• cosinus

Ska ni vaccinera era barn?

Nej, de kommer inte få vaccinet till att börja med iaf. Jag tycker inte risk/nytta överväger till vaccinets fördel för dem. Kan naturligtvis komma att ändras med nya mutationer men då kan jag också ändra mig. Vi ligger lågt till en början iaf.

17-åringen får ta ett eget beslut när hon fyller 18 om ett halvår. 

• cosinus
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 08:17:16 följande:
    Den är vad jag är rädd för. Tycker att inflammation i hjärtat är riktigt olustigt. Vad om den inte upptäcks i tid? Om den inte läker ut rätt? Svårt för barn att inte vara aktiva på ett halvår som kan krävas. Det är en sån biverkning jag tycker är läskig på riktigt.
    En sån inflammation går ju utmärkt att skaffa sig på annat håll. T ex genom att träna förkyld. Det gjorde jag när jag var ung. 

Kan ju inte säkert säga att det hänger ihop men mina problem med dubbelslag började strax efter det. Nu är det inget som stör jättemycket för så många dubbelslag har jag inte men visst hade det såhär i efterhand varit extremt listigt att inte chansa och gå på den där fotbollsträningen halvrisig.

Så ja, hjärtat ska man vara rädd om, inte specifikt genom att undvika vaccinet men att vara väldigt noga med att inte skicka barn att träna halvrisiga.
  • cosinus
    Cavill skrev 2021-09-17 19:05:20 följande:

Jasså, varför inte innan dess? Äger ni hennes kropp tills hon blir myndig?

Självklart inte, därför jag tar beslutet att avvakta.

Då kan hon sen välja att göra som hon vill. Hon kan alltid bli vaccinerad senare, hon kan inte bli ovaccinerad om hon fått sprutan.
  • cosinus
    Cavill skrev 2021-09-17 20:05:17 följande:

Varför är det ditt beslut? 

För att risken för att drabbas allvarligt i hennes ålder är väldigt, väldigt liten och då tycker jag inte det är självklart att vaccinera den åldersgruppen.

Väntar hon ett halvår tills hon är 18 borde vi förhoppningvis veta lite mer kring nyttan kontra ev biverkningar för den åldersgruppen. Det ser jag bara som en fördel..
  • cosinus

Det är samma teknik men olika dos som jag förstått det.

Risken ska också vara större efter andra dosen vilket väl är för att man oftare reagerar mer då.

Anonym (Förälder) skrev 2021-10-06 14:04:50 följande:

Nu stoppas ju Moderna för de under 30 pga myokarditrisken.

Vad skiljer det från Pfizer? Jag trodde det var samma teknik?

www.nytimes.com/2021/09/22/health/covid-moderna-pfizer-vaccines.html

Vaccine manufacturers would typically have enough time to test a range of doses before choosing one ? and they have done such testing for their trials of the coronavirus vaccine in children.

But in the midst of a pandemic last year, the companies had to guess at the optimal dose. Pfizer went with 30 micrograms, Moderna with 100.

Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?