• Anonym (V)

Berätta för ex

Hej!

Jag är gravid med min nya, är i vecka 12 nu. Jag separerade från mitt ex innan jul förra året men bodde kvar till februari. Jag lämnade för en annan. Vi har inga barn ihop men nu är jag livrädd för att berätta för mitt ex att jag och den jag lämnade honom för väntar barn. Att jag måste berätta - ja det måste jag för jag vill inte att han får veta av någon annan. Hur ska jag berätta och hur ska jag hantera hans reaktion? Jag kommer bli väldigt ledsen om han reagerar negativt men också förstå det såklart då det finns många negativa känslor i uppbrottet.

• Svar på tråden Berätta för ex
  • Anonym (www)
    Anonym (V) skrev 2021-09-14 15:28:46 följande:
    Vi hade ett väldigt destruktivt stormigt förhållande där han körde min självkänsla ner i botten och jag hans. Vi var inte bra för varandra. Han kan komma med vilka nedtryckande ord som helst och vilken ilska som helst över att han då vet att jag aldrig brytt mig om honom medmera
    Jag har lite svårt att se varför du ska informera honom över huvud taget, med den historiken. Life goes on, du bildar familj med en annan, förhoppningsvis mycket trevligare partner. 
    Ni ska väl inte ha kontakt alls eftersom han varit så hemsk mot dig? Varför har du det? 
    Du behöver inte stå till svars för hans känslor! 
  • Anonym (Löjrom)
    Vi hade ett väldigt destruktivt stormigt förhållande där han körde min självkänsla ner i botten och jag hans. Vi var inte bra för varandra. Han kan komma med vilka nedtryckande ord som helst och vilken ilska som helst över att han då vet att jag aldrig brytt mig om honom medmera
    Okej förstår, då ändrar jag mig lite här... låter som ditt ex betett sig väldigt illa under er relation och även om du också var "dum" så tycker jag inte du har någon skyldighet att underrätta honom om något som helst som rör ditt liv. Destruktiva relationer på det där sättet är bäst att bara läcka locket på, gå därifrån och aldrig någonsin vända sig om. Tycker det är lika bra du blockerar honom, tar bort honom som vän på sociala medier (om du inte redan gjort det) och ge ALLT fokus till din graviditet, du kommer behöva det. Relationer av den intensiteten har en tendens att sätta spår i en under en längre tid efter ett uppbrott just pga en mer eller mindre psykist misshandel, bara skit i honom och snart kommer det komma en dag då han inte längre existerar. Du behöver också gå vidare.
  • Fiona M

Har ni haft kontakt sen du flyttade?

Om svaret är nej så tycker jag inte du ska kontakta honom, det blir bara? konstigt.

Ni är inte vänner, och inget du säger kommer få det att kännas bättre för nån av er.

Bryt och låt det vara så.

• MammaTillDansband
    Vi hade ett väldigt destruktivt stormigt förhållande där han körde min självkänsla ner i botten och jag hans. Vi var inte bra för varandra. Han kan komma med vilka nedtryckande ord som helst och vilken ilska som helst över att han då vet att jag aldrig brytt mig om honom med mera
    Grattis till graviditeten!

Du är inte skyldig ditt ex någonting efter att han behandlat dig illa under ert förhållande! Du har gått vidare med ditt liv (även om du fortfarande verkar tänka på ditt ex ibland), och du behöver inte säga ett ord till honom om din graviditet. Vad han tycker spelar ingen som helst roll, det här angår bara dig och barnets pappa!

Folk som inte själva har levt i dysfunktionella relationer, utan bara vanliga normaltråkiga, förstår inte hur illa det kan vara. De tycker att "det är väl bara att praaata om det", men det gör mest skada. När du väl har blivit fri från en skadlig relation ska du inte riskera att fara illa mera, genom att ge ditt ex en ny möjlighet att komma in i ditt huvud. Tillåt honom inte det genom att för en sekund känna skuld över att du blivit gravid så "snabbt".
  • Anonym (V)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-14 15:30:04 följande:

Om jag förstår det rätt tog det slut p.g.a. att du var otrogen Kanske feltolkat, men om det är slut är det slut och du skall inte ha någon kontakt med exet överhuvudtaget. Det är respektlöst både mot din nuvarande och far till barnet, och mot exet.

Jag träffade honom innan ja, jag var dock aldrig otrogen men med facit i hand hade jag kunnat vara det om jag inte hade känt att jag tappat självrespekten för exet är ju helt övertygad om att vi vänstrade innan.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nej) skrev 2021-09-14 15:51:38 följande:

Men varför i hela världen skulle du ens kontakta honom? Ni har gjort slut, ni ska inte umgås, han har ingen plats att skälla på dig, du har inte gjort nåt fel heller när du nu skaffar barn med någon annan. Det har gått nästan ett år sedan ni gick isär!

Och sluta anpassa ditt liv efter honom, snälla nån!

För att han inte ska träffa mig gravid och få en chock och för att jag inte ska behöva ha ångest för att springa på honom..
  • Anonym (V)
    Anonym (Grabb) skrev 2021-09-14 15:57:03 följande:

Damned if you do, damned if you don't...

Generellt så skulle jag nog säga. Don't!

Hänger mycket på hur lång din tidigare relation var? Hur pass mycket kontakt har ni haft efter ert uppbrott? Var uppbrottet pga att du träffat en ny (kanske redan innan uppbrottet)? Vet ditt ex om att du har en ny?

Hur pass "nära" är ni idag...? Tänker mer på att du verkar anpassa dig en hel del... Bor ni i en mindre stad/ort? Gemensamma vänner?

Allt sådant skulle spela in för mig iaf.

Övrig gyllene regel gällande graviditeter - man berättar inte innan v.12... Så tänk en liten stund till skulle jag säga... Tanken må vara god (inte höra från någon annan), men jag tror att risken är att det kommer att "göra ont", initialt, hos ditt ex hur eller hur...

Tidigare relationen var stormig, destruktiv. Pågick i 3 år. Vi har inte så mycket kontakt men han kan skicka något sms ibland. Uppbrottet vart dramatiskt då jag valde att vara ärlig med känslor för en annan och det kunde exet inte acceptera. Vi bor i en liten stad så risken att springa på varandra är överhängande trots ingen kontakt eller gemensamma vänner.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (V) skrev 2021-09-14 21:59:29 följande:
    För att han inte ska träffa mig gravid och få en chock och för att jag inte ska behöva ha ångest för att springa på honom..
    Du missförstår - varför skulle du behöva prata med honom, det spelar ingen roll vad han än har för reaktion - du har ingen skyldighet att informera honom. Varför känner du att du måste skydda honom? Släpp honom!
  • Anonym (Grabb)
    Anonym (V) skrev 2021-09-14 22:01:24 följande:
    Tidigare relationen var stormig, destruktiv. Pågick i 3 år. Vi har inte så mycket kontakt men han kan skicka något sms ibland. Uppbrottet vart dramatiskt då jag valde att vara ärlig med känslor för en annan och det kunde exet inte acceptera. Vi bor i en liten stad så risken att springa på varandra är överhängande trots ingen kontakt eller gemensamma vänner.
    Då skulle jag säga: Don't!

Fokusera på din nya relation och Er graviditet!

Kapa kontakten med ditt ex och gå vidare med ditt liv.
  • Fiona M

Vad skulle hända om ni sprang på varandra?
    Kan han bli våldsam, verbalt och/eller fysiskt?
    Skulle att du berättat innan kunna hindra det?

Gäller det bara hans känslor så är det att bita ihop som gäller.
    Ge honom inte makten att du försöker underlätta och rätta dig efter honom nu när du kommit loss.

• Anonym (Redo för barn?)

Min första tanke är att du tänker fortfarande väldigt mycket på ditt ex. Det är svårt att gå vidare från en relation som är så stormig som er var, det är ofta väldigt mycket passion i en sån relation. Problemet är nog inte hur han kommer reagera, problemet ligger i att du fortfarande känner att du har ett behov av honom och hans acceptans.

• Anonym (Kim)

Tror du att du kan styra vad han ska tycka o h känna nör graviditeten blir känd? Nej just det. Det är hans ansvar inte ditt. Därför ska du inte ha någon mer kontakt med honom mått mindre berätta om din graviditet. Du måste släppa honom och gå vidare. Det var destruktivt. Det skvimper över fortfarande. Du har ingen rapporteringsplikt till honom. Vad vet du vad han gör? Bryr du dig? Näpp! Satsa på den nya relationen och få den så stabil som möjligt innan bebis kommer. Det är en rejäl påfrestning på vilket förhållande som helst.

Njut och blicka framåt!

• Anonym (A)
    Pinotage skrev 2021-09-14 22:03:38 följande:
    Varför måste du berätta ? Det har väl inte han med att göra ?
    Håller  med
  • Anonym (***)
    Anonym (V) skrev 2021-09-14 22:01:24 följande:
    Ni bor i en liten stad med stor risk att springa på varandra, men ingen annan känner er båda, ingen annan han känner kan se dig och berätta för honom? Inte en enda människa i staden känner er båda fast ni varit tillsammans i tre år? Känns inte rimligt. 
  • Anonym (V)
    Anonym (***) skrev 2021-09-15 17:28:59 följande:

Ni bor i en liten stad med stor risk att springa på varandra, men ingen annan känner er båda, ingen annan han känner kan se dig och berätta för honom? Inte en enda människa i staden känner er båda fast ni varit tillsammans i tre år? Känns inte rimligt. 

Jag menar såklart att vi inte umgås med samma personer längre. Klart att folk känner oss gemensamt men det är ingen som jag umgås med idag som umgås med honom också.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Kim) skrev 2021-09-15 10:44:22 följande:

Tror du att du kan styra vad han ska tycka o h känna nör graviditeten blir känd? Nej just det. Det är hans ansvar inte ditt. Därför ska du inte ha någon mer kontakt med honom mått mindre berätta om din graviditet. Du måste släppa honom och gå vidare. Det var destruktivt. Det skvimper över fortfarande. Du har ingen rapporteringsplikt till honom. Vad vet du vad han gör? Bryr du dig? Näpp! Satsa på den nya relationen och få den så stabil som möjligt innan bebis kommer. Det är en rejäl påfrestning på vilket förhållande som helst.

Njut och blicka framåt!

• Anonym (Redo för barn?)
    Anonym (V) skrev 2021-09-15 18:04:49 följande:

Jag menar såklart att vi inte umgås med samma personer längre. Klart att folk känner oss gemensamt men det är ingen som jag umgås med idag som umgås med honom också.

Girl ditt liv blir lättare om du bara erkänner för DIG själv att du fortfarande har känslor för honom. Annars skulle du fan inte bry dig.
Svar på tråden Berätta för ex