Anonym (Stel) skrev 2021-09-10 18:54:43 följande:
!
AndreaBD skrev 2021-09-10 18:24:33 följande:
Jag förstår precis, jag kände också så. Är över 50 och började dem senaste åren att träna allt mer för att jag förut var så vig och rörlig och hade okej kroppsformer, men nu började det bli sämre, så jag tränar mer pga det. Visserligen hade jag tränat tidigare också, efter att barnen var lite större, men då har jag ändå inte hållit på så regelbundet och tappat bort det igen emellanåt.
Men jag tror, och hoppas, att man kan hålla sig rörlig. Jag har sett några kvinnor över 70 som gympar för fullt och är viga. Det gäller bara att hålla igång. Dessutom är jag egentligen också tvungen att hålla igång pga artros. Det händer lätt att man får ont överallt om man inte gympar då. Men var lite försiktig, trappa upp lite långsamt.
Tack

Ja, jag fattade inte riktigt dem som undrade varför jag vill fortsätta vara rörlig, haha. Jag ska kolla upp det som "Ja det är det" tipsade om. Har du några andra tips om bra träningsprogram, så att man inte gör för mycket med en gång etc?
Jag tycker det ger en känsla av frihet, att vara rörlig. Det är därför det är viktigt för mig.
Alla människor är ju olika. Du bör göra något som du gillar, så att du orkar hålla på. Själv gillar jag mest grupp-träning, jag behöver se någon som visar, framför allt takten, annars skulle jag nog sakta ner.
Du kan hitta en massa träningsvideos på youtube. Kolla också friskis + svettis hemsida, de har några gratis videos som man kan titta på. Det finns även några appar, det var en kollega som tipsade mig just idag. Kommer inte ihåg vad de hette, men det bör ju gå att leta efter.
Jag tror dock att jag kommer att gå till den lokala sportklubben igen och gå på gruppträning där. Det är mer press, då tar man sig dit när det är träning. Dock kommer jag att göra det nästa termin, jag vill träna upp lite hemma först, jag hade problem med att jag fick ont om det blir för mycket för snabbt.