Ormis skrev 2021-09-19 12:46:40 följande:
Det är ju det jag behöver hjälp med! Hur ska jag lägga fram det för att få henne att vilja prata om det? Som det är nu säger hon att hon inte vill prata.
Du låter som en helt underbar mormor och mamma och jag tror att du har lite svårigheter här för att dessa roller går in i varandra av helt naturliga skäl. Samtidigt ska din dotter försöka vara hemma i rollerna som mamma till sin dotter, en jämbördig vuxen till dig, en person i viss beroendeställning till dig (som ensamstående mamma i behov av hjälp) och din dotter. Att balanser på slak lina verkar vara rätt enkelt i jämförelse. Kanske på grund av att det finns så mycket kärlek och starka känslor med i spelet.
Var tydlig med din dotter att du som hennes mamma är här för att stötta och älska henne. Samtidigt så måste du, när du ibland har ansvar för ditt barnbarn hela dagar, kunna vara aktivt delaktig i hennes uppfostran och du kommer alltid att hålla på dina personliga gränser (ingen slår eller hotar dig).
En tanke till: ofta är det lugnare och mer harmoniskt med bara en person hemma med ett barn i den åldern. Barnet behöver inte dela uppmärksamhet, får bara information från en källa, har lättare att hålla koll på situationen. När mamma i ert fall sedan kommer så behöver barnet hantera en känslostorm av att ha saknat den personen, att vara glad att hon kom tillbaka och arg för att hon var borta. Barnet kan känna att hon behöver konkurrera om uppmärksamhet och får inte sällan motstridiga signaler med större utrymme för förhandlingar och en möjlighet att spela ut de vuxna mot varandra. Dessutom sammanfaller det inte ofta med slutet av dagen då alla är kanske både trötta och hungriga. Ett ganska bra upplägg för att göra en liten ängel till ett monster med andra ord.