Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

    Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?

    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-13 10:52:59 följande:

    Då och då ser jag någon på nätet fråga "vad betyder xyz?" när någon nämnt xyz i ett inlägg eller kommentar. Och då och då svarar personen som nämnt ordet något i stil med "Googla...".  Ja alla kan googla ordet och det är oftast lätt att göra det, men samtidigt är det lätt för den som nämnt ordet att förklara vad det betyder. Troligt är att det är fler som undrar vad det är för ord. En trevlig gest tycker jag att ta sig tid och förklara för ovetande personer vad det betyder i stället för att  skriva "Du får väl googla själv!", eller "Vet du vad google är?", som mer liknar en härskarteknik.

    Ni som skriver att folk får googla själva på knepiga ord de använt undrar jag vad ni är för typ av person?


    Det beror ju lite på exakt vilken fråga som ställs och syftet med frågan. Alla ord har till exempel ingen exakt definition och/eller används olika av olika personer, så då kan det vara på sin plats att fråga vad ordet betyder (även om det kanske är bättre att fråga vad någon menar när de säger det). Men, om det nu bara är "ordboksfunktionen" man är ute efter, varför inte slå upp ordet själv, kan jag tycka?

    "Vet du vad google är?" är definitivt en härskarteknik, precis som "läs vad jag skriver/läs igen" och så vidare. Personer som håller på så, och kallar andra för "lågbegåvade" (tänk, vad märkligt att de själva alltid håller måttet för att kallas begåvade ...),  och alltid ska vara sarkastiska, nedlåtande och hånfulla mot andra (det finns vissa användare som verkar ha detta som default-läge när någon inte håller med dem eller "bara" är korkade enligt dem), de brukar jag undvika att diskutera med. Att njuta av att konstant trycka till andra är ingen attraktiv egenskap.

    (Att i en diskussion tappa tålamodet med någon som är otrevlig och svara på ett motsvarande sätt, räknar jag inte hit, utan de vars inlägg alltid är fulla av otrevligheter oavsett vilken ton samtalet har haft innan)
  • Embla twopointoh
    LadyJane skrev 2021-09-13 11:01:30 följande:

    Det säger ingenting om personen bakom, däremot säger det oerhört mycket om den som frågar.
    Därför att svaret bara dyker upp när det handlar om allmänbildning, det varje människa ska veta utan att ha en diagnos på att den är lågbegåvad.
    Frågar man om självklara saker så är man antingen lågbegåvad och/eller otroligt lat och kan dessutom inte ta ansvar för sitt liv eller sitt eget agerande. För varje gång jag sett att det svaret förekommit har det bemötts med en massa tjafs "du som vet kan säga det om det är så enkelt".

    Och alla vet att kunskap sitter bättre om man lär sig själv och inte blir matad med det...

    Så trevliga gester. Ska man prata om det så är det en självklarhet och skyldighet att ha insikt i det man pratar om.


    LadyJane skrev 2021-09-14 16:33:57 följande:
    Jag kallar inte någon för obegåvad, däremot kommenterar jag beteendet. Lär dig skilja på sak och person.


  • Embla twopointoh
    LadyJane skrev 2021-09-14 16:52:09 följande:
    Inte då, då vet du inte vad härskarteknik är.

    Det var en fråga. Kan du besvara de två  jag ställde till dig?
    Jo, förlöjligande är en härskarteknik. Du försöker trycka till mig och insinuerar att jag tog åt mig personligen, som om det vore någon typ av motargument mot det jag framförde. Det är härskarteknik i frågeform.

    Man behöver inte peka ut individer för att det ska vara person, man kan peka på en grupp också. "De som ställer frågor som lätt kan googlas är antingen lågbegåvade eller lata" är ett klockrent exempel på detta.
  • Embla twopointoh
    LadyJane skrev 2021-09-14 17:05:05 följande:
    Jag insinuerar ingenting.

    Jag pratar allmänt och generellt varpå det kommer anklagelse att jag kallar någon personligen för lågbegåvad.
    Det är inte sant vilket man ser i texterna du citerade.
    Men eftersom du fortsätter hävda det kan det bara betyda att du tog åt dig.
    Du skiljer då inte på sak och person.

    Att du sedan kommer med ytterligare och helt befängda anklagelser riktat mot mig är ytterst trist beteende av dig. Den enda slutsatsen man kan dra av det är att du tog åt dig och fabulerar med halmdockor för att få bråka och tjafsa.
    Du gör en bedömning av personerna bakom, inte deras beteende. Du kallar personerna för lata eller obegåvade, det är inte en värdering av saken (att fråga saker som är enkla att googla). Du gör alltså en bedömning av personen, inte av saken.

    Att jag reagerar mot ditt sätt att resonera/uttrycka dig är inte samma sak som att jag tog åt mig personligen. Och, även om jag hade tagit det personligt så gör inte det min invändning ogiltig. Du värderar personerna oavsett om jag tillhör den skaran eller ej, vilket man tydligt ser i det jag citerade.

    Så, när någon ifrågasätter dig så är ifrågasättandet befängt och halmgubbe (du får hemskt gärna specificera vad i mitt resonemang som var det logiska felslutet), och de som ifrågasätter dig gör det bara för att bråka och tjafsa?
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2021-09-14 17:30:18 följande:
    Naturligtvis får jag själv lägga någon slags ribba där att gå efter och jag tänker på sådant som alla vet eller är väldigt lätt att reda på till exempel "Vad heter Sveriges huvudstad".

    Sedan handlar responsen också om tonen som frågan levereras i.

    Vad är derivata? 
    Derivata är förändringen i en viss tidpunkt (det går snabbare, eller långsammare just där), typ. Om du har en funktion, en graf alltså, så är derivatan lutningen på en rät linje som tangerar den där punkten på grafens linje där förändringen sker.

    (Svårt att svara när man inte vet hur mycket mattebakgrund någon har).
  • Embla twopointoh
    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-14 17:18:24 följande:
    Är det du som bestämmer vad som är "svårt att greppa" eller är det individen?

    Någon som inte är så insatt i matte kanske frågar vad en derivata är, medan de som läst lite mer matte vet mycket väl vad det är. Jag menar att nivån på vad som är simpelt kan vara olika för olika personer.
    Det där är nog kärnfrågan i det hela. Jag tror att människor har en tendens att tro att "alla andra", eller i alla fall de som är normalbegåvade/utbildade/allmänbildade kan och vet ungefär det man själv kan. En släkting till mig, som är mattelärare, tyckte att det var näst intill löjligt att en annan person inte kunde göra bråkräkning i huvudet lika snabbt som honom, för "Det ska väl alla kunna!" tyckte min släkting. Bara för att han anser att bråkräkning tillhör grunderna och något alla ska kunna, betyder inte det att någon med liten fallenhet för/intresse för matte kan/kommer ihåg räknereglerna 10-15 år efter att de gått ur gymnasiet.

    Själv tycker jag att det är svårt ibland att veta vilken nivå man ska förklara på om någon frågar. Man vill ju inte förklara på ett sätt som gör att de känner sig nästan förolämpade ("Jag är väl inget småbarn heller!"), samtidigt som man inte får gå alltför mycket över huvudet på dem ("Vem tror hon att hon är egentligen?", eller "Å hjälp, vad jag är dum som inte fattar det där.").

    Jag tror som sagt att alla gör sig skyldiga till detta av och till. Den stora frågan är väl snarare hur man hanterar det när människor visar sig inte kunna det man förväntar sig av dem. Förklarar man vänligt och tålmodigt samtidigt som man får sig en påminnelse att det jag tycker är självklart kanske inte alla kan, eller blir man hånfull och nedlåtande och tycker att personen i fråga är korkad eller lågbegåvad eftersom man själv minsann är så bildad och kunnig?
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2021-09-14 18:34:27 följande:
    Folk kan fråga om m y c k e t simplare saker än så. Saker som gör att man tänker att om personen inte är intresserad av ta reda på så basala saker om ämnet själv är den inte intresserad av ämnet.

    För att en nätdiskussion ska flyta på behöver man tänka till och då ingår det att söka information om ämnet. Jag gör det hela tiden, inte bara saker jag inte förstår utan saker som tangerar  ämnet som jag får upp intresset för. Att samtidigt sitta och skedmata någon som inte bjuder till kan kännas väldigt oinspirerande.
    Javisst, jag har också tidigare skrivit att jag tycker att det beror lite på exakt vad frågan är och hur den ställs.

    Men även om det är något som är lätt att ta reda på, så tycker jag att det är onödigt att skriva "Kan du inte googla?", för det är en förminskning av personen. Jag tycker alltså inte att alla uppmaningar att googla är otrevliga, utan det handlar mer om ton och inställning.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2021-09-14 18:35:30 följande:
    Vilka linjer?
    De som bildas när jag rynkar pannan. Jag är lätt att driva med, för jag brukar alltid utgå ifrån att människor är allvarliga/uppriktiga (och sarkasm, ironi och skämtsamhet är ofta ganska beroende av tonfall och kroppsspråk för att verkligen komma fram, skrift kan vara svårt). Skrattande
  • Embla twopointoh
    elin1989 skrev 2021-09-14 18:32:54 följande:
    Men om man nu inte vet vad derivata betyder så är det väl väldigt mycket enklare att googla det lite snabbt istället för att vänta på att någon annan ska leta fram en definition.

    Det spelar väl ingen roll att det för vissa är självklart vad derivata är, medan det för andra (som jag till exempel som inte har läst matte sen gymnasiet och bara har en vag uppfattning av vad det är och definitivt skulle behöva kolla upp definitionen) inte alls är en självklarhet. Man behöver fortfarande inte fråga en random främling på FL.
    Långt ifrån alla har lätt för att googla. Är det bara enstaka ord, såsom "derivata" är det lite lättare, men jag känner ett par personer (som är långt ifrån ointelligenta och inte lata), som på allvar har svårt att dels skriva in "rätt" saker i sökrutan och dels sålla bland alla träffar. Och som "derivata" till exempel, det är väl kanske så att de definitioner man hittar är på "mattespråk", och om man inte läst speciellt mycket matte (eller inte kommer ihåg) kan det vara svårt att verkligen förstå förklaringen.

    Jag ser det inte som jobbigt eller besvärligt att svara på frågan vad derivata är, för mig är det självklart och jag behöver inte googla, jag tycker det svåra ligger i att veta hur man ska besvara frågan (och speciellt matte som kan vara svårt att förklara med enbart ord), utan att verka dryg eller besserwisser.

    Sedan är det så att för vissa så är det svårare att lära sig saker genom att läsa sig till dem. Jag vet att detta är ett forum där vi skriver till varandra, men det är ändå inte riktigt samma sak som att läsa sig till svaret. Här är det en interaktion mellan två människor, det är det inte när man läser en Wikipediaartikel, och i det senare har man ingen möjlighet att ställa följdfrågor.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2021-09-14 18:58:52 följande:
    "Kan du inte googla?" kanske har föregåtts av spydiga kommentarer...

    Att försöka koka ner till personlighet tror jag inte ger så mycket i de flesta fall. Sedan finns det kroniskt arga och förorättade människor även på nätet som tar det mesta på fel sätt eller vill agitera, men de är ju undantag snarare än regel. 
    Det är möjligt, men jag tycker inte egentligen att TS diskuterar de fallen, utan där personer frågar saker som är lätta att googla ofta redan i sin trådstart ("När räknas ett foster som fullgånget" hade väl TS som exempel). Och, jag tycker väl att man ska låta bli nedlåtande/sarkastiska/förminskande kommentarer även när den andre provocerar en på något sätt (vilket jag är den första att erkänna att jag själv inte alltid lyckas hålla den principen).

    Jag håller med dig om att man inte kan säga att alla (eller de flesta) som spydigt uppmanar andra att googla skulle ha en viss typ av personlighet. Människor är komplicerade.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2021-09-14 19:05:41 följande:
    Min nästa fråga hade varit "Vad är en graf"?

    Faktum är att jag så fort jag såg ordet derivata googlade för att påminna mig och kom fram till att det handlade om matte och grafer. Räcker så för att kunna hänga med.

    Ett ord. Kan man skapa ett konto på FL klarar man av att skriva in derivata i en sökruta. Din insats ska inte behöva vara så stor för att någon annan inte ens ids försöka.
    Skrattande

    Som jag skrev ovan kan det ibland behövas vissa förkunskaper för att förstå en förklaring, och en del människor har dessutom svårt att sålla bland alla träffar (de jag känner som har det har ADHD, det kanske är en vanlig svårighet då?).

    Det kan vara så att vi alla drar gränsen olika för vad vi tycker är "Onödigt jobb"? Jag tycker det är kul att förklara och visa (i alla fall inom ämnen jag själv är intresserad av, såsom till exempel naturvetenskap). Men det är absolut så att om man märker att någon mest är lat och bara vill ha saker serverade är det inte lika kul. Eller som de trådar som dyker upp med jämna mellanrum av typen "Någon som har pluggat Historia 1 på Hermods? Hur löser man uppgift 2?" och liknande, där de inte orkar göra sin egen läxa själva utan vill ha svaret direkt.

    Eller, för mig går gränsen när folk inte orkar anstränga sig för att skriva lättbegripliga inlägg. Nu pratar jag inte om enstaka stavfel eller konstiga meningsbyggnader, utan de som skriver så konstigt att man får svårt att förstå vad de menar. Till exempel inte använder skiljetecken och stor bokstav, inte har några radbrytningar eller skriver konstiga förkortningar och talspråk. Jag har inställningen att om de inte vill anstränga sig för att skriva så att man förstår vad de menar, varför ska jag anstränga mig för att dechiffrera deras text?


  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2021-09-14 19:51:47 följande:
    Varför ska (vissa) kommentarer om att googla tolkas som "nedlåtande/sarkastiska/förminskande"? Kan ju handla exempelvis om en menande eller trött kommentar på en trött människas brist på egeninsats. Som du själv säger kan det vara svårt att läsa av i avsaknad av tonfall och kroppsspråk.

    Själv tycker jag att det ofta verkar vara de okunniga som surar till på de kunniga som inte kan be om ursäkt nog mycket för sin kunskap för att inte få den med dålig självkänsla att känna sig kränkt.

    På nätet där alla kan delta kanske kunskapsspannet är större än irl och glappet bli för stort för en vettig diskussion utan en massa sårade känslor.

    Jag löser det enkelt genom att inte delta aktivt i diskussioner kring exempelvis derivata som jag dessutom saknar tillräckligt med intresse för.
    "Kan du inte googla?" har jag svårt att se skulle kunna tolkas på annat sätt än förminskande i de flesta fall. Sedan kanske orsaken till detta är att skribenten är trött, men kommentaren i sig är fortfarande förminskande även om man kan förstå motivationen bakom. Två fel blir inte ett rätt, liksom. Jag försöker (med betoning på försöker) hålla mig saklig även om personen i andra änden har en otrevlig ton, även när denna går på mig personligen. Jag vill helt enkelt inte sänka mig till den nivån, tonen i samtalet är på mitt ansvar också.
    Och vissa låter jag bli att diskutera med överhuvudtaget, eftersom de i tråd efter tråd är just otrevliga (eller inte kan ta till sig sakliga, rationella resonemang. Och det har ingenting med själva åsikten de framför att göra.)
  • Embla twopointoh
    Anonym (Leo) skrev 2021-09-14 19:47:00 följande:
    Näe. Det där blev ju inte riktigt rätt? y = x och y = -x är två linjer som inte har samma lutning men de tangerar inte varandra. Åtminstone inte enligt den matematiska definitionen. Jag vill t.o.m. påstå att två linjer med olika lutningar inte kan tangera varandra...

    Vad du antagligen ville säga (på ett ungefär) är att en linje tangerar en kurva i en viss punkt om linjen går igenom punkten utan att korsa kurvan i samma punkt. (Sorry. Du vet säkert detta redan. Men personen som frågade dig kanske genuint inte vet.)
    Ja, det var lite konstigt beskrivet av mig. Jag tycker som sagt det är svårt att beskriva matte i ord. Linjerna har ju samma lutning i just den punkten (annars skulle man ju inte kunna räkna ut derivatan med hjälp av tangenten), men tangenten korsar inte kurvan vid den punkten utan är oändligt nära. Det är ju därför gränsvärden är viktigt vid derivatans definition.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Leo) skrev 2021-09-14 20:53:38 följande:
    Hm. Jo, tangenten går genom den punkten. Den är alltså inte bara oändligt nära. Men man kan också se tangenten som en linje som går mellan den ovannämnda punkten och en annan punkt på kurvan när man låtit avståndet mellan dem gå mot 0. Så det stämmer att gränsvärden är inblandade. :) 

    Det är skitsvårt att beskriva matte i ord, det håller jag helt med om. (Om man inte pratar med folk som redan är hyfsat kunniga i ämnet.)

     
    Inte enligt Liebniz.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Leo) skrev 2021-09-14 23:20:25 följande:
    Jodå. 

    Jag är uppenbarligen inte den bästa på att förklara detta, så låt mig istället citera Wikipedia:

    "Leibniz defined it as the line through a pair of infinitely close points on the curve. More precisely, a straight line is said to be a tangent of a curve y = f(x) at a point x = c is the line passes through the point (c, f(c)) on the curve and has slope f'(c), where f' is the derivative of f."

    Med andra ord: Om A betecknar punkten (c, f(c)) på kurvan, då är tangenten till f(x) i x = c den räta linje som går genom A och har lutningen f'(c). 

    Om vi låter B beteckna en annan punkt på kurvan, då kallas den räta linje som går genom både A och B för en sekant. Och om vi låter B närma sig A tills de båda punkterna ligger väldigt nära varandra så kommer sekantens lutning samtidigt att närma sig tangentens lutning f'(c). Och det är här gränsvärden kommer in i bilden. (Det är vad "Leibniz defined it as a straight line through a pair of infinitely close points on the curve" handlar om.)

    Summa summarum: Tangenten till en kurva i en viss punkt går genom den punkten. 
    Solig
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2021-09-14 20:42:14 följande:
    "Kan du inte ta med dig soppåsen när du går?"

    Behöver inte betyda klarar du inte av.
    Fast när någon skriver "Kan du inte googla?" här på FL, hur ofta är det en uppriktig fråga och inte en förminskning? En försvinnande minoritet av gångerna, skulle jag våga påstå.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2021-09-15 11:02:31 följande:
    När frågan går igenom ditt filter blir svaret så.

    Jag tycker det är en relevant fråga när man inte har tagit reda på det mest basala inom ämnet man gett sig i färd med att diskutera.

    Fast alla vill inte diskutera. En del verkar bara vara här och på nätet för att tycka. Tycka, tycka och tycka utan någon koppling till fakta/information. Länkar aldrig. Och ömka sig. Ett inlägg i en diskussion om derivata kunde se ut så här: "Derivata är bara skit, ingen man har någon användning för. Något stroppar tar upp för att försöka se bra ut själva och förminska mig och få mig att må dåligt. Men jag är starkare än så (Nej, det är du inte) Jadajadajada." Och sedan glider något faktarelaterat till slut in och då efter den avlusningen ska man snällt förklara. Hahaha! Nej.
    Jag tycker inte det är en relevant fråga, eftersom de flesta som skriver här på FL faktiskt kan googla. De vet hur man gör och var man gör det, det är bara det att vissa inte gör det av någon anledning. När någon skriver "Kan du inte googla?" så är det mer ett uttryck för irritation och/eller förminskning.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2021-09-15 13:59:54 följande:
    Fast du skrev ju tidigare: "Långt ifrån alla har lätt för att googla." Skriva rätt saker i sökrutan osv.
    Ja, att inte ha lätt för något är ju inte samma sak som att man inte kan eller inte vet hur man gör.


  • Embla twopointoh
    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-22 20:04:04 följande:
    Men som sagt så kan det vara så att du skriver med en lågbegåvad person. Den som frågar något kanske inte ligger på samma intelligensnivå som du. Lika bra att utgå från det och antingen svara på frågan, inte svara alls eller skriva nåt trevligare som t ex "har inte tid att förklara men du kan ju googla på ordet".
    Är det inte ganska drygt att utgå ifrån att en person är lågbegåvad enbart baserat på att de frågar något "självklart"? Statistiskt sett är sannolikheten att man har att göra med en normalbegåvad (eller högre) person större än att personen är lågbegåvad.
Svar på tråden Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?