• Anonym (Ts)

Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?

Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?

Är det slumpen som avgör eller genetiskt?

• Svar på tråden Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?
  • Anonym (Jag tror)

Jag tror att det i vissa fall är genetiskt men att slumpen påverkar oftast. Vet flera släkter där nästan alla fått antingen bara flickor eller pojkar. I dessa släkter tror jag att det är genetiskt.

Det påstås att det inte är genetiskt men det handlar troligtvis om att det inte finns några vetenskapliga bevis för det, det tar dock inte bort faktum att det med största sannolikhet är genetiskt.

• Anonym (Ovanligt)

Nu är det ju ytterst få par där man tvärsäkert kan uttala sig att de bara kan få ett visst kön på barnen. Att få 3-4 eller tom 5 barn av samma kön betyder ju inte att det 6:e också hade blivit en av samma sort. Min farmor började med 4 flickor innan första pojken kom. I slutändan blev det lika många av varje. Ett par hemmavid fick 7 flickor på raken och 8:e och sista barnet blev en pojke. Om farmor eller detta paret slutat efter 4 resp. 7 barn hade inget vetat att de kunde få den andra sorten.

För många år sen läste jag om ett brittiskt par som hade 11 pojkar. De var ensamma i världen om det så himla ovanligt var det. Teorin där var att mannen saknade flickspermier.

• Anonym (Jag tror)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2021-09-09 16:54:46 följande:

Nu är det ju ytterst få par där man tvärsäkert kan uttala sig att de bara kan få ett visst kön på barnen. Att få 3-4 eller tom 5 barn av samma kön betyder ju inte att det 6:e också hade blivit en av samma sort. Min farmor började med 4 flickor innan första pojken kom. I slutändan blev det lika många av varje. Ett par hemmavid fick 7 flickor på raken och 8:e och sista barnet blev en pojke. Om farmor eller detta paret slutat efter 4 resp. 7 barn hade inget vetat att de kunde få den andra sorten.

För många år sen läste jag om ett brittiskt par som hade 11 pojkar. De var ensamma i världen om det så himla ovanligt var det. Teorin där var att mannen saknade flickspermier.

De kan inte ha varit helt ensamma i världen om det. Jag känner ett par familjer, den ena har tio flickor och den andra 8 flickor. Vet även en annan som fått 5 pojkar med sin man, hon påstod alltid att han inte kunde få flickor. När hon sedan träffade en ny så fick hon en flicka. Kanske hade hon rätt trots allt.
  • fornminne
    Anonym (Jag tror) skrev 2021-09-09 16:58:51 följande:
    De kan inte ha varit helt ensamma i världen om det. Jag känner ett par familjer, den ena har tio flickor och den andra 8 flickor. Vet även en annan som fått 5 pojkar med sin man, hon påstod alltid att han inte kunde få flickor. När hon sedan träffade en ny så fick hon en flicka. Kanske hade hon rätt trots allt.

Precis, det är svårt att veta om det enbart är slumpen som avgör eller något annat. Stor barnaskara av samma kön förekommer, men är så ovanligt att det lika gärna kan vara slumpen. Sannolikhetsmarginalen är ju ganska stor. En äldre släkting till mig fick fyra pojkar innan första flickan kom. Sammanlagt blev det 11(!) barn, sju pojkar och fyra flickor. En bekant fick nio barn, sju flickor och två pojkar. Pojkarna var näst äldst samt yngst. Så visst, hade de bara fått två barn, hade de fått av olika kön ändå. Samtidigt känner jag flera par som bara har det ena könet, men de har 2-3 barn, vilket ju är det vanligaste idag.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag tror) skrev 2021-09-09 16:58:51 följande:

Vissa män kanske har fler flickspermier eller tvärtom?
  • Anonym (Ts)
    fornminne skrev 2021-09-09 17:09:43 följande:

Precis, det är svårt att veta om det enbart är slumpen som avgör eller något annat. Stor barnaskara av samma kön förekommer, men är så ovanligt att det lika gärna kan vara slumpen. Sannolikhetsmarginalen är ju ganska stor. En äldre släkting till mig fick fyra pojkar innan första flickan kom. Sammanlagt blev det 11(!) barn, sju pojkar och fyra flickor. En bekant fick nio barn, sju flickor och två pojkar. Pojkarna var näst äldst samt yngst. Så visst, hade de bara fått två barn, hade de fått av olika kön ändå. Samtidigt känner jag flera par som bara har det ena könet, men de har 2-3 barn, vilket ju är det vanligaste idag.

Ja visst verkar det vara vanligare att ha 2 barn av samma kön än 2 av olika kön?

Mina syskon och vänner har alla 2 barn av samma kön.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2021-09-09 16:54:46 följande:

Nu är det ju ytterst få par där man tvärsäkert kan uttala sig att de bara kan få ett visst kön på barnen. Att få 3-4 eller tom 5 barn av samma kön betyder ju inte att det 6:e också hade blivit en av samma sort.

Det är sant, men att det kan bli upp till 4-5 barn efter varandra med samma kön måste väl nästan bero på att mannen har fler av flick eller pojkspermier?

Enligt statistik är det 51 % chans att få en pojke och 49% chans att få en flicka då det föds något fler pojkar.
  • Anonym (Jag tror)
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-09 17:23:55 följande:

Vissa män kanske har fler flickspermier eller tvärtom?

Ja, precis.
  • AndreaBD

Det är inte genetiskt utan det beror mest på när man har sex. Man skulle kunna tajma för att få ett visst kön, men det finns så många faktorer där att det inte lär lyckas.

• AndreaBD

Pojkspermier är snabbare, men kortlevade. Flickspermier är långsammare men bättre anpassade till miljön. 

Svar på tråden Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?