• Anonym (Stel)

Är det ens lönt att försöka träna?

Hej alla! 

Jag har alltid hört till sorten som varit väldigt vig och rörlig, utan att egentligen behöva träna eller så. Nu börjar jag dock bli lite äldre (50 år), och plötsligt är jag inte alls lika smidig och rörlig som jag varit! Tidigare kunde jag till exempel lägga benet bakom huvudet, gå ned i spagat, "vika" mig så att jag hade bröstet kloss till knäna osv, men det går inte alls längre ? alltså inte ens i närheten. 

Nu undrar jag om det är lönt att försöka träna upp det här igen, eller om det helt enkelt är kört? Jag har hållit på i nån vecka nu med att göra olika stretchövningar, men det har verkligen inte blivit ett enda dugg bättre. Är det bara jag som är för otålig, och att det kommer att ge resultat så småningom, eller är det helt enkelt inte lönt att försöka ens? Jag tänker om musklerna helt enkelt är "för gamla"?

• Svar på tråden Är det ens lönt att försöka träna?
  • Anonym (??)

Frågan är väl varför du skulle vilja kunna det nu? Jag är i din ålder och har aldrig kunnat gå ner i spagat eller nåt sånt. Jag lever ett härligt liv ändå, liksom. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Stel) skrev 2021-09-10 14:32:35 följande:

Hej alla! 

Jag har alltid hört till sorten som varit väldigt vig och rörlig, utan att egentligen behöva träna eller så. Nu börjar jag dock bli lite äldre (50 år), och plötsligt är jag inte alls lika smidig och rörlig som jag varit! Tidigare kunde jag till exempel lägga benet bakom huvudet, gå ned i spagat, "vika" mig så att jag hade bröstet kloss till knäna osv, men det går inte alls längre ? alltså inte ens i närheten. 

Nu undrar jag om det är lönt att försöka träna upp det här igen, eller om det helt enkelt är kört? Jag har hållit på i nån vecka nu med att göra olika stretchövningar, men det har verkligen inte blivit ett enda dugg bättre. Är det bara jag som är för otålig, och att det kommer att ge resultat så småningom, eller är det helt enkelt inte lönt att försöka ens? Jag tänker om musklerna helt enkelt är "för gamla"?

Träna är nyttigt för alla, oavsett ålder, vikt etc. Så sluta träna ska du inte göra.

Om du menar dessa specifika saker du nämner här, så förstår jag inte riktigt varför du måste kunna göra det, när har du nytta av det? Att träna rörlighet och smidighet är jättebra rent allmänt, så det ska du absolut göra. 

Vill du fortfarande kunna göra dessa saker så är en vecka inte tillräckligt, om du ens kommer tillbaka till det du kunde göra förut.
  • Anonym (Stel)
    Anonym (??) skrev 2021-09-10 14:44:08 följande:

Frågan är väl varför du skulle vilja kunna det nu? Jag är i din ålder och har aldrig kunnat gå ner i spagat eller nåt sånt. Jag lever ett härligt liv ändå, liksom. 

Anonym (xxx) skrev 2021-09-10 14:46:57 följande:
    Om du menar dessa specifika saker du nämner här, så förstår jag inte riktigt varför du måste kunna göra det, när har du nytta av det? 
    Haha, jag insåg inte ens att detta skulle kunna bli en fråga. Det är så klart med det som med allt annat som försämras med åldern, att man vill göra vad man kan för att motverka försämringen. Det behöver inte vara så att man absolut har nån nytta av det - det finns ingen som har nån speciellt stor nytta av t ex slät hud heller, men ändå är det ingen som ifrågasätter att många gör allt de kan för att motverka rynkor, eller hur?

Anonym (xxx) skrev 2021-09-10 14:46:57 följande:
    Vill du fortfarande kunna göra dessa saker så är en vecka inte tillräckligt, om du ens kommer tillbaka till det du kunde göra förut.
    Ok, och det var ju detta jag ville ha svar på. Är det ens lönt, och hur länge ska man försöka innan man ger upp?
  • Anonym (Ja det är det.)

Ja det är det. När man är lite äldre krävs det ganska mycket träning för att förbättra sig (Vill man bara bromsa förfallet kommer man undan med att träna litegrann men inte om man vill ha bra resultat). Så det blir något du behöver träna på rätt mycket och ofta, helst varenda dag om du vill göra igen.

Om att få tillbaks vighet är målet, så vill jag rekommendera något som kallas dynamisk stretching. (Googla det och läs på). Dessutom att stretcha inte bara i de rörelser du vill kunna göra, utan även stretcha i andra rörelser för samma muskler.

• AndreaBD

Jag förstår precis, jag kände också så. Är över 50 och började dem senaste åren att träna allt mer för att jag förut var så vig och rörlig och hade okej kroppsformer, men nu började det bli sämre, så jag tränar mer pga det. Visserligen hade jag tränat tidigare också, efter att barnen var lite större, men då har jag ändå inte hållit på så regelbundet och tappat bort det igen emellanåt.

Men jag tror, och hoppas, att man kan hålla sig rörlig. Jag har sett några kvinnor över 70 som gympar för fullt och är viga. Det gäller bara att hålla igång. Dessutom är jag egentligen också tvungen att hålla igång pga artros. Det händer lätt att man får ont överallt om man inte gympar då. Men var lite försiktig, trappa upp lite långsamt.

AndreaBD skrev 2021-09-10 18:24:33 följande:

Jag förstår precis, jag kände också så. Är över 50 och började dem senaste åren att träna allt mer för att jag förut var så vig och rörlig och hade okej kroppsformer, men nu började det bli sämre, så jag tränar mer pga det. Visserligen hade jag tränat tidigare också, efter att barnen var lite större, men då har jag ändå inte hållit på så regelbundet och tappat bort det igen emellanåt.

Men jag tror, och hoppas, att man kan hålla sig rörlig. Jag har sett några kvinnor över 70 som gympar för fullt och är viga. Det gäller bara att hålla igång. Dessutom är jag egentligen också tvungen att hålla igång pga artros. Det händer lätt att man får ont överallt om man inte gympar då. Men var lite försiktig, trappa upp lite långsamt.

När jag var 20-25 kunde jag strunta i att träna 3 månader och sedan bara börja träna igen och det var som ingenting. Numera om jag struntar i att träna bara en vecka, eller ens tränar men tränar lite slött i två veckor så tappar jag mätbart. Märks tydligt på vikter jag kan använda i olika övningar.

Är som att pressar jag mig inte hårt så gott som varje dag eller äter mindre eller mer än jag "skall" så straffar det sig direkt. Jag behöver mina 120gram protein eller mer varje dag annars blir jag svag och gammal :D

Under sommaren har jag haft ont i armen och inte tränat övningen pull-ups utan kört lite andra övningar. När jag testade pull-ups så orkade jag 7 istället för 12. Nu är jag uppe i nio igen.
  • Anonym (A)
    Anonym (??) skrev 2021-09-10 14:44:08 följande:
    Samma här
  • Anonym (Stel)
    Anonym (Ja det är det.) skrev 2021-09-10 17:41:14 följande:

Ja det är det. När man är lite äldre krävs det ganska mycket träning för att förbättra sig (Vill man bara bromsa förfallet kommer man undan med att träna litegrann men inte om man vill ha bra resultat). Så det blir något du behöver träna på rätt mycket och ofta, helst varenda dag om du vill göra igen.

Om att få tillbaks vighet är målet, så vill jag rekommendera något som kallas dynamisk stretching. (Googla det och läs på). Dessutom att stretcha inte bara i de rörelser du vill kunna göra, utan även stretcha i andra rörelser för samma muskler.

Tack!! Verkligen! Ska kolla upp omedelbart! Och ja, att träna varje dag är inget konstigt, det är ju det jag gjort den senaste veckan... Jag har dock aldrig tränat i något avseende tidigare i mitt liv, utan jag har alltid haft bra fysik helt gratis (ja, det är jätteorättvist), men nu märker jag som sagt att det går snabbt utför!

Tack Hjärta Ja, jag fattade inte riktigt dem som undrade varför jag vill fortsätta vara rörlig, haha. Jag ska kolla upp det som "Ja det är det" tipsade om. Har du några andra tips om bra träningsprogram, så att man inte gör för mycket med en gång etc?
    Anonym (Stel) skrev 2021-09-10 18:54:43 följande:
    Tack!! Verkligen! Ska kolla upp omedelbart! Och ja, att träna varje dag är inget konstigt, det är ju det jag gjort den senaste veckan... Jag har dock aldrig tränat i något avseende tidigare i mitt liv, utan jag har alltid haft bra fysik helt gratis (ja, det är jätteorättvist), men nu märker jag som sagt att det går snabbt utför!

Tack Hjärta Ja, jag fattade inte riktigt dem som undrade varför jag vill fortsätta vara rörlig, haha. Jag ska kolla upp det som "Ja det är det" tipsade om. Har du några andra tips om bra träningsprogram, så att man inte gör för mycket med en gång etc?
    Jag tycker du skall styrketräna också. Jag älskar att lyfta vikter, det är skitroligt. Nu hjälper det inte så värst med rörligheten, men vem vill inte ha en snygg stark röv? Min röv är snyggare nu vid 43 än den var när jag var 18.
  • AndreaBD
    Anonym (Stel) skrev 2021-09-10 18:54:43 följande:
    !

Jag tycker det ger en känsla av frihet, att vara rörlig. Det är därför det är viktigt för mig.

Alla människor är ju olika. Du bör göra något som du gillar, så att du orkar hålla på. Själv gillar jag mest grupp-träning, jag behöver se någon som visar, framför allt takten, annars skulle jag nog sakta ner.

Du kan hitta en massa träningsvideos på youtube. Kolla också friskis + svettis hemsida, de har några gratis videos som man kan titta på. Det finns även några appar, det var en kollega som tipsade mig just idag. Kommer inte ihåg vad de hette, men det bör ju gå att leta efter.

Jag tror dock att jag kommer att gå till den lokala sportklubben igen och gå på gruppträning där. Det är mer press, då tar man sig dit när det är träning. Dock kommer jag att göra det nästa termin, jag vill träna upp lite hemma först, jag hade problem med att jag fick ont om det blir för mycket för snabbt. 
  • AndreaBD

Jo.... jag känner verkligen igen det. Jag började t.o.m. med en kampsport igen som jag gjorde som tonåring senast. Och det går fortfarande! Jag kan även falla (alltså rulla av, framåt-rulle) fortfarande. Inte perfekt direkt, men jag tränade lite, så gick det igen. Och jag funderar på att testa att surfa när vi åker på semester på hösten. 

• Anonym (Stel)
    Anonym (Ja det är det.) skrev 2021-09-10 19:03:42 följande:
    Jag tycker du skall styrketräna också. Jag älskar att lyfta vikter, det är skitroligt. Nu hjälper det inte så värst med rörligheten, men vem vill inte ha en snygg stark röv? Min röv är snyggare nu vid 43 än den var när jag var 18.
    Haha, ja, kanske det... kruxet där är ju att då måste man gå på gymet, vilket jag dels inte har råd med (eller, det är inte en kostnad jag prioriterar så mycket at jag är beredd att ge upp nåt annat som kostar pengar istället) och dels inte har någon vidare längtan efter (jag hatar verkligen gym - usch!)
    AndreaBD skrev 2021-09-10 19:15:59 följande:
    Jag tycker det ger en känsla av frihet, att vara rörlig. Det är därför det är viktigt för mig.
    Ja precis så! Och omvänt: man känner sig begränsad och "bunden" när man är stel och "orörlig"
    AndreaBD skrev 2021-09-10 19:19:03 följande:

Jo.... jag känner verkligen igen det. Jag började t.o.m. med en kampsport igen som jag gjorde som tonåring senast. Och det går fortfarande! Jag kan även falla (alltså rulla av, framåt-rulle) fortfarande. Inte perfekt direkt, men jag tränade lite, så gick det igen. Och jag funderar på att testa att surfa när vi åker på semester på hösten. 

Häftigt! Och vilken kick att känna att takterna fortfarande sitter i liksom Glad Hjärta
  • AndreaBD
    Anonym (Stel) skrev 2021-09-10 20:27:16 följande:
    Haha, ja, kanske det... kruxet där är ju att då måste man gå på gymet, vilket jag dels inte har råd med (eller, det är inte en kostnad jag prioriterar så mycket at jag är beredd att ge upp nåt annat som kostar pengar istället) och dels inte har någon vidare längtan efter (jag hatar verkligen gym - usch!)
    AndreaBD skrev 2021-09-10 19:15:59 följande:
    Ja precis så! Och omvänt: man känner sig begränsad och "bunden" när man är stel och "orörlig"Häftigt! Och vilken kick att känna att takterna fortfarande sitter i liksom Glad Hjärta
    Nej då, du behöver inte gå på gym för det! Det finns gott om övningar som du kan göra själv hemma eller i grupp på nån gruppträning. Det behövs inga maskiner eller annat. 

Du kan t.ex. ligga på rygg och lyfta på benen ett antal gånger. Det finns många varianter på det. Men det finns många andra övningar som funkar för rumpan. Finns gott om sidor på nätet också som ger exempel. 
  • Anonym (Stel)
    AndreaBD skrev 2021-09-10 20:49:45 följande:
    Nej då, du behöver inte gå på gym för det! Det finns gott om övningar som du kan göra själv hemma eller i grupp på nån gruppträning. Det behövs inga maskiner eller annat. 

Du kan t.ex. ligga på rygg och lyfta på benen ett antal gånger. Det finns många varianter på det. Men det finns många andra övningar som funkar för rumpan. Finns gott om sidor på nätet också som ger exempel. 
    Nej alltså jag menade inte att jag måste gå på gymet för att träna i största allmänhet, utan att man måste gå på gymet för att lyfta vikter. Det var svar på #9 Glad
Svar på tråden Är det ens lönt att försöka träna?