• Anonym (V)

Berätta för ex

Hej!

Jag är gravid med min nya, är i vecka 12 nu. Jag separerade från mitt ex innan jul förra året men bodde kvar till februari. Jag lämnade för en annan. Vi har inga barn ihop men nu är jag livrädd för att berätta för mitt ex att jag och den jag lämnade honom för väntar barn. Att jag måste berätta - ja det måste jag för jag vill inte att han får veta av någon annan. Hur ska jag berätta och hur ska jag hantera hans reaktion? Jag kommer bli väldigt ledsen om han reagerar negativt men också förstå det såklart då det finns många negativa känslor i uppbrottet.

• Svar på tråden Berätta för ex
  • Anonym (Nej)

Nej du ska inte berätta nånting!! Ni ska inte ens ha med varandra att göra. Om du är rädd så kontakta polis om han blir hotfull. Bryt all kontakt!

• Anonym (***)
    Anonym (V) skrev 2021-09-14 12:48:00 följande:

Hej!

Jag är gravid med min nya, är i vecka 12 nu. Jag separerade från mitt ex innan jul förra året men bodde kvar till februari. Jag lämnade för en annan. Vi har inga barn ihop men nu är jag livrädd för att berätta för mitt ex att jag och den jag lämnade honom för väntar barn. Att jag måste berätta - ja det måste jag för jag vill inte att han får veta av någon annan. Hur ska jag berätta och hur ska jag hantera hans reaktion? Jag kommer bli väldigt ledsen om han reagerar negativt men också förstå det såklart då det finns många negativa känslor i uppbrottet.

Varför ens berätta?  Han har inte med det att göra, och jag förmodar att ni inte har kontakt med varandra, så du har ingen skyldighet att uppdatera honom om ditt liv. Hur han hanterar uppbrottet och din graviditet är inte ditt ansvar längre. 
  • Anonym (Löjrom)

Bra att du ska berätta.
    Linda inte in det utan säg typ "Jag vet att vårat uppbrott var svårt och att jag sårat dig och jag är ledsen för det. Nu är det så att jag är gravid och jag vill inte att du ska höra det från någon annan än mig, det hade känts fel" och sen någon smidig avrundning och inte så mycket mer. Om jag var han hade jag föredragit att få beskedet via sms och inte telefonsamtal, på så sätt kan man få reagera i lugn och ro. Men jag hade väntat med att berätta så länge det går, så är du inte en sån som måste fabulera ut allt på sociala medier så hade jag rått dig till att avvakta lite. Fast vem vet, han kanske skiter fullständigt i vilket.

• Anonym (V)
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-14 12:55:29 följande:

Bra att du ska berätta.

Linda inte in det utan säg typ "Jag vet att vårat uppbrott var svårt och att jag sårat dig och jag är ledsen för det. Nu är det så att jag är gravid och jag vill inte att du ska höra det från någon annan än mig, det hade känts fel" och sen någon smidig avrundning och inte så mycket mer. Om jag var han hade jag föredragit att få beskedet via sms och inte telefonsamtal, på så sätt kan man få reagera i lugn och ro. Men jag hade väntat med att berätta så länge det går, så är du inte en sån som måste fabulera ut allt på sociala medier så hade jag rått dig till att avvakta lite. Fast vem vet, han kanske skiter fullständigt i vilket.

Det låter bra, klokt! När ska jag höra av mig? Alltså hur många veckor ska ha passerat? Risk finns ju att möta honom på gatan med en stor bebismage nu när det kommer börja synas mera. Sociala medier är inte ett problem utan jag undviker att lägga ut något där för att inte strö salt i såren. Jag känner att jag anpassar mitt liv ganska mycket efter honom men det syns inte för honom. Jag undviker att lägga upp och jag undviker att vara på ställen där han kan vara. Jag funderade också på abort av respekt till mitt ex för att inte skaffa barn såhär tidigt men längtan är stor och jag känner inte att det egentligen är rimligt att jag anpassar mig så mycket efter en person som inte längre finns i mitt liv. Han hör av sig då och då men jag svarar inte. Jag är också extremt rädd för hans reaktion, vad gör jag om han reagerar dåligt?
  • Anonym (Löjrom)
    Anonym (V) skrev 2021-09-14 14:58:10 följande:
    Det låter bra, klokt! När ska jag höra av mig? Alltså hur många veckor ska ha passerat? Risk finns ju att möta honom på gatan med en stor bebismage nu när det kommer börja synas mera. Sociala medier är inte ett problem utan jag undviker att lägga ut något där för att inte strö salt i såren. Jag känner att jag anpassar mitt liv ganska mycket efter honom men det syns inte för honom. Jag undviker att lägga upp och jag undviker att vara på ställen där han kan vara. Jag funderade också på abort av respekt till mitt ex för att inte skaffa barn såhär tidigt men längtan är stor och jag känner inte att det egentligen är rimligt att jag anpassar mig så mycket efter en person som inte längre finns i mitt liv. Han hör av sig då och då men jag svarar inte. Jag är också extremt rädd för hans reaktion, vad gör jag om han reagerar dåligt?

Vad är det för reaktion du är rädd för, vad innebär "reagerar dåligt" för dig?
    Vad har han sagt/skrivit när han hört av sig?
    Du ska självklart inte göra abort för någon annans skull, finns inte på kartan.

• Anonym (V)
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-14 15:15:40 följande:

Vad är det för reaktion du är rädd för, vad innebär "reagerar dåligt" för dig?

Vad har han sagt/skrivit när han hört av sig?

Du ska självklart inte göra abort för någon annans skull, finns inte på kartan.

Vi hade ett väldigt destruktivt stormigt förhållande där han körde min självkänsla ner i botten och jag hans. Vi var inte bra för varandra. Han kan komma med vilka nedtryckande ord som helst och vilken ilska som helst över att han då vet att jag aldrig brytt mig om honom medmera
  • Anonym (Anonym)

Om jag förstår det rätt tog det slut p.g.a. att du var otrogen Kanske feltolkat, men om det är slut är det slut och du skall inte ha någon kontakt med exet överhuvudtaget. Det är respektlöst både mot din nuvarande och far till barnet, och mot exet.

• Anonym (Nej)
    Anonym (V) skrev 2021-09-14 14:58:10 följande:
    Men varför i hela världen skulle du ens kontakta honom? Ni har gjort slut, ni ska inte umgås, han har ingen plats att skälla på dig, du har inte gjort nåt fel heller när du nu skaffar barn med någon annan. Det har gått nästan ett år sedan ni gick isär!

Och sluta anpassa ditt liv efter honom, snälla nån!
  • Anonym (Nej)

TS, inse en sak: du har inga skyldigheter mot honom på något som helst plan.

• Anonym (Grabb)

Damned if you do, damned if you don't...

Generellt så skulle jag nog säga. Don't!

Hänger mycket på hur lång din tidigare relation var? Hur pass mycket kontakt har ni haft efter ert uppbrott? Var uppbrottet pga att du träffat en ny (kanske redan innan uppbrottet)? Vet ditt ex om att du har en ny?

Hur pass "nära" är ni idag...? Tänker mer på att du verkar anpassa dig en hel del... Bor ni i en mindre stad/ort? Gemensamma vänner?

Allt sådant skulle spela in för mig iaf.

Övrig gyllene regel gällande graviditeter - man berättar inte innan v.12... Så tänk en liten stund till skulle jag säga... Tanken må vara god (inte höra från någon annan), men jag tror att risken är att det kommer att "göra ont", initialt, hos ditt ex hur eller hur...

Svar på tråden Berätta för ex