• Gunpoint

    Lånedilemma

    Hej! 

    Skulle verkligen behöva era ärliga svar. 

    Min frus svägerska och bror lånar pengar av oss hela tiden. Det är varierande mängder men brukar ligga på mellan 300-1000/månad. Vi är dock inte dom enda utan dom lånar även av min frus mamma och då är det betydligt större belopp. Alltifrån 1000 till 3000. Sedan har vi fått höra att även på min frus svägerska sida lånas det i varierande mängder där hennes kompis lånat ut 10,000 en månad.

    Detta har pågått i flera år nu och jag och min fru börjar bli trötta på det för dom ändrar inte sin ekonomiska situation. Dom första åren jobbade bara svägerskan och då klagade hon och gnällde över att hennes man inte jobbade. Sedan fick han jobb och hon gick på föräldraledigt. Så dom har levt i stort sett på en lön under dom senaste 7 åren. På toppen av det, så har svägerskan "råkat göra fel" med FSK och både plockat ut lön och föräldrapenning som dom kom på och begärde tillbaka, pengar dom inte hade. Som slutade med att Kronofogden plockade 50% av deras barnbidrag.

    Nu när deras andra barn blev 1 år pratade svägerskan att hon skulle börja jobba men då kunde hon inte för att hon inte mådde bra på grund av en "misslyckad" gastric bypass operation som hon blev sjukskriven för i väntan på att hon skulle åter opereras och fixas till. Nu är barnet 1½ år och nu istället pratar hon om att börja jobba i förskola för hon är rädd för Corona när hon egentligen är utbildad undersköterska och kan få ett jobb hur snabbt som helst. Jag tror mer på att hon inte vill jobba som undersköterska för då måste hon vaccinera sig vilket hon inte gjort för hon tror inte på att det fungerar och är rädd för bieffekterna.

    Så överlag har familjen under längre period myglat och gjort allt för att vara hemma. På toppen av detta så fortsätter dom skämma bort sin äldsta dotter med skit mycket presenter på hennes födelsedag och julafton och byter ut dotterns och deras egna möbler stup i kvarten genom att sälja gamla på blocket och köpa helt nya. 

    Dom dricker också flera burkar powerking varje dag, röker OCH köper godis till sig själv och barnen.

    Nu har vi lånat ut 300kr ena veckan, för att veckan därpå låna ut 600kr och slutligen kanske 400kr sen när lönen kommer får vi trots allt tillbaka allt 1300kr men bara några dagar efter lönen så börjar lånekarusellen igen. 

    Vi har råd att låna ut pengar till dom men vi är så fruktansvärt trötta på det. Att man lånar lite då och då är lugnt men så här ser det ut VARJE månad. Är jag egoistisk eller är det tid för lite tough love? Min fru håller helt med och är t.om. mer hård än mig. Men jag lämnas alltid med beslutet.

  • Svar på tråden Lånedilemma
  • Mandel

    Helt ärligt skulle jag inte låna ut pengar. Typ aldrig till någon för det slutar aldrig väl. En gång är ingen gång, men två gånger är en vana och då kommer det bara att fortsätta.
    Skillnad på mina egna barn så länge de är hemmaboende, men sedan nja. Hoppas inte jag misslyckats så med deras uppfostran så de inte ska kunna reda ut sin egen ekonomi även om jag misstänker att det kommer gå mycket bättre för äldsta än för yngsta på den fronten, men då får yngsta lära sig den hård vägen.

    Erbjud släkten middag om de är hungriga, men ge dem inte pengar till att själva köpa mat. Och det är ok att kräva tillbaka tjänster/gentjänster! Ex kom och måla staketet på lördag så bjuder vi på mat. 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Gränser)

    Man ska inte "hjälpa" folk att ha en ohållbar livsstil.

    Det är såkallad "skjälp". Så säg nej till lån.

    Familjen är ingen extra-plånbok som ska sponsra inköp av sådant som man ej har råd med. Och som ansvarstagande vuxna bör man säga nej till att låna ut till folk som ej förmår.

    Man är inte en egoist "bara" för att man förväntar sig att andra vuxna med familj och barn, ska klara sin försörjning självständigt.

  • Egon den stora

    Du eller ni måste lära er att säga nej. Jag lånar aldrig ut till vänner eller släkt eftersom jag inte vill ha den typen av relation med dom. Däremot erbjuder jag mig alltid att hjälpa till med med att göra budget, förhandla lån, ge besparingstips och sånt som hjälper på lång sikt..

    Det du gör är ju som att ge en alkoholist mer alkohol när det är slut. Skulle du göra det också?

    Dessutom mäter kronofogden inte ut barnbidrag så dom ljuger för ett också.

  • Anonym (Klo)
    Anonym (Prata) skrev 2021-09-14 14:17:42 följande:

    För övrigt låter det tveksamt att KF plockar barnbidrag..


    Tror han menar att Försökringskassan tar från barnbidraget, alltså en avbetalningsplan.
  • Anonym (Klo)
    Egon den stora skrev 2021-09-17 11:48:19 följande:

    Dessutom mäter kronofogden inte ut barnbidrag så dom ljuger för ett också.


    Försäkringskassan kan göra avdrag på barnbidrag om man har en avbetalningsplan med dem, det är nog det de har.
  • Egon den stora
    Anonym (Klo) skrev 2021-09-17 12:02:51 följande:

    Försäkringskassan kan göra avdrag på barnbidrag om man har en avbetalningsplan med dem, det är nog det de har.


    Möjligt, men kronofogden tar ju inte mer än att det ändå finns pengar kvar att leva på. Har hon dessutom fått pengar både från fk och lön samtidigt så borde hon ju rimligtvis ha dom pengarna över att betala tillbaka.
  • Anonym (Prata)

    Nej det kan omöjligt vara så att KF tar barnbidrag. Det är omöjligt! Jag hävdar det tills jag är motbevisad. Inget barn skall förlora BB för att föräldrarna har skulder.

  • Anonym (Klo)
    Anonym (Prata) skrev 2021-09-17 14:29:13 följande:

    Nej det kan omöjligt vara så att KF tar barnbidrag. Det är omöjligt! Jag hävdar det tills jag är motbevisad. Inget barn skall förlora BB för att föräldrarna har skulder.


    Försäkringskassan kan göra avdrag på det, jo. Om man har en skuld till dem kan man själv välja om man vill få räkning varje månad eller om man vill göra ett avdrag på tex barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag, sjukpenning etc.

    Kronofogden tar dock inte från barnbidraget. Men även om de skulle så är det ju ingen skillnad på om de tar 500 därifrån eller 500 från lönen exempelvis. Förälderns inkomster blir ju samma oavsett vilka pengar som går till skulder.

    När kronofogden gör upp om hur mycket de får ta räknas det även in om man har barn och alla inkomster räknas.
  • Anonym (Klo)
    Egon den stora skrev 2021-09-17 12:51:29 följande:

    Möjligt, men kronofogden tar ju inte mer än att det ändå finns pengar kvar att leva på. Har hon dessutom fått pengar både från fk och lön samtidigt så borde hon ju rimligtvis ha dom pengarna över att betala tillbaka.


    Rimligtvis ja, men det här verkar ju vara personer som lever över sina tillgångar, så de handlade väl upp pengarna.
  • Egon den stora
    Anonym (Klo) skrev 2021-09-17 14:44:36 följande:

    När kronofogden gör upp om hur mycket de får ta räknas det även in om man har barn och alla inkomster räknas.


    Ja och det är ju givetvis mer dramatiskt att påstå att kronofogden tar barnbidraget i stället för att säga att man betalar av sin skuld med sin lön..

    Det visar ju hur manipulativa dessa människor är.
  • Egon den stora
    Anonym (VV) skrev 2021-09-14 13:42:37 följande:

    Om ni bestämmer er för att sluta låna ut så berätta det i förväg. Alltså nästa gång de vill låna såg säg, ok, men det här är sista gången.

    Vet du om de har kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivning? Det låter som att de behöver hjälp.


    Håller inte med om att säga till innan, så öppnar man för en diskussion och det verkar ju inte som att ts klarar ta det. Bättre att säga tvärnej när frågan kommer och sedan stå fast vid det.
  • Egon den stora
    Anonym (Klo) skrev 2021-09-17 14:46:40 följande:

    Rimligtvis ja, men det här verkar ju vara personer som lever över sina tillgångar, så de handlade väl upp pengarna.


    Ja så är det.

    Jag tycker att man ska behandla denna typ av människor som missbrukare och agera därefter.

    Alkoholister ljuger om hur mycket dom dricker och spelmissbrukare ljuger om hur mycket dom spelar.

    I detta fallet så ljuger dom säkert om vad pengarna går till och varför dom behöver mer.

    Man hjälper dom inte genom att hela tiden förse dom med mer pengar. I ts fall är det ju dessutom inga småpengar totalt sett.
  • Anonym (Klo)
    Egon den stora skrev 2021-09-17 16:53:30 följande:

    Ja så är det.

    Jag tycker att man ska behandla denna typ av människor som missbrukare och agera därefter.

    Alkoholister ljuger om hur mycket dom dricker och spelmissbrukare ljuger om hur mycket dom spelar.

    I detta fallet så ljuger dom säkert om vad pengarna går till och varför dom behöver mer.

    Man hjälper dom inte genom att hela tiden förse dom med mer pengar. I ts fall är det ju dessutom inga småpengar totalt sett.


    Håller med.

    Är man rädd att barnen far illa så är det bättre att hjälpa med en matkasse eller kläder till dem. Så hade nog jag gjort. Egentligen inte hjälpa alls men tror tyvärr att sådana människor inte lär sig oavsett. Då är det bättre att ge bort lite makaroner, havregryn och mjölk, och ett par barnstövlar, än att låna ut pengar. Även om man får tillbaka dem.
  • hammarhajen

    Sluta låna ut. Prata med svärmor också och försök få henne med på tåget.
    Säger de att barnen inte får mat, så var lite tuffa och påpeka att de köpte nya möbler förra månaden och tydligen har råd med cigaretter. 

    Blir det sura miner så tänk på barnen. De förtjänar växa upp med människor som kan ta ett vuxet ansvar över ekonomi och med föräldrar som goda förebilder. Hellre att systern blir sur nu några månader och lär sig, än att barnen växer upp och tar efter hennes beteende. 

  • Egon den stora
    Anonym (Klo) skrev 2021-09-17 17:55:51 följande:

    Håller med.

    Är man rädd att barnen far illa så är det bättre att hjälpa med en matkasse eller kläder till dem. Så hade nog jag gjort. Egentligen inte hjälpa alls men tror tyvärr att sådana människor inte lär sig oavsett. Då är det bättre att ge bort lite makaroner, havregryn och mjölk, och ett par barnstövlar, än att låna ut pengar. Även om man får tillbaka dem.


    När barn är inblandat så är allt mycket värre, men jag tänker på samma sätt där, dom använder bara barnen som en bricka i spelet som går ut på att få ur så mycket pengar som möjligt av sin omgivning. Om någon hade spenderat alla pengar och inte haft råd med mat till barnen hade jag erbjudit barnen att komma och äta hos mig. Men jag hade ändå inte gett pengar
Svar på tråden Lånedilemma