Inlägg från: Anonym (Brita) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Brita)

Fyraåring som slåss, bits

Ormis skrev 2021-09-19 12:44:32 följande:

Jag vill lägga till ett par saker: 
    Mitt barnbarn är en underbar flicka: Omtänksam, glad, fantasifull och aktiv. Min dotter är en underbar mamma som gör allt för sitt barn. Jag älskar dem båda mycket. Min dotter är i praktiken ensam förälder och tar allt ansvar för sin flicka och jag vet hur tungt det kan vara ibland. För mig är det naturligt att man hjälps åt, att jag som mormor kan ta en konflikt med flickan även när mamma är med ser jag som självklart. Problemet uppstår när jag inte FÅR det, när min dotter säger ifrån till mig att jag inte får tillrättavisa flickan när hon slåss, skriker och bits utan tar henne i famnen och tröstar som om JAG har varit dum när det enda jag gjort är att sagt ifrån.

Fast ALLT gör hon faktiskt inte, hon uppfostrar inte tillräckligt och hon tar inte fullt ansvar för att flickan inte ska slåss. Du ska inte alls ha dåligt samvete för att du säger ifrån, ingen förälder är perfekt och ibland behöver någon hjälpa en att se klart på saker och ting. Väldig tur att du som mormor finns där och visar barnet rätt och fel. 

Och jo, du får självklart säga ifrån när barnet slår dig. Det är DIN rättighet att sätta DINA gränser. ALLA människor har rätt att säga ifrån om de blir slagna, det behöver din dotter bara tugga i sig. Slåss man på förskolan har barn och pedagoger rätt att säga till, slåss man i parken kommer andra säga till, slåss man när man är större kommer polisen oavsett vad mamma "tillåter" eller inte. 
Svar på tråden Fyraåring som slåss, bits