• Anonym (Orolig)

    Ärende hos polisen

    För en tid sen blev jag stoppad av polisen när jag var ute på stan och drack med vänner. Jag var på väg hem och de ansåg att jag var för berusad för att kunna ta hand om mig själv. De ringde min sambo som var hemma för att kolla att han kunde ta hand om mig när jag kom hem. De körde mig sedan 500 m till min busshållsplats och såg till att jag kom med bussen. De tog mitt personnummer. De sa att om inte sambon varit hemma hade de satt mig i fyllecell. Inget mer hände. Nu ska jag och sambon eventuellt separera. Jag är rädd att sambon använder detta emot mig i en eventuell vårdnadstvist. Vet någon kunnig här om polisen dokumenterar sånna här ?insatser?? Finns det registrerat på mitt personnummer? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ärende hos polisen
  • Anonym (T)
    Anonym (...) skrev 2021-09-16 16:13:27 följande:
    Ingen av dom kanske inte bara vill ha dom varannan vecka. Sen om skilsmässan slutar bittert vet man ju aldrig vad den andra gör tyvärr. 
    Vårdnad och boende är två olika saker. Barnen kan ha växelvis boende även om den ena föräldern har ensam vårdnad, och föräldrarna kan ha gemensam vårdnad medan barnen bara bor hos den ena föräldern.
  • Arboga
    Anonym (nope) skrev 2021-09-16 11:33:09 följande:

    Jag är ledsen att säga det, men även jag skulle använda det emot dig om du var pappa/mamma till mitt barn. Jag vill inte att mitt barn ska bo med en person som dricker på det viset. Det är inte en lämplig förälder. 

    De har förmodligen sparat information om händelsen i sina register. 


    Inte lämplig förälder bara för att man tar en fylla?
    Snälla..
  • untilthemorning
    Anonym (Trams) skrev 2021-09-16 21:08:34 följande:

    Om man i det här landet inte kan få klanta sig och supa sig tvärpackad en gång utan att få det vänt emot sig som förälder är det fan illa. Med tanke på att knarkare får ha sina barn och män som är dömda för mordförsök på barnens mamma får ha umgänge så vore det helt jävla sinnesstört. Är man TVÅ föräldrar ska man väl kunna lita på att den andre kan ta hand om barnet själv en enda kväll så man får gå ut och fucka ur lite.


    Jag tror mer att det handlar om att man som förälder förväntas (av vissa) uppvisa någon slags "måttfullhet och ansvar", även om man inte mitt i den givna situationen ansvarar för barnen.

    Alla har lika stor rätt att supa sig jättefulla om de nödvändigt vill, men det går lika bra att tycka att vissa personer inte BÖR göra det, då de har ett större ansvar på sina axlar, som de "bör" bära med sig hela tiden.

    Jämför med t ex. högburna chefer, politiker, etc. De har ett större ansvar att tänka på, vilket även påverkar dem i deras övriga liv - de kan inte gå ut och supa sig jättefulla och spåra ur, få skjuts av polis, osv.

    Det liksom "passar sig inte".

    För mig är det okej att tycka att t ex. småbarnsföräldrar bör vara mer försiktiga med alkohol, då det kunde gått mycket värre, och i förlängningen kunnat gå ut över barnet/barnen. Har man däremot inte ansvar för någon annan än sig själv, så är det en annan femma.

    Ponera att TS hade blivit så full att hon skadat sig eller dött, det hade ju kunnat drabba barnet/barnen i längden, och jag tror att ur det så kommer åsikten att det inte var så smart att bli drängfull på det sättet, att den personen kanske inte visar på självkontroll, måttfullhet, ansvarstagande, etc.

    Huruvida detta bör eller inte bör tas upp i en vårdnadstvist överlåter jag till de inblandade, finns för lite information för att kunna döma ut någon som en "dålig förälder".

    Sen är jämförelsen med knarkare och mördare ganska haltande, tycker jag. Knarkare och mördare borde ju inte få ha sina barn kvar, säger sig självt. Så vi behöver ju snarare skärpa samhällets och rättsväsendets syn på barntillsyn och föräldrars förmåga att vara föräldrar, inte "slappna av" när det gäller suputer för att det minsann finns knarkare som har barnen kvar.
  • Anonym (Nä)

    Från att TS frågar om råd till att tråden börjar handla om moralpredikningar angående alkoholintag, lämplig förälder. Klassisk FL.

    Hoppas du blev lugnare av mitt svar iaf, TS. Därför att det är så det är. Du kan vara lugn .

  • Anonym (Trams)
    untilthemorning skrev 2021-09-17 12:13:14 följande:

    Jag tror mer att det handlar om att man som förälder förväntas (av vissa) uppvisa någon slags "måttfullhet och ansvar", även om man inte mitt i den givna situationen ansvarar för barnen.

    Alla har lika stor rätt att supa sig jättefulla om de nödvändigt vill, men det går lika bra att tycka att vissa personer inte BÖR göra det, då de har ett större ansvar på sina axlar, som de "bör" bära med sig hela tiden.

    Jämför med t ex. högburna chefer, politiker, etc. De har ett större ansvar att tänka på, vilket även påverkar dem i deras övriga liv - de kan inte gå ut och supa sig jättefulla och spåra ur, få skjuts av polis, osv.

    Det liksom "passar sig inte".

    För mig är det okej att tycka att t ex. småbarnsföräldrar bör vara mer försiktiga med alkohol, då det kunde gått mycket värre, och i förlängningen kunnat gå ut över barnet/barnen. Har man däremot inte ansvar för någon annan än sig själv, så är det en annan femma.

    Ponera att TS hade blivit så full att hon skadat sig eller dött, det hade ju kunnat drabba barnet/barnen i längden, och jag tror att ur det så kommer åsikten att det inte var så smart att bli drängfull på det sättet, att den personen kanske inte visar på självkontroll, måttfullhet, ansvarstagande, etc.

    Huruvida detta bör eller inte bör tas upp i en vårdnadstvist överlåter jag till de inblandade, finns för lite information för att kunna döma ut någon som en "dålig förälder".

    Sen är jämförelsen med knarkare och mördare ganska haltande, tycker jag. Knarkare och mördare borde ju inte få ha sina barn kvar, säger sig självt. Så vi behöver ju snarare skärpa samhällets och rättsväsendets syn på barntillsyn och föräldrars förmåga att vara föräldrar, inte "slappna av" när det gäller suputer för att det minsann finns knarkare som har barnen kvar.


    Jo men det fattar jag med. Nu pratar jag om risken att detta skulle kunna användas mot en person som normalt sett inte gör så här. Trodde det framgick.
  • nernu

    Om polisen gjorde en anmälan till socialtjänsten kommer du få veta det när de hör av sig. Om de inte har gjort en orosanmälan blir det inget av det. Men din sambo känner ju till händelsen så han kan väl använda berättelsen oavsett vad polisen gör. Det är inte bra men om du inte är olämplig i övrigt så borde det inte vara en avgörande faktor. Tingsrätten har gett både vårdnad och umgänge till personer som gjort betydligt värre saker.

  • Anonym (Norrlands guld)

    Beklämd hur en del i tråden resonerar. Kan vi inte alla gör ett misstag någon gång i samband med alkohol? Tidens tand att driva folk ned till torgs för skampålen?

    Har det hänt en gång så kan det rimligtvis inte påverka vårdnaden om barnet hade barnvakt. 


    Önskar trådstaren lycka till och tar det säkert lugnare framöver 

  • nernu
    Anonym (Orolig) skrev 2021-09-16 16:49:57 följande:

    ?Vid det aktuella tillfället? alltså när jag var onykter. Därför tror jag polisen gjorde en bedömning att det inte var aktuellt med någon orosanmälan.


    Hade du blivit lobbad så hade de gjort en orosanmälan oavsett om barnet var med dig eller inte. De gjorde väl ingen orosanmälan för att de inte gjorde en lob. Du var inte tillräckligt full helt enkelt och då finns det inget att rapportera.
  • QueenInTheDark

    Pappan kan försöka använda de emot dig. Han kommer ingen vart.
    Barnet var på säker plats. Du hade tid för dig själv. Ibland blir det för mycket.
    Du var nykter när barnet hämtades och det var engångsföreteelse

  • Anonym (LOB)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-09-16 10:49:46 följande:

    För en tid sen blev jag stoppad av polisen när jag var ute på stan och drack med vänner. Jag var på väg hem och de ansåg att jag var för berusad för att kunna ta hand om mig själv. De ringde min sambo som var hemma för att kolla att han kunde ta hand om mig när jag kom hem. De körde mig sedan 500 m till min busshållsplats och såg till att jag kom med bussen. De tog mitt personnummer. De sa att om inte sambon varit hemma hade de satt mig i fyllecell. Inget mer hände. Nu ska jag och sambon eventuellt separera. Jag är rädd att sambon använder detta emot mig i en eventuell vårdnadstvist. Vet någon kunnig här om polisen dokumenterar sånna här ?insatser?? Finns det registrerat på mitt personnummer? Tacksam för svar!


    Klassiker....praktiskt polisarbete!

    Om någon blir omhändertagen enligt LOB går en anmälan direkt till socialtjänsten och du blir erbjuden annan hjälp.

    Har du inte blivit omhändertagen har de på sin höjd skrivit ett PM eller en tjänsteanteckning som inte registrerad någonstans mer än i just det systemet.

    Mest troligt har de inte gjort det heller utan tagit ditt personnummer av två orsaker. 1 ifall du hittar på dumheter efter de släppt dig. 2 för att du ska bli lite nervös och kanske inte sätta dig i den situationen igen.

    Och ja, oavsett så kan din sambo använda det mot dig. Precis lika mycket som han kan använda emot dig om du skrikit till barnet.....alltså i det stora hela koll och inget.
Svar på tråden Ärende hos polisen