Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Varför får jag avstämning jämt?

Jag får avstämning ca varannan gång på ICA när jag handlar med självscanning och nu har jag börjat få avstämningar när jag handlar i obemannad kassa också. Jag börjar fundera på om de misstänker mig för något. Det här är inte normalt, det känns som att någon måste ha lagt in en varning på mitt ICA kort så de kollar mig extra ofta. 

Jag har aldrig snattat eller scannat fel på en vara. Det har varit tre incidenter eller vad man ska säga. En gång skulle jag handla till en Corona sjuk granne, jag scannade mina varor och hade lagt hennes på sidan för att betala i en obemannad kassa senare. Jag fick avstämning och de trodde säkert att jag tänkt snatta. 

En gång råkade jag få med mig en rätt dyr vara utan att betala, jag gick tillbaka och betalade så fort jag såg det. Jag har läst att de ibland samlar bevis för kunna ta än för stöld istället för snatteri. 

En gång funkade inte scannern så jag la tillbaka den och handlade som vanligt. Jag sa till efteråt och de avbröt mitt köp. Det såg säkert misstänkt ut. 

Är det bara att ge upp att betala med självscanning nu? Det tar mer tid att få avstämning hela tiden än att bara betala i en bemannad kassa. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-19 15:47
    Varför är någon sur på mitt inlägg?

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

www.flashback.org/p72322172
  • Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?
  • Glinda från Oz
    Törstiga tuppen skrev 2021-09-18 14:35:27 följande:

I början får man täta avstämningar. Minsta avvikelse så blir det ännu fler. När man handlat länge med felfria avstämningar får man delavstämning typ en ggr/ halvår, där de lyfter upp 1-3 varor ur din påse och kontrollerar.

Jag har haft självscanning i säkert 10 år, avstämningarna började för drygt ett år sedan. Bortsett från en gång för 8 år sedan har jag haft felfria avstämningar.
  • Glinda från Oz
    Anonym (A) skrev 2021-09-18 15:02:47 följande:

Fast du skriver ju själv att du har missat en vara samt haft varor på sidan till din granne..

Där har du nog förklaringen..

Det är det jag frågar om. Kan de lägga in en varning på mitt kort? Jag har aldrig fått fel på själva avstämningen (bortsett från den gången för 8 år sedan)
  • Glinda från Oz
    Anonym (skrev ju själv) skrev 2021-09-18 15:17:48 följande:

Du har skrivit själv varför du får avstämning. Du har råkat för med dig en dyr vara, vilket absolut flaggas. Du har haft varor på sidan av, som uppmärksammats, där är det lite upp till personalen om de köper din historia eller inte. Är de misstänksamma så flaggas du. Det är alltid bättre att skanna alltihop och sen göra upp det hemma. Däremot att skannrar lägger av händer, det är inget som leder till att man flaggas. Sedan ovanpå det är randomkollen och även den är aningen bias mot personer som har flaggor på sina kontont, så om du och en som inte har några flaggor handlar lika många gånger så kanske du får en avstämning  efter 10 handlingar och den andra för en efter 12. Bara som exempel.

Avstämningarna kommer glesa ut igen när du gör rätt ett antal gänger.

Du känner själv om det är värt det att köra självskaning eller inte och gör så klart som du vill.

När jag råkade få med mig en dyr vara fick jag inte avstämning. Det kan ha synts på kamerorna och eftersom jag drog mitt kort vet de vem jag är. Det KAN vara så men för mig är det inte självklart, det är därför jag frågar.

När jag handlade till min granne scannade de inte hennes varor i kassan eftersom jag sa till, avstämningen stämde alltså men de kan ha lagt en varning på mitt kort, det är det jag frågar efter.

När jag har frågat i butiken säger de att de inte kan lägga varningar men jag är tveksam till om det stämmer. Kan tillägga att jag aldrig fått prata med en säkerhetsvakt eller liknande.
  • Glinda från Oz
    Anonvm skrev 2021-09-18 16:52:16 följande:
    Självklart är det så, det finns givetvis en algoritm inbyggd i systemet som bedömer risken och detta avgör hur ofta man får avstämning.

De som passerat många avstämningar helt utan avvikelser får enbart sparodiska delavstämningar för att de inte ska slappna av allt för mycket och lockas till att "glömma" några kilo oxfilé längst ner i påsen...

Sen kan det ha att göra med vilken tid du handlar, garanterat genererar systemet färre avstämningar när det är högtryck i butiken eller underbemannat.
    De kan alltså lägga in det manuellt? UTAN att man fått fel på avstämningen. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Sällankund) skrev 2021-09-18 19:10:24 följande:

Handlade varannan helg i ny butik och blev ofta kollad.

Nu annan butik och kanske en ggn var tredje månad, kollad nästan jämt. Det tar längre tid än att gå till vanlig kassa. Jag har inte gjort fel innan.

Tack för att du dela med dig. Skönt att veta att jag inte är ensam. 
    Anonym (A) skrev 2021-09-18 19:04:34 följande:
    Det där med grannen skulle ju funka som en fantastiskt bra bortförklaring. Nu förstår jag att du är ärlig men hade jag jobbat i butiken hade jag tänkt att du är en scammer.

Frågan är varför de inte stannade mig efter kassan. Då hade de kunnat ta mig för snatteri (om det nu var så att jag tänkt stjäla) kanske var det så enkelt att en vakt inte jobbade den dagen. 

Det var jäkligt klantigt av mig hur som helst, jag borde givetvis ha handlar allt i kassan och fått två kvitton. 

LadyJane skrev 2021-09-18 19:20:45 följande:

Jag gissar att varje affär kan lägga in sina policyar för vad de tycker är misstänkt beteende.

Jag fick avstämning varje gång på Willys vid jobbet. Det höll på kanske ett halvår. Efter många om och men fick jag prata med ägaren. Hon förklarade att det är misstänksamt att inte handla en hel vagn full.
    Tack för det sa jag och slutade vara kund där.

Jag försökte provocera fram samma avstämning i en helt annan Willys. Det gick inte, fick aldrig någon avstämning där om jag så bara handlade en enda vara, vid olika tillfällen men bara en vara flera gånger i rad.

Antar att ICA kan fungera likadant, att varje butik kan bestämma i alla fall delar av vad de tycker är misstänksamt.

Tack för infon. Jag småhandlar också mycket, det har jag inte ens tänkt på som misstänkt. ICA här är dyrt, jag handlar nästan bara extrapriser och saker som inte finns på Willy?s, det blir alltid under 300 kronor. 

Tobben skrev 2021-09-18 16:38:24 följande:

Jag har aldrig gjort det minsta fel i en självscanning men ändå lyckas jag bli "slumpmässigt utvald" (som de kallar det) tre ggr på alldeles för kort tid. Jag frågade om alla blev kollade så tätt men hon jag pratade med visste inte men tyckte att det lät lite märkligt. Jag sade till henne att jag aldrig mer skulle självscanna och att deras system var det sämsta i världshistorien.

Jag uppmanar dig ts att sluta självscanna, det är bara ett slöseri med tid.

Vad trist Skönt att veta att jag inte är ensam i alla fall 

• Glinda från Oz
    Anonvm skrev 2021-09-18 21:07:36 följande:
    En algoritm är en automatiserad modell i ett system som behandlar data.

Jag är ganska övertygad om att denna algoritm även tar hänsyn till parametrar såsom vilka varor som handlas, vad klockan är, hur detta köp stämmer överens med kundens tidigare handlingar, osv, osv...

De som upplever att de blir "slumpmässigt utvalda" väldigt ofta utan att ha tidigare missar vid avstämning gör garanterat något som denna algoritm tolkar som en förhöjd risk för stöld/bedrägeri och triggar en avstämning.

Hurvida personalen manuellt har möjlighet att be systemet att göra fler eller mindre avstämningar vid en viss tidpunkt är enbart spekulation från min sida.
    Men jag tror alla vill undvika tidskrävande avstämningar vid, för butiken, olämpliga tillfällen när det är högt tryck.
    Jag tänker inte på algoritm nu utan att personalen manuellt knappar in en varning. Jag har ingen aning vad i mitt köpbeteende som skulle ses som en risk, det kanske är att jag handlar för lite. En person här sa att hennes Willys såg det som att man stal om man handlade mindre än en kundvagn. 
  • Glinda från Oz
    Bastardised skrev 2021-09-18 23:28:30 följande:

Helt enkelt för att handlaren har goda skäl att inte lita på att du är ärlig. Ganska enkelt.

De har alltså lagt in en varning manuell varning? För jag har aldrig missat en avstämning. 
    Anonym (Alltid på Willys) skrev 2021-09-19 00:01:37 följande:

Får avstämning varannan gång på Willys där jag en gång precis när de började med självscanning missat att betala. Faktiskt rätt märkligt, eftersom det inträffade p.g.a. att jag fick avstämning och blev distraherad.

Grejen är att jag redan i bilen kom på att något var fel, dubbel-, kollade kontot och återkom. Men tydligen så får jag avstämning typ alltid sen dess.

Trist att det inte lönar sig att vara ärlig. 
    Aniiee skrev 2021-09-18 23:01:27 följande:

Jag får alltid avstämning när jag köper bara godis och chips osv. Stöldbegärliga varor, så klart.

Det är konstigt, man stjäl ju inte varorna man scannat. Det verkar som att vad handlarna ser som misstänkt är väldigt godtyckligt. 
  • Glinda från Oz
    Tow2Mater skrev 2021-09-19 01:31:39 följande:
    Nää, menar du verkligen det?

TS, en del har tydligen klagat de alltid får avstämning om de köpt folköl eller energidryck, en tanke....
    Jag har aldrig köpt något sådant. Annars hade det varit en bra teori 
    Anonym (Steff) skrev 2021-09-19 07:06:19 följande:

Handlar man sent på kvällen, inte så mycket och vissa varor så är det större risk för avstämning.

• Glinda från Oz
    Anonym (Steff) skrev 2021-09-19 07:06:19 följande:

Handlar man sent på kvällen, inte så mycket och vissa varor så är det större risk för avstämning.

Jag handlar ofta efter 20:00 det kanske är pga det. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Y) skrev 2021-09-19 10:45:20 följande:

Prata med dom på ica om det. Jag fick avstämning varje gång, aldrig misskött mig ens. Blev så förbannad och sa att varför ska jag ha självscanning när jag måste packa upp allting ändå. Ok avstämning någon gång, men inte varje.

Var någon bugg i deras system sa de åt mig, var flera som haft likadant på våran ica-butik sa dom och bad om ursäkt. Jättetrevligt bemötande. Aldrig fått avstämning sen dess.

Så prata med de i butiken.

Jag gör det varje gång och varje gång säger de att de inte kan påverka.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Y) skrev 2021-09-19 11:19:06 följande:

Vad märkligt, mig löste det sig för direkt. Har du glömt scanna något någon gång är det nog därför isåfall. Kan inget om deras rutiner om sånt.

Nej, jag har inte glömt att scanna något.
  • Glinda från Oz
    Anonym (f) skrev 2021-09-19 12:01:49 följande:

Det finns vissa beteenden som algoritmen reagerar på tydligen. Har läst det där på flashback i en tråd där om samma sak, men just nu minns jag inte vilka beteenden. Men att glömma en vara är ju självklart, men det fanns även andra saker. Jo, jag minns två, att scanna samma vara när man köpt flera av samma sak, då bör man scanna var och en, där det finns en egen scanner man scannar med så kan det bli avstämning även baserat på hur lång tid man befunnit sig i affären, hur man rört sig, dvs kollat på saker utan att köpa något osv

Tack för tipsen. Jag scannar alltid samma vara. Jag är ganska långsam, ibland när jag vill titta på saker, de har en stor avdelning med köksgrejer t.ex. Ibland vet jag precis vad jag vill ha så är jag snabbare. Det kanske ses som misstänkt. Jag tycker det är förjävligt att man inte får handla på vilket sätt man vill utan att bli misstänkt. Jag får alltid helavstämning också.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-19 13:13:40 följande:
    Kanske missförstår dig men...

Du går in i själv-skanningsdelen för att betala och får då en avstämning. Du berättar då att en del av varorna du har i vagnen inte är dina, att du ska betala dom vid sidan om?

Det låter som hittepå av någon som håller på att bli tagen med fingrarna i syltburken. Jag säger inte att det är så. Men det låter så.

Läste någonstans att det går att få en varningsflagga på sig. Hade jag jobbat på Ica den dagen hade jag satt en sådan på dig. Ring deras kundtjänst och se om du kan få den borttagen.

Ja, precis så var det. Jag borde ha handlat allt i vanlig kassa och delat upp det. vad jag inte förstår är varför de inte lät mig passera kassan (om det nu var så att de trodde att jag inte tänkte betala) då hade de kunnat ta mig för snatteri/stöld direkt. Det måste vara bättre för dem än att hoppas på att jag ska göra det igen. 

Det var ca hälften av varorna, de var inte packade i någon kasse och låg på helt andra sidan av vagnen. Det jag hade scannat in var packat i påsar. 

Värt att nämna är att det här var när dödstalen var som högst och innan vaccinet fanns. 

Tack för tipset om att ringa kundtjänst. Något måste jag göra för det häri funkar inte. 

• Glinda från Oz
    EnAnonumius skrev 2021-09-19 17:47:20 följande:
    Den personen på Flashback som har sagt detta till dig har fel.

Om du köper, exempelvis ICA tomatpuré 200g så har alla tuber som heter "ICA Tomatpuré 200g"  samma streckkod.

Jag själv scannar på det sättet. Har jag tre(/fler) likadana förpackningar så scannar jag en (samma) förpackning 3ggr.  Jag har sällan, mycket sällan hel-/delavstämning på ICA  trots att jag gör så. Det var faktiskt en ICA butikschef som sa till mig att man kunde göra så så länge "alla tre förpackningar" har samma streckkod.

Jag är inte medlem på Flashback.

Jag har läst det på flera ställen och det verkar rimligt att det stämmer. Det är inte säkert att de har samma streckkod om de kommer från olika förpackningar (med förpackningar menar jag sådana som ICA köper in inte en tub) streckkoden ändras ibland. 

• Glinda från Oz
    Anonym (teknator) skrev 2021-09-19 21:21:13 följande:
    Nej, det stämmer inte. Det finns inte individuella streckoder på mat från samma batch/flak, det är alldeles för mycket jobb med det. Det är bara om man skulle råka få med produkter från olika batcher som det kan bli någon skillnad, och normalt tar man väl burkar eller förpackningar från samma låda och inte olika.

Man har senaste åren infört individuella 2D-koder (kallas serialisering) för rätt många receptbelagda läkemedelsprodukter och det tog flera år och kostade många miljoner för de produkter som måste ha det.

Du kan fetglömma att någon tillverkare skulle införa det utan att bli tvingad av lagkrav.

Jag har sett att de har olika flak i butiken flera gånger. De brukar inte vänta tills det är helt slut innan de fyller på så flak blandas. Ibland finns det flera flak parallellt också.

De måste ändra koderna ibland, det har hänt flera gånger att koden inte finns i systemet.

EnAnonumius skrev 2021-09-19 22:20:24 följande:
    Vem har sagt att det "måste" just handla om tuber? Jag skrev för böflen EXEMPEL. 

Och om du tittar på när personalen i manuell kassa gör när de stämplar varor och det är "tre(/fler) likadana varor så tar det barra EN vara och scannar och sedan så tar de och gör två knapptryckningar på tangentbordet. (JA det kallas för tangentbord även på en kassaapparat)

Jag har även sett personal men handskanner göra så som jag skrev om det är tre likadana varor att de skannar en förpackning tre(/fler) gånger.

Jag har inte ens antytt att det måste handla om tuber, du måste ha blandat ihop mig med någon annan. 

Så gör det inte när jag får avstämning, jag får vackert ta varorna till en vanlig kassa sen scannar de in dem på samma sätt som om jag hade köpt som vanligt i bemannad kassa. De scannar alltså in varje vara för sig. 

• Glinda från Oz
    EnAnonumius skrev 2021-09-20 02:26:41 följande:

Efter att lusläst länken i tråden DU hänvisar till här så hittar jag inget, absolut inget som stämmer överens med det du hävdar i din tilläggskommentar här.

Om du vill fortsätta att hävda att det är så, så anser jag att du kan benämna inläggsnumret i Flashbacktråden där det hävdar det du påstår här.

Du kan inte ha läst särskilt noga, det står i inlägg 5.
    Anonym (Beteende) skrev 2021-09-20 10:57:30 följande:

Det kan även ha med köpbeteendet att göra. 

Om man till 90% handlar mellan vissa belopp och med en viss mix av varor och sen går in och handlar helt avvikande, bara någon vara av något helt annat. Då kan du få en avstämning då systemet undrar om du försöker fuska. 

Tack för infon. Jag handlar nästan bara lockvaror och extrapris så det blir väldigt olika varje gång.
  • Glinda från Oz
    Anonym (R) skrev 2021-09-20 13:52:30 följande:

Fast att prata med personalen om sitt missnöje med deras extrakoll är väl rätt misstänkt bara det?

Tänker mig att om jag jobbat i butik och en kund typ blivit irriterad över att bli kollad, jag hade sett det som misstänkt beteende.

Som tur är förstår de flesta att det inte är kul att bli kollad så pass ofta. Man självscannar för att spara tid, inte för att förlora tid. Ska man bli kollad var och varannan gång förlorar det liksom mening då kan man lika gärna betala i vanlig kassa istället.

De flesta känner igen mig eftersom jag får avstämning så pass ofta, så de är förstående. Jag och en anställd skojar till och med om det ibland.
    Anonym (E) skrev 2021-09-20 14:01:20 följande:

Nej, det gör inte det. Citera? Ett i övrigt intressant inlägg men säger föga om att man ska undvika att scanna samma vara flera gånger.

EXAKT det jag sa. Förstår inte vad du bråkar om, att du orkar.
    Monni1 skrev 2021-09-20 14:10:14 följande:

Ja du är nog på en lista där..

I början kollar de mycket. Hade senast avstämning för ett par år sedan

Jag har haft självscanning i säkert tio år, de har börjat kolla det senaste året.
    Anonym (Micke) skrev 2021-09-20 14:39:47 följande:

På den ICA jag handlar får jag och dom flesta andra ochså avstämning nästan

jämt, mer än varannan gång.   Butiken har stora problem med snatterier

och utcheckningskassan alltid bemannad + väktare.

Dom har slutat ringa polis vid snatterier under 1000 kr då polisen ändå

inte kommer eller inte kommer inom rimlig tid ( 2 timmar )

Det kanske är något liknande på mitt ICA, de har väktare också.
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-20 16:37:48 följande:

Brottslingar, ja.

Du tycker att det är okej att dom fortsätter hålla på?

Det finns andra straff än fängelse. Straffet för snatteri är böter. Det känns inte rimligt att snatteri skulle ha en högre straffskala än t.ex våldtäkt.
  • Glinda från Oz
    Anonym (E) skrev 2021-09-20 17:13:13 följande:

för vi har ju haft denna diskussion...I ett inlägg?

"Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen"

Det är HELT fel. Vad du nu argumenterar mot är väldigt oklart...

Jag tror att det ligger något i det. Systemet går ju på streckkoden.
  • Glinda från Oz
    cosinus skrev 2021-09-24 14:09:10 följande:

Nu har jag inte läst alla svar men jag fråga på coop för många år sen hur det egentligen fungerade och då svarade de såhär.

Det är en 6-gradig stege där man börjar på 3 och sen åker man uppåt eller neråt beroende på avstämningarna. Har man väl tagit sig upp på högsta nivån så får man väldigt sällan avstämningar medans gör man några fel tätt så rasar man i systemet och får jobba sig uppåt igen. Det skulle även vara baserat på hur stora felen är. Missar du typ ett tuggumi-paket på en 1500 kr handling ska det inte vara hela världen som engångsföreteelse.

Själv blir jag extremt sällan avstämd och jag skannar alltid multipla varor på en enda förpackning. Stämmer alltid ändå om jag får avstämning.

Haft fel kanske 2 gånger på en femårsperiod. Första gången så hade jag skannat rätt men när det sen skulle genom kassan glömde jag bort att dottern höll i ett paket tuggummi så min skanning visade typ 12 kr mer än vad hon fick till det i kassan.

Andra gången hade min man hållit i skannern och bevisligen är han inte lika bra på att håll koll som jag så han hade missat en gräddfil. Han är numera bannad från skannern om det inte är han själv som dragit kortet. Orka få avstämningar för att han klantat sig :)

Tack för svar. Jag hade fel på en avstämning en gång för åtta år sedan, då hade jag tappat bort streckkoden på frukt jag hade scannat in, när de vägde i kassan skilde det såklart något enstaka gram, har inte fått fel sedan dess. Avstämningarna började för ett år sedan, varför vet jag inte jag har bara teorier. 
Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?