Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?

Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?

Är det slumpen som avgör eller genetiskt?

• Svar på tråden Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag tror) skrev 2021-09-09 16:58:51 följande:

De kan inte ha varit helt ensamma i världen om det. Jag känner ett par familjer, den ena har tio flickor och den andra 8 flickor. Vet även en annan som fått 5 pojkar med sin man, hon påstod alltid att han inte kunde få flickor. När hon sedan träffade en ny så fick hon en flicka. Kanske hade hon rätt trots allt.

Vissa män kanske har fler flickspermier eller tvärtom?
  • Anonym (Ts)
    fornminne skrev 2021-09-09 17:09:43 följande:

Precis, det är svårt att veta om det enbart är slumpen som avgör eller något annat. Stor barnaskara av samma kön förekommer, men är så ovanligt att det lika gärna kan vara slumpen. Sannolikhetsmarginalen är ju ganska stor. En äldre släkting till mig fick fyra pojkar innan första flickan kom. Sammanlagt blev det 11(!) barn, sju pojkar och fyra flickor. En bekant fick nio barn, sju flickor och två pojkar. Pojkarna var näst äldst samt yngst. Så visst, hade de bara fått två barn, hade de fått av olika kön ändå. Samtidigt känner jag flera par som bara har det ena könet, men de har 2-3 barn, vilket ju är det vanligaste idag.

Ja visst verkar det vara vanligare att ha 2 barn av samma kön än 2 av olika kön?

Mina syskon och vänner har alla 2 barn av samma kön.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2021-09-09 16:54:46 följande:

Nu är det ju ytterst få par där man tvärsäkert kan uttala sig att de bara kan få ett visst kön på barnen. Att få 3-4 eller tom 5 barn av samma kön betyder ju inte att det 6:e också hade blivit en av samma sort.

Det är sant, men att det kan bli upp till 4-5 barn efter varandra med samma kön måste väl nästan bero på att mannen har fler av flick eller pojkspermier?

Enligt statistik är det 51 % chans att få en pojke och 49% chans att få en flicka då det föds något fler pojkar.
  • Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2021-09-09 17:56:33 följande:

Varför MÅSTE der beror på mannens spermier? Chansen att 4 av 4 barn är av samma kön är 12,5%; 6,25% för 5 av 5 barn. Sannolikheten är alltså inte så liten som man mår tro.

Det är mannens spermier som avgör könet eftersom de antingen bär på en X- kromosom (flicka) eller en Y- kromosom (pojke). Kvinnans ägg har endast en X-kromosom. Det vet väl alla som har läst biologi i skolan?
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2021-09-09 18:29:26 följande:

Men varför frågar du då om det är genetiskt? Då är det ju inte genetiskt. Det hänger ju mest på tidspunkten, och kanske på några andra omständigheter.

Det kan visst vara genetiskt, om det är så att vissa män har fler flickspermier än pojkspermier eller tvärtom.

Jag frågar vad jag vill i min tråd, passar det inte så kan du lämna.
  • Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2021-09-09 19:00:25 följande:

Men spelar inte dum nu! Du kan väl läsa själv vilken av dina inlägg jag citerade. Du skrev att det MÅSTE vara så att det beror på att mannen har fler flick- eller pojkspermier. Och det är strunt. Det måste det inte alls.

Det var en retorisk fråga och inget påstående!

Du behöver åtminstone inte spela dum..
Svar på tråden Varför får vissa enbart flickor eller pojkar?