• Fri 17 Sep 2021 09:56
    2564 visningar
    9 svar
    9
    2564

    Rosa nötkött

    Hej, 

    Jag åt på en restaurang i går och beställde en lövbiff. Jag sade inte att jag ville ha den welldone eftersom jag tänkte att lövbiff är så tunn att den är ju alltid genomstekt. När jag hade ätit det mesta märkte jag at de tjockare delar av biffen var ändå rosa i mitten. Nu har jag ångest att det kan ha funnits toxoplasma i köttet. Är gravid vecka 27. Har läst att slv uppdaterade sina råd om nötkött för några år sedan och tidigare var det inte så noggrann med att genomsteka nötkött. Jag försöker övertyga mig själv att bebisen mår fint men ändå är jag nojig.

  • Svar på tråden Rosa nötkött
  • Anonym (S)
    Fri 17 Sep 2021 11:01
    #1
    +1

    Tycker inte att du ska oroa dig, risken är försvinnande liten.

    Ca 20% av befolkningen är dessutom immuna mot toxoplasma.

  • Anonym (G)
    Fri 17 Sep 2021 11:39
    #2
    +1

    Det kan mycket väl ha uppnått temp för att toxoplasma skall dö (65 grader) och oavsett så är risken i princip obefintlig

  • Fri 17 Sep 2021 11:48
    #3

    Tack för svaret! Jag också hoppas att köttet hade nått 65 grader fast det var rosa. Jag har tagit toxoplasma blodprovet tidigare och jag är inte immun.

  • Anonym (G)
    Fri 17 Sep 2021 12:43
    #4
    +1
    Maja987 skrev 2021-09-17 11:48:01 följande:

    Tack för svaret! Jag också hoppas att köttet hade nått 65 grader fast det var rosa. Jag har tagit toxoplasma blodprovet tidigare och jag är inte immun.


    Men var det bara lätt rosa? För isf bör det nått 65 grader
  • Anonym (Ingen fara)
    Fri 17 Sep 2021 12:53
    #5
    +1

    Tror inte att det är någon fara. Gravida har ätit rosa/rött nötkött i alla tider. Nötkött är generellt sett ingen fara att äta mediumstekt och toxoplasmos finns (mig veterligen) inte i nötkött.

    Det är isåfall om nötkött kontanimerats av rå kyckling eller rått fläskkött som det kan vara farligt men det är förmodligen ganska liten risk att det kommit i kontakt med det.

  • Anonym (Ingen fara)
    Fri 17 Sep 2021 12:55
    #6
    +1

    Endel kött är dessutom rosaaktigt i färgen även om det stekts jättelänge. Kan bero på salter, kryddor etc.

  • Fri 17 Sep 2021 14:20
    #7
    Anonym (G) skrev 2021-09-17 12:43:57 följande:
    Men var det bara lätt rosa? För isf bör det nått 65 grader
    Biffen var ganska tunn och det är svårt att säga hur rosa den var egentligen. Men den var rosa, inte röd och definitivt inte blodig. 
  • Fri 17 Sep 2021 14:27
    #8
    Anonym (Ingen fara) skrev 2021-09-17 12:53:48 följande:

    Tror inte att det är någon fara. Gravida har ätit rosa/rött nötkött i alla tider. Nötkött är generellt sett ingen fara att äta mediumstekt och toxoplasmos finns (mig veterligen) inte i nötkött.

    Det är isåfall om nötkött kontanimerats av rå kyckling eller rått fläskkött som det kan vara farligt men det är förmodligen ganska liten risk att det kommit i kontakt med det.


    Tack för svaret, jag försöker att lugna mig nu. Om slv har ändrat sina kostråden  bara några år sen och tidigare var det ok att äta icke genomstekt nötkött, kan det inte vara så farligt.
  • Anonym (Ingen fara)
    Fri 17 Sep 2021 14:39
    #9
    +1
    Maja987 skrev 2021-09-17 14:27:39 följande:

    Tack för svaret, jag försöker att lugna mig nu. Om slv har ändrat sina kostråden  bara några år sen och tidigare var det ok att äta icke genomstekt nötkött, kan det inte vara så farligt.


    Precis. Väldigt många gravida kvinnor har ätit rosa/rött kött innan kostråden för gravida ändrades. Det är inte helt ovanligt att bli sugen på just mediumstekt nötkött under graviditet. Min mamma och mormor åt det under sina graviditeter. Kostråden har ändrats som säkerhetsåtgärd för att köttet KAN vara kontaminerat, men betyder inte att det är det.

    Du behöver inte vara orolig det kan jag nästan garantera dig
Svar på tråden Rosa nötkött