• Glinda från Oz

Varför får jag avstämning jämt?

Jag får avstämning ca varannan gång på ICA när jag handlar med självscanning och nu har jag börjat få avstämningar när jag handlar i obemannad kassa också. Jag börjar fundera på om de misstänker mig för något. Det här är inte normalt, det känns som att någon måste ha lagt in en varning på mitt ICA kort så de kollar mig extra ofta. 

Jag har aldrig snattat eller scannat fel på en vara. Det har varit tre incidenter eller vad man ska säga. En gång skulle jag handla till en Corona sjuk granne, jag scannade mina varor och hade lagt hennes på sidan för att betala i en obemannad kassa senare. Jag fick avstämning och de trodde säkert att jag tänkt snatta. 

En gång råkade jag få med mig en rätt dyr vara utan att betala, jag gick tillbaka och betalade så fort jag såg det. Jag har läst att de ibland samlar bevis för kunna ta än för stöld istället för snatteri. 

En gång funkade inte scannern så jag la tillbaka den och handlade som vanligt. Jag sa till efteråt och de avbröt mitt köp. Det såg säkert misstänkt ut. 

Är det bara att ge upp att betala med självscanning nu? Det tar mer tid att få avstämning hela tiden än att bara betala i en bemannad kassa. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-19 15:47
    Varför är någon sur på mitt inlägg?

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

www.flashback.org/p72322172
  • Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?
  • Törstiga tuppen

I början får man täta avstämningar. Minsta avvikelse så blir det ännu fler. När man handlat länge med felfria avstämningar får man delavstämning typ en ggr/ halvår, där de lyfter upp 1-3 varor ur din påse och kontrollerar.

• Glinda från Oz
    Törstiga tuppen skrev 2021-09-18 14:35:27 följande:

I början får man täta avstämningar. Minsta avvikelse så blir det ännu fler. När man handlat länge med felfria avstämningar får man delavstämning typ en ggr/ halvår, där de lyfter upp 1-3 varor ur din påse och kontrollerar.

Jag har haft självscanning i säkert 10 år, avstämningarna började för drygt ett år sedan. Bortsett från en gång för 8 år sedan har jag haft felfria avstämningar.
  • Törstiga tuppen

Skumt. Du borde fråga någon i butiken för så ska det inte vara. Jag trodde att du nyss hade börjat.

• Anonym (A)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-18 15:00:11 följande:

Jag har haft självscanning i säkert 10 år, avstämningarna började för drygt ett år sedan. Bortsett från en gång för 8 år sedan har jag haft felfria avstämningar.

Fast du skriver ju själv att du har missat en vara samt haft varor på sidan till din granne..

Där har du nog förklaringen..
  • Anonym (.)

Hade tätt i början. Nu säkert minst två år sedan jag fick avstämning.

• Glinda från Oz
    Anonym (A) skrev 2021-09-18 15:02:47 följande:

Fast du skriver ju själv att du har missat en vara samt haft varor på sidan till din granne..

Där har du nog förklaringen..

Det är det jag frågar om. Kan de lägga in en varning på mitt kort? Jag har aldrig fått fel på själva avstämningen (bortsett från den gången för 8 år sedan)
  • Anonym (skrev ju själv)

Du har skrivit själv varför du får avstämning. Du har råkat för med dig en dyr vara, vilket absolut flaggas. Du har haft varor på sidan av, som uppmärksammats, där är det lite upp till personalen om de köper din historia eller inte. Är de misstänksamma så flaggas du. Det är alltid bättre att skanna alltihop och sen göra upp det hemma. Däremot att skannrar lägger av händer, det är inget som leder till att man flaggas. Sedan ovanpå det är randomkollen och även den är aningen bias mot personer som har flaggor på sina kontont, så om du och en som inte har några flaggor handlar lika många gånger så kanske du får en avstämning  efter 10 handlingar och den andra för en efter 12. Bara som exempel.

Avstämningarna kommer glesa ut igen när du gör rätt ett antal gänger.

Du känner själv om det är värt det att köra självskaning eller inte och gör så klart som du vill.

• Glinda från Oz
    Anonym (skrev ju själv) skrev 2021-09-18 15:17:48 följande:

Du har skrivit själv varför du får avstämning. Du har råkat för med dig en dyr vara, vilket absolut flaggas. Du har haft varor på sidan av, som uppmärksammats, där är det lite upp till personalen om de köper din historia eller inte. Är de misstänksamma så flaggas du. Det är alltid bättre att skanna alltihop och sen göra upp det hemma. Däremot att skannrar lägger av händer, det är inget som leder till att man flaggas. Sedan ovanpå det är randomkollen och även den är aningen bias mot personer som har flaggor på sina kontont, så om du och en som inte har några flaggor handlar lika många gånger så kanske du får en avstämning  efter 10 handlingar och den andra för en efter 12. Bara som exempel.

Avstämningarna kommer glesa ut igen när du gör rätt ett antal gänger.

Du känner själv om det är värt det att köra självskaning eller inte och gör så klart som du vill.

När jag råkade få med mig en dyr vara fick jag inte avstämning. Det kan ha synts på kamerorna och eftersom jag drog mitt kort vet de vem jag är. Det KAN vara så men för mig är det inte självklart, det är därför jag frågar.

När jag handlade till min granne scannade de inte hennes varor i kassan eftersom jag sa till, avstämningen stämde alltså men de kan ha lagt en varning på mitt kort, det är det jag frågar efter.

När jag har frågat i butiken säger de att de inte kan lägga varningar men jag är tveksam till om det stämmer. Kan tillägga att jag aldrig fått prata med en säkerhetsvakt eller liknande.
  • Anonym (Elin79)

Jag förstår känslan av att du lika gärna kan gå i en bemannad kassa, för att det tar lika lång tid. Det är lite därför man handlar med självscanningen ju, för att spara tid. Eller som jag, jag har småbarn. Därför handlar jag allra helst med självscanning och börjar minsta barnet knorra (ja - jag måste ha barn med till affären ibland även om det max är 2ggr mån) så tar jag det jag fått ihop så att säga, betalar och går hem. Hade jag 7 varor kvar på listan som jag inte fick med mig så får jag ta dem en annan gång. Jämfört med om man plockat ihop en hel korg med varor och måste gå till en bemannad kassa, köa och sen betala. Då är ju ungen helt söndergråten innan man är klar. (Eller så måste man lämna en helt full korg med varor stående i butiken och det gör jag bara inte, jag har själv jobbat i butik!).

Så jag förstår att incitamentet att köra självscanning faller om det ska ta tid för avstämning. Du får nog leva med det ett tag dock. Det kan vara slumpen eller så kommer du behöva uppvisa x antal fläckfria avstämningstillfällen innan det är lugnt. Jag har haft EN missad vara en gång och det var ingen vara ens, jag hade missat att scanna påsen. Så kan det gå. Men efter det sen blev det avstämning rätt ofta ett tag.
    Å andra sidan, det öppnade en ny Willys i vår stad. Jag hade kort för att jag hade handlat i deras butik på en annan ort innan. Och jag blev så förvånad för jag tänkte att de kommer göra avstämning på mer eller mindre alla nu rätt så frekvent i början. Men icke - jag tror det tog ett halvår innan jag fick min första delavstämning ens.

• Tobben

Jag har aldrig gjort det minsta fel i en självscanning men ändå lyckas jag bli "slumpmässigt utvald" (som de kallar det) tre ggr på alldeles för kort tid. Jag frågade om alla blev kollade så tätt men hon jag pratade med visste inte men tyckte att det lät lite märkligt. Jag sade till henne att jag aldrig mer skulle självscanna och att deras system var det sämsta i världshistorien.

Jag uppmanar dig ts att sluta självscanna, det är bara ett slöseri med tid.

Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?