• AndreaBD

Ska ni vaccinera era barn?

Anonym (Kenny) skrev 2021-09-28 23:15:45 följande:
    Men om vaccinet utgör en risk för detta är det väl vettigt att undvika det om man är rädd för hjärtmuskelinflammation hos sina barn?

Det hindrar ju inte att man inte tränar när man är risig, vad har de sakerna med varandra att göra?
    Det har mycket med det att göra! Hjärtmuskelinflammation är inte särskilt farlig, brukar gå över av sig självt. Förutom om man tränar just då. Då är det farlig! 
  • AndreaBD
    Anonym (qwerty) skrev 2021-09-28 23:27:39 följande:
    Nix! Ingen av mina barn får ta skiten. De har fått alla nödvändiga vaccin, detta är inte nödvändigt.
    Inte nödvändigt? Om vi får fler och fler farligare mutationer då och inte får bukt på det alls?
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-29 09:47:51 följande:
    Men det är ju det. Hur hindrar du en 12-åring att vara aktiv i 6 månader så du är säker på att det läkt ut rejält? För en vuxen håller jag med dig.
    Det gäller att inte träna hårt. Vardaglig motion är nog ingen fara vad jag vet. Skolidrott och annan "träning" ska man förstås låta bli. Och så stor risk är det ju inte att man skulle få det av vaccinationen. Dvs. det är ganska få som drabbas och då är risken att få det ju inte större än att få vilket som helst hälsoproblem som kan uppstå oförväntat.
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-29 10:07:37 följande:
    Men de får ju det ändå av vaccinet de som drabbas. Och är man 12 är väl riskerna för covid och allvarlig sjukdom där ännu lägre enligt iaf en forskningsstudie? Jag tänker mer på typ raster och luncher. Hur får man en tolvårig kille som mår okej att inte hänga på fotbollsleken och ta ut sig? Barn har ju inte samma konsekvenstänk som vuxna, säedkilt inte 6 månader i rad...
    Risken för skador eller svår sjukdom i samband med covid var ändå större än att drabbas av något genom vaccinationen - det var det senaste jag hörde i alla fall.

Man kan väl i så fall tala om för klassen att han inte får göra sånt. Då kommer han inte bli pressad att vara med. Men du oroar sig över saker som säkert inte kommer att hända. 
  • AndreaBD
    Anonym (Okay) skrev 2021-09-29 09:47:41 följande:

Ja det är väl inget att tveka på. Ska vi nån gång få bort skiten måste ju alla vaccinera sig! 

Håller med. Och även om det skulle bli så att vi inte får bort det helt, så kommer vi i så fall ha kvar en relativ ofarlig variant (jämfört med möjliga framtida mutationer om man låter viruset härja för fritt). 
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-29 10:59:36 följande:
    Var det så? Missat den bedömningen. Det senaste jag hörde var tvärtom för pojkar men att det du beskriver gällde flickor.
    Jag har inte kollat i detalj, har inte barn i den åldern.
  • AndreaBD
    Anonym (Nej tack!) skrev 2021-09-30 23:03:56 följande:
    Du kan titta här.

www.familjeliv.se/leave%3A//swebbtv.se/w/t1MP1eWwM3rEjaAqAu41HN

Och här, länkar till källor finns längst ned.

www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/ivermektin-skulle-kunna-vara-det-som-avslutar-pandemin/
    www.fda.gov/consumers/consumer-updates/why-you-should-not-use-ivermectin-treat-or-prevent-covid-19

Här har du rimliga argument varför man inte vill använda det. Det skulle ju verkligen vara att chansa, helt utan att vet vad som kan hända. Enkelt sammanfattat - det skulle krävas höga doser för att det  -  kanske - skulle kunna ge effekt. Och man har anledning att tro att det skulle vara farligt med så höga doser. Samtidigt forskar man ju vidare runt Ivermektin, så man har ju inte förkastat det för alltid. 
  • AndreaBD
    www.politico.eu/article/rise-and-fall-of-coronavirus-miracle-cure-ivermectin/

Här är en intressant artikel om medicinen. Läkare anser ju helt uppenbarligen att det inte går att säga om det är meningsfullt och/eller om det är farligt. Och det pågår studier... Den här är iofs lite äldre. Ska kolla vidare om jag hittar resultat. 

Men argumentet att man skulle hindra läkare från att uttala sig, att man alltså skulle tvinga personal att inte säga si eller så - det ser man ju att man inte kan hindra dem. Många har uttalat sig, och ofta då med negativa nyheter. Man skulle ju aldrig hinna förhindra sånt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2021-10-09 19:28:06 följande:
    Att man först sa att barn inte driver smittan, och sen att de ska vaccineras även för sin egen skull. 
    Det är ju ingen motsägelse alls. Det hade varit en motsägelse om man hade vaccinerat dem för att de smittar andra. 
  • AndreaBD
    Anonym (Isabell) skrev 2021-11-29 10:54:27 följande:
    Det enda hela denna cirkus är det är ju just motsägelsefull haha. Märkligt hur det först handlar om att stoppa smittspridningen - inte skydda barnen. För att några månader senare vara helt tvärtom?  Detta sa Anders Tegnell i maj 2021:

? Det vet vi inte än. Därför är det spännande att se hur det utvecklas i Israel och Storbritannien, som ligger långt framme med vaccinering. Utifrån de siffror vi har fått se hittills verkar även smittan bland barn minska ganska snabbt, säger Anders Tegnell.

Slutligen måste det vara helt klarlagt att vaccinet är tillräckligt säkert.

? Om man vaccinerar barn är det ju inte så mycket för deras egen skull, utan för att minska smittspridningen. Det tycker jag gör det till en etiskt mer komplicerad fråga. Även om vaccinet är väldigt säkert, har vi ju lärt oss att inget vaccin är helt hundra, och nyttan för barnen själva är förmodligen ganska marginell.

I september 2021 sa Anders Tegnell däremot: 
    ? Att skydda barn från allvarlig sjukdom är det viktigaste. Vi tror inte att det här kommer att påverka smittspridningen speciellt mycket i samhället som helhet. Det är en relativt liten grupp det handlar om och vi har en hög vaccinationstäckning i andra grupper, så att minska smittspridningen är inget motiv till att vaccinera barn, säger statsepidemiolog Anders Tegnell

Observera ordet "förmodligen". Man visste inte då, man hade inte heller utrett det närmare, för att det inte var aktuellt. Sedan utredde man det och konstaterade att det fanns en nytta även för barnen. Det är inte så konstigt.
  • AndreaBD
    Anonym (ja) skrev 2021-12-14 22:01:44 följande:
    ... i mindre utsträckning än ovaccinerade.
    Precis. Jag tror det var bara 20 % så mycket. 
  • AndreaBD
    Drottningen1970 skrev 2021-12-21 09:57:44 följande:
    Alltså du har ju alltid varit speciell på detta forum. Ibland har jag spekulerat i om du skaffat en särskilt karaktär. Typ ANOF, men förstått att det nog ändå inte är så då du ibland skriver vettiga saker.

Men nu har ju nån slags gräns passerats när jag ser dina inlägg i diverse covidtrådar.

Jag tror inte du mår bra på riktigt. Det är ju rejäla och allvarliga vanföreställningar som du skaffat dig genom att konsumera en cocktail av desinformation som du försöker sprida som sanning. Dels är du en fara för andra med dina påståenden, dels är jag på allvar orolig för din psykiska hälsa om du på allvar tror allt konstigt om globala konspirationer etc etc.
    Bra sagt. 
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?