• Stolt Farsa

Ungefär vartannat äktenskap slutar i skilsmässa

Vad tycker ni om det? Är det mestadels bra eller mestadels dåligt och skall vi överhuvudtaget bry oss över någonting som vi ändå inte kan göra så mycket åt eller som inte angår oss.

Bör skiljsmässostatistiken vara en politisk fråga eller skall den inte vara det?

Ordet är fritt!

Ni som har skiljt eller eller separerat för den delen kan ju också dela med er lite av era erfarenheter. 

• Svar på tråden Ungefär vartannat äktenskap slutar i skilsmässa
  • Robert 558

Jag har varit gift och reagerar över en lite märklig sak. Om någon tar en kreditupplysning på mig, så står det Frånskild som civilstatus på omfrågandekopian. Lite lattjo.

Äktenskap borde räknas först efter det andra, tror många bara åker med i det första och inte riktigt hunnit landa i livet. 

• Anonym (kipus)
    Robert 558 skrev 2021-09-10 16:13:43 följande:

Jag har varit gift och reagerar över en lite märklig sak. Om någon tar en kreditupplysning på mig, så står det Frånskild som civilstatus på omfrågandekopian. Lite lattjo.

Äktenskap borde räknas först efter det andra, tror många bara åker med i det första och inte riktigt hunnit landa i livet. 

Nja, finns säkert de som mogmar och bli bra partners men har en bekantskapskrets som är fullt av par som träffades i 20-25 års ålder och endast någon enstaka har skiljt sig.
  • Anonym (Kräsen)
    Robert 558 skrev 2021-09-10 16:13:43 följande:

Som gift har man försörjningsplikt vilket påverkar kreditbedömningen så just det är inte så konstigt.
  • Stolt Farsa
    Anonym (ååå) skrev 2021-09-10 14:45:30 följande:

Hur menar du att det skulle vara en politiskt fråga? Menar du som att det skulle vara förbjudet att skilja sig?

Nej absolut inte men regeringen kan ju ha mål. Exempelvis kan regeringen ha som mål att få folk att sluta röka fast utan att förbjuda försäljning av cigaretter.

I det här fallet då om regeringen skulle sätta upp ett mål att få ner antalet skilsmässor på något sätt fast inte genom förbud förståss.
  • AndreaBD
    Anonym (Karl) skrev 2021-09-10 13:22:32 följande:

Jag tror att problemet hos både gifta och sambos ligger i att man ger upp för lätt, så fort förälskelsen lägger sig och vardagen och sexlivet börjar bli tråkigt så börjar man tänka på separation/skilsmässa.

Det tror jag inte ett dugg på! Jag har aldrig sett något exempel på det. Däremot känner jag säker....... ett femtiotal par som har gått isär efter mycket om och men. Ibland har de försökt och krånglat alldeles för länge och borde ha gått isär långt tidigare. 
  • AndreaBD
    Anonym (Kräsen) skrev 2021-09-10 15:09:19 följande:
    Jag tror ett ett problem är att många väljer fel partner från början. Man passar inte ihop helt enkelt.
    Japp! Precis! Eller  - det händer också - så har man utvecklats olika och på det sättet blivit olika. Eller så har en av parterna - eller båda - utvecklat missbruk eller psykisk sjukdom.
  • Anonym (M)
    Anonym (Karl) skrev 2021-09-10 13:22:32 följande:

Jag tror att problemet hos både gifta och sambos ligger i att man ger upp för lätt, så fort förälskelsen lägger sig och vardagen och sexlivet börjar bli tråkigt så börjar man tänka på separation/skilsmässa.

Är det verkligen så? Hur länge har ett genomsnittligt par varit tillsammans när de skiljer sig? En förälskelse varar väl i nåt år på sin höjd.

Tycker det är en trist inställning att klandra de som skiljer sig på det viset, jag tror en skilsmässa är uppslitande för de flesta och föregås av kämpande.
  • AndreaBD

Ett annat möjlig scenario varför folk skiljer sig är förstås att en av partnerna är en knepig person som inte är riktigt relationsduglig. Men det går ju in bland välja fel partner. 

• Stolt Farsa
    Fiona M skrev 2021-09-10 15:16:22 följande:

Hur tänker du med politisk fråga?

Att regeringen exempelvis skulle ha ett mål att få ner antalet skilsmässor, på samma sätt som man kan ha mål att få folk att sluta röka. Självklart inte genom att förbjuda skilsmässa
  • Fiona M
    Stolt Farsa skrev 2021-09-10 17:21:57 följande:

Att regeringen exempelvis skulle ha ett mål att få ner antalet skilsmässor, på samma sätt som man kan ha mål att få folk att sluta röka. Självklart inte genom att förbjuda skilsmässa

Bara skilsmässor, inte separationer?

Men varför? Och hur?
Svar på tråden Ungefär vartannat äktenskap slutar i skilsmässa