Inlägg från: Anonym (Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Anonym (förälder till både son och dotter) skrev 2021-09-17 14:52:46 följande:

Javisst den risken finns dock har den försvunnit på dom barnen som fått det men visst ska man räkna med det.

Men med det sagt måste man ju även räkna med risken för sjukdom.

Risken för hjärtinflammation vid vaccin är liten men finns men det måste ju också ställas mot risken för sjukdom.

Risken för svår sjukdom är precis som biverkning av vaccinet  liten men man måste ju ställa dom mot varandra och sen ta ett beslut.

I Sverige har ändå 275 barn drabbats av allvarlig hyperinflammation och ett 60 tal barn har vårdats på intensiven då dom har fått covid och studier visar ju att covid också kan ge hjärtmuskelinflammation.

Så riskerna är ju små både vad gäller sjukdom och vaccin men finns men  man måste ta med riskerna med bägge när man bestämmer sig.

Det kommer ju att bli så att om man inte vaccinerar och barnet blir allvarligt sjuk kommer man att banna sig själv som inte valde vaccin.

Blir barnet sjukt av vaccinet kommer man att banna sig själv för att det fick ta det.

Så är det. Enligt studien nu var det ju 6 gånger högre risk för hjärtmuskelinflammation vad jag läste, så jag skulle väldigt gärna se mer studier och riskanalyser kopplade till det så man får en tydlig riskbild.
  • Anonym (Förälder)
    LadyJane skrev 2021-09-17 15:09:44 följande:

Ja självklart. Tycker själva frågan är märklig.

Det är som att cykla, med eller utan hjälm.

Det finns en rätt stor risk att skadas mycket svårt att cykla utan hjälm. Hjälmen skyddar mot riktigt allvarliga skador.

Det är samma med vaccin. Utan vaccin riskerar du fler och svårare skador.

Jag är som sagt oroad för studien om hjärtmuskelinflammation som visade på högre risk att få detta av vaccinet för pojkar, än att få allvarlig covid.

Det är som att man med hjälmen i ditt exempel skyddar mot allvarliga skador om man ramlar men att hjälmen i sig kan orsaka skador hos vissa. Och att risken för skada från hjälmen inte är försumbar utan relativt sett högre.
  • Anonym (Förälder)
    LadyJane skrev 2021-09-17 15:25:42 följande:

Den här "oron" som uttrycks i tråden har jag bara sett hos dem som har ett och samma syfte: antivaxxer.

Jag säger inte att det är så i det här fallet men det som går som en anka, låter som en anka och ser ut som en anka är oftast en anka. Men självklart finns det undantag.

Du säger det ändå rätt bra underförstått.

Jag är fullvaccinerad mot allt, och ser barnvaccinationsprogrammet som en självklarhet.

Men jag ÄR osäker på ett vaccin när en biverkning som är så allvarlig som hjärtmuskelinflammation i studie visat sig vanligare än att få sjukdomen allvarligt. Menar du att jag intehar rätt att uttrycka den oron (för övrigt samma fundering som uttrycks i dagstidningar idag) utan att bli misstänkliggjord som antivaccinförespråkare av dig?
  • Anonym (Förälder)
    LadyJane skrev 2021-09-17 15:22:53 följande:

Och du gallrar bort alla studier om njur- och lungskador?

Hjälmen ger aldrig allvarliga hjärnskador, du glömde visst det också.

Hört talas om liknelser? Men det går inte att nyansera för någon som inte vill.

Vilka studier på njur och lungskador åsyftar du? Jag pratar om den studie som visade stt risken för hjärtmuskelinflammation var 6,1 ggr större än risken att få allvarlig covid hos pojkar 12-15. Om allvarlig covid är det som skapar njur-och lungskador är alltså risken minst 6.1 ggr mindre för det än för hjärtmuskelinflammation, då inte alla som får allvarlig covid får dessa problem, mig veterligen, om än en stor andel.

Det här är ju något man bara sett hos pojkar i studien, därav oro som pojkmamma. Kommer det andra studier som motbevisar risken tar jag gärna emot dem.
  • Anonym (Förälder)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-18 20:19:01 följande:

Anledningen till att det nu rekommenderas för barn är ju att man nu sett att riskerna med vaccinet är mindre än riskerna med vaccin så det blir en ickefråga.

Men har man verkligen det? Jag har inte sett att FHM kommenterat den studien i tal om risktermer, då den studien ju visade det omvända förhållandet när det gäller en otrevlig biverkning.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-19 09:51:48 följande:

Det ska ju ställas mot risken att inte erbjuda vaccinet. Underlaget får vi om några dagar.

Hur många under 18 har hitills fått Covid? Då kan vi räkna ut andelen av dem som fått MIS-C.

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/

"Detta gäller framför allt ett tillstånd kallat MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children), som innebär hyperinflammation med hög feber och i vissa fall påverkan på ett eller flera organ i kroppen. Under pandemin har hittills drygt 250 barn under 18 år i Sverige drabbats av MIS-C.

...

Folkhälsomyndigheten kommer att publicera underlaget för beslutet inom några dagar."
    MIS-C (hyperinflammation)

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/vad-ar-hyperinflammation-hos-barn/

"Hyperinflammation påverkar hela kroppen. Barn som har hyperinflammation är mycket sjuka och behöver intensivvård på sjukhus.

...

Barnet behöver behandling med olika slags antiinflammatoriska läkemedel.

Barn som har haft hyperinflammation blir kallade till uppföljande undersökningar i ett par år efteråt, för att se hur kroppen återhämtar sig."

Hjärtmuskelinflammation:

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/inflammation-och-infektion-i-hjartat/hjartmuskelinflammation/

"Sjukdomen går oftast över av sig själv, men ibland behöver du få behandling.

...

Det är vanligt att bli inlagd på sjukhus under några dagar för att hjärtats funktion behöver kontrolleras.

...Du bör undvika all krävande fysisk aktivitet om du har en hjärtmuskelinflammation. Det är vanligt att behöva avstå från krävande fysisk aktivitet upp till sex månader efter att du har blivit sjuk."
    Om man inte avstår den krävande aktiviteten kan man dock få problem senare i livet. Typ ärrvävnad på hjärtat som ger hjärtattacker. Sånt. Jag tycker det känns obehagligt då jusy pojkar 12-15 kanske inte är den ålderskategorin som lättast håller sig garanterat lugna i ett halvår.

Jag tycker bara det känns som man viftar bort fara med hjärtmuskelinflammation eller applicerar hur en vuxen kan hantera det på ett barn. Det ogillar jag.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (.....) skrev 2021-09-19 10:02:32 följande:

Ni som svarar NEJ, vad är det som gör att ni tror ni kan mer om det här än FHM??? De har ju ett att många barn drabbas av långtidscovid.... Vill ni hellre att era barn ska bli en av dem?

Har de verkligen det? Vad är ?många? barn? Sist jag såg en bedömning var det att gruppen fanns men att barn i sllmänhet inte blev så sjuka som vuxna. Har man publicerat nya % på detta nu?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (förälder till både son och dotter) skrev 2021-09-19 17:10:58 följande:

Jag vet inte vad det är nu men i februari redovisade Astrid Lindgrens barnsjukhus att 214 barn behandlades för långtidscovid enbart i Stockholms området.

Av dessa kunde vissa gå i skolan och vissa var  helt sängliggande.

Snitt åldern är 11-13 år.

Som jag skrivit tidigare har 275 barn drabbats av allvarlig hyperinflammation och 60 barn har behandlats på intensiven.

Studier visar också att covid kan ge hjärtmuskelinflammation.

Så är det nog ang. inflammationen, frågan är hur vanligt det är bland samma grupp.

Jag gillar vaccin, jag vill bara inte ge det till någon som har låg risk att drabbas allvarligt om det finns olustiga biverkningar av vaccinet som är relativt vanliga.

Jag tycker själv att FHM varit väldigt dåliga att dela med sig av underlag till sina riskbedömningar under hela pandemin, utan agerat rätt, vet inte vilket ord jag söker helt men arrogant eller drygt är i närheten - att man gjort bedömningar så nu får alla lita till dem. Jag uppskattar möjligheten att titta själv med.

Sedan är det ju detta med att vaccinera innan man vet hela bilden; hade jag vetat för egen del att modernas vaccin höll så otroligt mkt bättre än Pfizers långsiktigt hade jag ju önskat att få Modernas. Det var ju en jätteskillnad i hur mkt de avtog. Istället kanske jag nu behöver få en tredje dos vaccin pfizer framöver som man inte vet hur länge den håller. Det är ju mkt beslut man tar i förhoppningen att det ska hjälpa, och de är svåra nog för mig själv, och än mer så att ta åt ett barn.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Japps) skrev 2021-09-26 15:19:39 följande:

Mina barn är 6 och 9, men skulle det bli aktuellt med vaccination för dem så är jag positiv (men bara pfeizers eller modernas). Vaccinet verkar hittills inte ge några negativa effekter men det finns barn med postcovid som påverkas i sitt vardagsliv. Jag förstår att man inte riktigt vågar ge sprutan till det finaste man har, men vilken risk anser man är störst? En eventuell biverkning av vaccin eller av covid?

Varför inte Astra? Astra har ju ett gott skydd mot sjukdom med. På samma sätt som du är skeptisk mot det (?) är ju andra skeptiska mot Pfizer/Modemra.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?