• Anonym (Ts)

Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?

Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?

Är det slumpen som avgör eller genetiskt?

• Svar på tråden Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?
  • Spucks
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-09 17:36:43 följande:
    Det är sant, men att det kan bli upp till 4-5 barn efter varandra med samma kön måste väl nästan bero på att mannen har fler av flick eller pojkspermier?

Enligt statistik är det 51 % chans att få en pojke och 49% chans att få en flicka då det föds något fler pojkar.
    Varför MÅSTE der beror på mannens spermier? Chansen att 4 av 4 barn är av samma kön är 12,5%; 6,25% för 5 av 5 barn. Sannolikheten är alltså inte så liten som man mår tro.
  • Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2021-09-09 17:56:33 följande:

Varför MÅSTE der beror på mannens spermier? Chansen att 4 av 4 barn är av samma kön är 12,5%; 6,25% för 5 av 5 barn. Sannolikheten är alltså inte så liten som man mår tro.

Det är mannens spermier som avgör könet eftersom de antingen bär på en X- kromosom (flicka) eller en Y- kromosom (pojke). Kvinnans ägg har endast en X-kromosom. Det vet väl alla som har läst biologi i skolan?
  • AndreaBD
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-09 18:21:36 följande:
    Det är mannens spermier som avgör könet eftersom de antingen bär på en X- kromosom (flicka) eller en Y- kromosom (pojke). Kvinnans ägg har endast en X-kromosom. Det vet väl alla som har läst biologi i skolan?
    Men varför frågar du då om det är genetiskt? Då är det ju inte genetiskt. Det hänger ju mest på tidspunkten, och kanske på några andra omständigheter.
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2021-09-09 18:29:26 följande:

Men varför frågar du då om det är genetiskt? Då är det ju inte genetiskt. Det hänger ju mest på tidspunkten, och kanske på några andra omständigheter.

Det kan visst vara genetiskt, om det är så att vissa män har fler flickspermier än pojkspermier eller tvärtom.

Jag frågar vad jag vill i min tråd, passar det inte så kan du lämna.
  • Spucks
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-09 18:21:36 följande:
    Men spelar inte dum nu! Du kan väl läsa själv vilken av dina inlägg jag citerade. Du skrev att det MÅSTE vara så att det beror på att mannen har fler flick- eller pojkspermier. Och det är strunt. Det måste det inte alls.
  • Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2021-09-09 19:00:25 följande:

Men spelar inte dum nu! Du kan väl läsa själv vilken av dina inlägg jag citerade. Du skrev att det MÅSTE vara så att det beror på att mannen har fler flick- eller pojkspermier. Och det är strunt. Det måste det inte alls.

Det var en retorisk fråga och inget påstående!

Du behöver åtminstone inte spela dum..
  • AndreaBD
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-09 18:47:32 följande:
    Det kan visst vara genetiskt, om det är så att vissa män har fler flickspermier än pojkspermier eller tvärtom.

Jag frågar vad jag vill i min tråd, passar det inte så kan du lämna.
    Otrevlig ton här.... jag tror jag lämnar.
  • Spucks
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-09 19:05:40 följande:
    Det var en retorisk fråga och inget påstående!

Du behöver åtminstone inte spela dum..
    Du har rätt, det var en retorisk fråga. Och vet du vad en retorisk fråga är? Det är ett påstående formulerad som fråga.
  • Anonym (Grundskolematte)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2021-09-09 16:54:46 följande:

För många år sen läste jag om ett brittiskt par som hade 11 pojkar. De var ensamma i världen om det så himla ovanligt var det. Teorin där var att mannen saknade flickspermier.

Inte så särskilt ovanligt, ca en chans på 4000. Jag tror alla gånger att det finns fler än 4000 11-barnsfamiljer i världen. Däremot finns det inget orakel som håller reda på vilket kön barnen i alla dessa familjer har.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Grundskolematte) skrev 2021-09-09 19:37:12 följande:
    Inte så särskilt ovanligt, ca en chans på 4000. Jag tror alla gånger att det finns fler än 4000 11-barnsfamiljer i världen. Däremot finns det inget orakel som håller reda på vilket kön barnen i alla dessa familjer har.
    Hur får du det till en på 4000?
  • Anonym (Grundskolematte)
    nnnnnnnn skrev 2021-09-09 19:44:17 följande:
    Hur får du det till en på 4000?
    Räknade med ett barn för mycket. En chans på 2000 ska det vara.
  • Spucks
    Anonym (Grundskolematte) skrev 2021-09-09 19:37:12 följande:
    Enligt min räkning är chansen nästan en per 2000.
Svar på tråden Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?