag inte knappt kan lyfta ett sånt förslag heller, inte för att jag alls tjatat på personen, det har jag verkligen inte, men för att personen själv känt sig så inträngd i ett hörn av det allmänna tonläget att det blivit lite låsta positioner kring allt. Jag hoppas tiden kommer göra det bättre.

Jag är bara mån om att göra så mycket rätt jag kan för mitt barn samtidigt som jag inte vill förstöra relationen till min släkting, som också är viktig för mig.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 17:12:55 följande:
    Enligt studier får bebisen antikroppar dels genom det system som delas av mamma och bebis och sedan sannolikt även av amning. Så just nu är det man sett att jo - bebisar som fötts där mamman vaccinerats har antikroppar. Frågan är mer hur länge de räcker, sånt skydd räcker oftast kortare än det man får av egen vaccinering.

Tänker du att samma gäller alla barn i släkten då, ingen får röra bebis tills de kanske är vaccinerade om 5-10 år?
    Naturligtvis gäller samma regler oavsett ålder. Är man inte vaccinerad så är man inte.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-09-09 17:43:20 följande:

Naturligtvis gäller samma regler oavsett ålder. Är man inte vaccinerad så är man inte.

Det känns ju praktiskt omöjligt i en del fall dock - menar du att syskon bara skulle få träffa sina nya syskon utomhus och på avstånd? Nu är der inte frågan här men det blir ju omöjligt när man drar det till en sån spets.
  • Anonym (Q)

Vill någon träffa min bebis får personen se till att vara vaccinerad. Alla mina släktingar och vänner är vaccinerade vilket är tur för jag tar inte emot ovaccinerade i mitt hem.

• Anonym (S)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 17:30:44 följande:
    Jo, det är ju en väg att gå. Samtidigt kan ju en vaccinerad också smitta bebis såklart, så frågan är hur mycket riktig säkerhet man får av det och hur mkt som bara är min trygghetsjakt.

Just nu har hela läget blivit så känsligt kring vaccinfrågan att jag inte knappt kan lyfta ett sånt förslag heller, inte för att jag alls tjatat på personen, det har jag verkligen inte, men för att personen själv känt sig så inträngd i ett hörn av det allmänna tonläget att det blivit lite låsta positioner kring allt. Jag hoppas tiden kommer göra det bättre.

Jag är bara mån om att göra så mycket rätt jag kan för mitt barn samtidigt som jag inte vill förstöra relationen till min släkting, som också är viktig för mig.
    Så den här släktingen vill inte själv ta ansvar för sitt val att inte vaccinera sig?

Sedan blir det ju konstigt om andra ovaccinerade får träffa barnet, t ex barn. Antingen är du rädd eller inte. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (S) skrev 2021-09-09 17:48:42 följande:

Så den här släktingen vill inte själv ta ansvar för sitt val att inte vaccinera sig?

Sedan blir det ju konstigt om andra ovaccinerade får träffa barnet, t ex barn. Antingen är du rädd eller inte. 

Jodå, personen är väldigt noga med att göra vad den kan för att inte sprida smitta, i allt utom just att vaccinera sig. Det är därför jag tror det bara blivit en låsning att inte ta det steget just nu av något skäl.

Och ja, jag håller ju med det du skriver. Vi har många barn i släkten och att hindra alla dem från att träffa bebis känns jättekonstigt. Tror mycket kokar ned i att jag skulle önska att min släkting själv ville vaccinera sig, egentligen.
  • LadyJane

Det är en icke-fråga.

Den som inte är vaccinerad har gjort sitt val och får ta de konsekvenser det för med sig.
    Så länge som personen är ovaccinerad kommer de bara att få träffas utomhus med minst 2 meters avstånd.

Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 17:44:55 följande:
    Det känns ju praktiskt omöjligt i en del fall dock - menar du att syskon bara skulle få träffa sina nya syskon utomhus och på avstånd? Nu är der inte frågan här men det blir ju omöjligt när man drar det till en sån spets.
    Även det en icke-fråga.
    Alla regler och rekommendationer som varit under pandemin har gäller personer som inte bor tillsammans. Håll avstånd från dem du inte bor med osv.

Men självklart vaccinerar du väl barnen så fort det går?
Svar på tråden Ny bebis, ovaccinerad omgivning?