Inlägg från: Egon den stora |Visa alla inlägg
  • Egon den stora

Lånedilemma

Du eller ni måste lära er att säga nej. Jag lånar aldrig ut till vänner eller släkt eftersom jag inte vill ha den typen av relation med dom. Däremot erbjuder jag mig alltid att hjälpa till med med att göra budget, förhandla lån, ge besparingstips och sånt som hjälper på lång sikt..

Det du gör är ju som att ge en alkoholist mer alkohol när det är slut. Skulle du göra det också?

Dessutom mäter kronofogden inte ut barnbidrag så dom ljuger för ett också.

• Egon den stora
    Anonym (Klo) skrev 2021-09-17 12:02:51 följande:

Försäkringskassan kan göra avdrag på barnbidrag om man har en avbetalningsplan med dem, det är nog det de har.

Möjligt, men kronofogden tar ju inte mer än att det ändå finns pengar kvar att leva på. Har hon dessutom fått pengar både från fk och lön samtidigt så borde hon ju rimligtvis ha dom pengarna över att betala tillbaka.
  • Egon den stora
    Anonym (Klo) skrev 2021-09-17 14:44:36 följande:

När kronofogden gör upp om hur mycket de får ta räknas det även in om man har barn och alla inkomster räknas.

Ja och det är ju givetvis mer dramatiskt att påstå att kronofogden tar barnbidraget i stället för att säga att man betalar av sin skuld med sin lön..

Det visar ju hur manipulativa dessa människor är.
  • Egon den stora
    Anonym (VV) skrev 2021-09-14 13:42:37 följande:

Om ni bestämmer er för att sluta låna ut så berätta det i förväg. Alltså nästa gång de vill låna såg säg, ok, men det här är sista gången.

Vet du om de har kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivning? Det låter som att de behöver hjälp.

Håller inte med om att säga till innan, så öppnar man för en diskussion och det verkar ju inte som att ts klarar ta det. Bättre att säga tvärnej när frågan kommer och sedan stå fast vid det.
  • Egon den stora
    Anonym (Klo) skrev 2021-09-17 14:46:40 följande:

Rimligtvis ja, men det här verkar ju vara personer som lever över sina tillgångar, så de handlade väl upp pengarna.

Ja så är det.

Jag tycker att man ska behandla denna typ av människor som missbrukare och agera därefter.

Alkoholister ljuger om hur mycket dom dricker och spelmissbrukare ljuger om hur mycket dom spelar.

I detta fallet så ljuger dom säkert om vad pengarna går till och varför dom behöver mer.

Man hjälper dom inte genom att hela tiden förse dom med mer pengar. I ts fall är det ju dessutom inga småpengar totalt sett.
  • Egon den stora
    Anonym (Klo) skrev 2021-09-17 17:55:51 följande:

Håller med.

Är man rädd att barnen far illa så är det bättre att hjälpa med en matkasse eller kläder till dem. Så hade nog jag gjort. Egentligen inte hjälpa alls men tror tyvärr att sådana människor inte lär sig oavsett. Då är det bättre att ge bort lite makaroner, havregryn och mjölk, och ett par barnstövlar, än att låna ut pengar. Även om man får tillbaka dem.

När barn är inblandat så är allt mycket värre, men jag tänker på samma sätt där, dom använder bara barnen som en bricka i spelet som går ut på att få ur så mycket pengar som möjligt av sin omgivning. Om någon hade spenderat alla pengar och inte haft råd med mat till barnen hade jag erbjudit barnen att komma och äta hos mig. Men jag hade ändå inte gett pengar
Svar på tråden Lånedilemma