• Anonym (Föredra)

Osminkad/sminkad, fråga till killar

Vad föredrar ni killar, en tjej som är ganska sminkad eller en utan?

• Svar på tråden Osminkad/sminkad, fråga till killar
  • Anonym (O)
    Anonym (www) skrev 2021-09-13 14:19:43 följande:

Om du anser att de blir snyggare med smink så anser du ju att de behöver smink för att bli snyggare. Hur blir man snyggare med smink utan att använda smink, tycker du? Fattar du inte att frågorna hänger ihop?

Jo, nu har du ju specificerat dig. Har du några fler frågor angående min åsikt?
  • Anonym (använder sällan smink)
    Anonym (www) skrev 2021-09-13 14:12:21 följande:
    De utan partner tror väl att vanliga kvinnor är som kvinnor i filmer, dvs går och lägger sig sminkade och vaknar lika snyggt sminkade. Kvinnor som bryr sig om sitt utseende går aldrig och lägger sig med smink, så självklart vet alla (finns nog några få undantag) hur deras partner ser ut utan smink, om det kommit så långt att de bor tillsammans.
    Jag vet flertalet kvinnor/tjejer som sett till att gå och lägga sig efter att mannen/pojkvännen somnat för att "plocka av sig ansiktet" och sen på morgonen sett till att vakna innan för att "ta på sig ansiktet" igen just för att partnern inte ska se dem osminkad. 

Men oavsett, många män/killar tror att en kvinna är osminkad bara för att det inte syns att de är sminkade. 
  • Skogshuggaren

Jag föredrar utan, eller minimalt med smink. Min fru sminkar sig inte till vardags. Om hon sminkar sig till en fest tycker jag bara att hon ser konstig ut.

På jobbet har jag flera kvinnliga kollegor som inte sminkar sig alls. De ser bra ut ändå.

• Tom Araya
    Anonym (Föredra) skrev 2021-09-13 09:46:56 följande:

Vad som passar för tillfället.
  • Anonym (MM)

Tror att många män tror att kvinnor är osminkade när de egentligen är sminkade. Jag har alltid väldigt naturlig sminkning, att folk inte tror jag använder smink. Men skulle jag vara utan någon dag så frågar folk "Hur är det med dig, du ser så trött ut idag?" 

• krille62

Tycker det är snyggt med mascara och lite diskret färg runt ögonen till vardags och gärna också läppstift om det är lite festligare.
  • Silverjenny
    Anonym (O) skrev 2021-09-13 14:19:04 följande:

Det ser snyggt ut, tycker jag. Tycker att min flickvän är snygg utan smink också men hon blir ännu snyggare med smink. Vet inte varför. Vet i alla fall att hon är rätt duktig på smink och att sminka sig. Hon brukar sminka andra också.

Jomen återigen, på vilket sätt ser hon annorlunda ut med foundation och puder, än utan?

Använder hon brunpuder så hon får en solbränna med pudret, eller jämnare hudton? Vad är skillnaden mot osminkad?

Är du helt säker på att du vet vad foundation är för något och hur det används? Ta inte illa upp för att jag frågar, killar brukar inte ha så mycket koll på det utan säger mascara när de menar eyeliner osv.

Som att fråga mig om olika delar i en bilmotor, jag har supernoll koll ;)
  • Anonym (Ida)
    Silverjenny skrev 2021-09-13 17:38:05 följande:

Jomen återigen, på vilket sätt ser hon annorlunda ut med foundation och puder, än utan?

Använder hon brunpuder så hon får en solbränna med pudret, eller jämnare hudton? Vad är skillnaden mot osminkad?

Är du helt säker på att du vet vad foundation är för något och hur det används? Ta inte illa upp för att jag frågar, killar brukar inte ha så mycket koll på det utan säger mascara när de menar eyeliner osv.

Har DU koll på vad foundation är för något? Du använder ordet brunkräm så jag antar att du tillhör den äldre generationen. En foundation kan jämna ut hudtonen, få huden att se slätare ut med färre porer och rynkor. Det är väl inte ett dugg konstigt att huden kan se finare ut med foundation, även om huden är fin redan från början. Jag har långa, svarta ögonfransar naturligt men med mascara blir det ju ÄNNU fylligare och svartare så självklart gör det fransarna finare.
  • Silverjenny
    Anonym (Ida) skrev 2021-09-13 18:29:38 följande:

Har DU koll på vad foundation är för något? Du använder ordet brunkräm så jag antar att du tillhör den äldre generationen. En foundation kan jämna ut hudtonen, få huden att se slätare ut med färre porer och rynkor. Det är väl inte ett dugg konstigt att huden kan se finare ut med foundation, även om huden är fin redan från början. Jag har långa, svarta ögonfransar naturligt men med mascara blir det ju ÄNNU fylligare och svartare så självklart gör det fransarna finare.

Jag använde ordet brunkräm för att anonym (O) kanske skulle fatta vad jag menar dvs att (miss)bruka foundation för att ändra hudtonen t.ex bli brunare. För precis som du säger är enda syftet att använda foundation (om man inte gör det för att bli brun hurrrr) att släta ut huden och dölja skavanker t.ex färgskiftningar, finnar, ärr, porer och rynkor. För jag försöker begripa hur hans flickvän använder foundation. Enligt honom är basic användning av smink nämligen foundation+puder och mascara samt läppstift, vilket hans flickvän använder trots att hon har perfekt icke-problemhy och då undrade jag om foundation verkligen är det viktigaste och vanligaste att använda - om man inte har hudproblem att dölja - viktigare och vanligare än eyeliner, ögonskugga, ögonbrynspenna..?

Jag tillhör den äldre generationen absolut men har ändå perfekt hud - delvis kanske just för att jag aldrig har använt "brunkräm" puder mm på huden - och min vardagssminkning består av eyeliner och mascara enbart. Tror det är rätt standard. Att använda foundation och puder är festsminkning såvida man inte vill dölja skavanker i huden. Har du perfekt hud som O:s flickvän, varför använda foundation över huvud taget?

Om jag lägger på foundation och puder men skippar eyeliner ser jag likadan ut som osminkad förutom att det täckande sminket plattar till ansiktet så och gör ögonen grissmå så sedan måste man använda eyeliner, ögonskugga, contouring/blusher osv för att modellera fram ansiktet igen.

Eller hur gör du? Lägger du endast foundation och använder inget annat smink? Någonsin? Är det en sminktrend hos den yngre generationen som jag har missat totalt??
  • Anonym (A)
    Anonym (MM) skrev 2021-09-13 16:25:32 följande:
    Tror att många män tror att kvinnor är osminkade när de egentligen är sminkade. Jag har alltid väldigt naturlig sminkning, att folk inte tror jag använder smink. Men skulle jag vara utan någon dag så frågar folk "Hur är det med dig, du ser så trött ut idag?" 
    Det tror jag med.
  • Anonym (Foundation)
    Silverjenny skrev 2021-09-13 17:38:05 följande:

Nu är jag tjej så känner mig jobbig som lägger mig i. Men man kan väl använda foundation för att få en jämnare hudton utan att man har hudproblem för det? Jag anser mig inte ha hudproblem med använder ändå en lätt foundation både till vardags och fest (sminkar mig inte annorlunda vid olika tillfällen) och gör det för att jag gillar att ha en lite jämnare hudton. Men hudproblem skulle jag inte kalla det :)

Jag sminkar mig väldigt diskret. Många män skulle nog säga att jag är osminkad, men jag har foundation, puder, bronzer, målar ögonbrynen, ögonskugga och mascara.
  • Anonym (SSSSSSS)

Ni som ifrågasätter varför någon ser snyggare ut i bas jämfört med utan bas begriper jag mig inte på. Hur fin hy man än har så har man ju inte en porslinshy och det får man ju med rätt bas. 

Jag vande mig av med bas under pandemin och nu tycker jag att det är skitäckligt att ha på mig bas och kommer inte att gå tillbaka till det förutom vid speciellt tillfällen men inte sjutton inbillar jag mig att jag ser lika fin ut utan bas som med. 

• Anonym (Sluta svamla)

Vad är motivet med den här typen av fråga? Nu blir jag som ett litet nättroll! Den här typen av frågor ställer ju till det för människor med klent förstånd och dålig självkänsla. Vad killar tycker är helt irrelevant då kvinnan egentligen har makten här. Om alla kvinnor skulle idag bestämma sig för att näe minsann nu vägrar jag sminka mig så tror jag inte att det hade påverkat mäns syn på kvinnan. Jo en del kanske hade blivit en aningen negativa och börjat dejta getter men den absoluta majoriteten hade skitit i vilket. Antingen för att dom ser skönheten ändå eller för att dom vill ligga?

Men för att svara på frågan, det kvittar i min värld. Du kan vara vacker utan smink men det som klär alla är trygghet.
  • Anonym (tjej)
    Anonym (Föredra) skrev 2021-09-13 11:40:05 följande:
    Låt mig gissa att du egentligen är en tjej?
    Bara foundation och puder på huden? Knappast en tjej Cool

• Anonym (tjej)
    Anonym (MM) skrev 2021-09-13 16:25:32 följande:

Haha exakt. Jag sminkar mig lite varje gång jag lämnar hemmet. På jobbet tror alla jag går helt naturlig. Man får höra "du är ju fin utan smink" när man har både puder, concealer, rouge och kanske t o m fyllt i ögonbrynen lite lätt.
  • Anonym (Svålen)

Osminkad. Eller väldigt lindrigt sminkad. Min fru sminkar sig aldrig, och då menar jag 100% aldrig, Sedan inser jag ju att man ser "flashigare" ut i smink, och att en proffs-sminkare kan bättra på de flestas utseende, men speciellt yngre kvinnor (säg, under 40) har sällan något direkt att hämta på tung sminkning, det får dem bara att se äldre och livlösare ut. I min mening. Fillers är också ett otyg. 

• Anonym (Utan)

Om jag inte har mascara så är fransarna osynliga. Hur snyggt är det på en skala? Jag målar mig nästan varje dag. Tror också att många män tror vi är osminkade när vi i själva verket har alla möjliga grejer i ansiktet.

Svar på tråden Osminkad/sminkad, fråga till killar