• Anonym (......)

    Ofta diarrée eller lös avföring

    Har så länge jag kan minnas haft problem med magen och avföringen. Pappa och bror har samma problem. Läkaren tror det är ibs. Var sjukskriven i 6 månader pga utmattningssyndrom och var jättebra i magen den perioden. Sen började jag jobba och nu är magen inte bra igen. Någon som har tips på nåt man kan äta mot sådan problem i magen som gör bajset mer normalt? Så man slipper ha löst bajs varje dag.

  • Svar på tråden Ofta diarrée eller lös avföring
  • Anonym (Yui)

    Bulkmedel. Går att få på recept så det blir lite billigare.

    Men det låter ju som att den bervösa tarmen kopplas samman med ditt jobb. Kan du gå på toa när du behöver där? Dricker du mer kaffe? Äter på andra tider? Stress?

  • Anonym (......)

    Jag tror med den har med både jobbet och livet i sig att göra. Upplevde väldig förbättring när jag var sjukskriven.

    Tyvärr är det en rejäl stress för mig att gå på toa på jobbet. Känner mig alltid väldigt stressad så det underlättar säkert inte. Dricker inget kaffe alls.

  • Anonym (Yui)

    Jobbigt. :( Jag vet i egenskap av närstående hur mycket livet påverkas av strulig mage. Min sambo har magproblem och han försöker styra toabesöken till att ske kvällstid, vilket funkar bäst för just honom. Kommer han ur den rutinen använder han Microlax (vid enstaka tillfällen) för att komma tillbaka till den igen. På så vis slipper han bajsa på arbetstid. Men har man lös avföring kan ju magen vilja gå flera gånger om dagen, och då är kanske den metoden knepigare att få till. :-/ Önskar jag kunde hjälpa dig!

    Finns möjligheten att söka dig till annat jobb?

  • Anonym (......)

    Ja det är hemskt med detta eviga problem. Det styr en hel del i livet. Bara man ska iväg nånstans så passar man sig för att äta osv. Å för mig kommer det på några minuter och då blir det problem. Det påverkar mig psykisk på nåt sätt.

  • Anonym (suck)
    Anonym (V) skrev 2021-09-14 11:47:20 följande:

    Linfrön i havregrynsgröt. Funkar bra för mig!


    Ts skriver att hen har problem med lös avföring och du ger rådet att ta linfrön i havregrynsgröt. Linfrön = laxerande effekt. Havregryn = laxerande effekt. Lysande.

    Ts jag önskar jag hade något råd till dig, men tyvärr inte. Lever dock med samma skit sedan 25 år. För mig innebär det att jag aldrig äter om jag inte är hemma, vilket är vansinnigt tröttsamt och arbetsdagarna blir tuffa. 
  • Anonym (V)
    Anonym (suck) skrev 2021-09-14 13:08:37 följande:
    Ts skriver att hen har problem med lös avföring och du ger rådet att ta linfrön i havregrynsgröt. Linfrön = laxerande effekt. Havregryn = laxerande effekt. Lysande.

    Ts jag önskar jag hade något råd till dig, men tyvärr inte. Lever dock med samma skit sedan 25 år. För mig innebär det att jag aldrig äter om jag inte är hemma, vilket är vansinnigt tröttsamt och arbetsdagarna blir tuffa. 
    Fast nej. Det sväller i magen och ger fastare avföring
  • Anonym (suck)
    Anonym (V) skrev 2021-09-14 13:11:42 följande:
    Fast nej. Det sväller i magen och ger fastare avföring
    Googla och läs själv. Är ju huskurer för trög mage som till och med tipsas av vården.
  • Anonym (Yui)
    Anonym (suck) skrev 2021-09-14 13:12:45 följande:

    Googla och läs själv. Är ju huskurer för trög mage som till och med tipsas av vården.


    Det kan inte funka på samma sätt som bulkmedel? Där är det ju samma preparat man får oavsett om magen är trög eller snabb. Medlet (havren/fröna?) tar upp vätska och ger en lagom konsistens för tarmen att jobba med.
  • Anonym (Q)

    Jag kan verkligen rekommendera bulkmedel. Jag själv är en person med en riktigt strulig mage, eller jag hade det. Nu när jag är föräldraledig så strular den inte alls på samma sätt. Men för mig är jag nästan 100% säker på att det är kopplat till stress, speciellt mental stress.

    Vi-Siblin är det bulkmedlet jag har hemma. Funkar mot både förstoppning och mot lös mage/diarre. Jag brukar ta det när jag känner det där välbekanta gurglande i magen som alla som har problem med magen säkert känner igen. Min sambo kan ibland ha problem med sur mage och när jag rekommenderade att han skulle ta en dos bulkmedel så fnyste han åt mig att det inte skulle hjälpa då han minsann hade lös mage och att bulkmedel är fibrer och därför är till för hårda magar.

    Tji fick han... Funkade inom en timme och han slapp en kväll med springande till och från toaletten.

  • Anonym (suck)

    Jag kan bara svara för mig och inte ts, men builkmedel funkar inte för mig. Läkarna har bett mig försöka så jag har testat tre gånger under längre perioder och det slutade med att jag fick gå på toaletten 8-10 gånger varenda dag. Samma effekt om jag äter havregryn, linfrö, bunor, groddar och allt annat sånt.

  • Anonym (H)
    Anonym (......) skrev 2021-09-14 10:21:10 följande:

    Ja det är hemskt med detta eviga problem. Det styr en hel del i livet. Bara man ska iväg nånstans så passar man sig för att äta osv. Å för mig kommer det på några minuter och då blir det problem. Det påverkar mig psykisk på nåt sätt.


    Vad äter du? Testa att skippa gluten, mjölkprodukter och socker /snabba kolhydrater. Funkar perfekt på min knäppmage. Testa dig fram med kosten?
Svar på tråden Ofta diarrée eller lös avföring