Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Varför får jag avstämning jämt?

Glinda från Oz skrev 2021-09-18 14:23:41 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-19 15:47
    Varför är någon sur på mitt inlägg?

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

www.flashback.org/p72322172
    Den personen på Flashback som har sagt detta till dig har fel.

Om du köper, exempelvis ICA tomatpuré 200g så har alla tuber som heter "ICA Tomatpuré 200g"  samma streckkod.

Jag själv scannar på det sättet. Har jag tre(/fler) likadana förpackningar så scannar jag en (samma) förpackning 3ggr.  Jag har sällan, mycket sällan hel-/delavstämning på ICA  trots att jag gör så. Det var faktiskt en ICA butikschef som sa till mig att man kunde göra så så länge "alla tre förpackningar" har samma streckkod.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    LadyJane skrev 2021-09-19 19:04:12 följande:
    Nej, det stämmer inte. Jag har gjort så med personal närvarande och den hade inget att säga om det. (Scannern strulade och därför behövde jag hjälp)
    Även personal brukar göra så.
    Precis.

Annars hade nog inte butikschefen tipsat en kund om att göra så om inte hen och personal gjort så själv.
  • EnAnonumius
    Glinda från Oz skrev 2021-09-19 17:52:01 följande:

Jag är inte medlem på Flashback.

Jag har läst det på flera ställen och det verkar rimligt att det stämmer. Det är inte säkert att de har samma streckkod om de kommer från olika förpackningar (med förpackningar menar jag sådana som ICA köper in inte en tub) streckkoden ändras ibland. 

Vem har sagt att det "måste" just handla om tuber? Jag skrev för böflen EXEMPEL. 

Och om du tittar på när personalen i manuell kassa gör när de stämplar varor och det är "tre(/fler) likadana varor så tar det barra EN vara och scannar och sedan så tar de och gör två knapptryckningar på tangentbordet. (JA det kallas för tangentbord även på en kassaapparat)

Jag har även sett personal men handskanner göra så som jag skrev om det är tre likadana varor att de skannar en förpackning tre(/fler) gånger.
  • EnAnonumius
    Glinda från Oz skrev 2021-09-19 22:32:03 följande:
    EnAnonumius skrev 2021-09-19 22:20:24 följande:
    Vem har sagt att det "måste" just handla om tuber? Jag skrev för böflen EXEMPEL. 

Och om du tittar på när personalen i manuell kassa gör när de stämplar varor och det är "tre(/fler) likadana varor så tar det barra EN vara och scannar och sedan så tar de och gör två knapptryckningar på tangentbordet. (JA det kallas för tangentbord även på en kassaapparat)

Jag har även sett personal men handskanner göra så som jag skrev om det är tre likadana varor att de skannar en förpackning tre(/fler) gånger.

Jag har inte ens antytt att det måste handla om tuber, du måste ha blandat ihop mig med någon annan.

Jupp du har rätt jag måste ha blandat ihop dg med någon annan, denna någon annan råkade heta OCKSÅ  "Glinda från OZ" och har likadan profilbild som dig. Viste inte att det gick att ha två identiska konton på FL.

Men sak samma.
    Den "Glinda från OZ" som jag citerade och svarade skrev så här....
    Glinda från Oz skrev 2021-09-19 17:52:01 följande:

Jag är inte medlem på Flashback.

Jag har läst det på flera ställen och det verkar rimligt att det stämmer. Det är inte säkert att de har samma streckkod om de kommer från olika förpackningar (med förpackningar menar jag sådana som ICA köper in inte en tub) streckkoden ändras ibland. 

(slut citat)

Ja skrev dessutom inte "en tub" , utan hade skrivit tre(/flera) tuber av samma märke. 
    Mitt exempel kunde lika gärna handla om Cloetta kexchoklad 60g och inte "ICA Tomatpuré 200g på tub" , det hade blivit samma där med.. Då alla Cloettas kexchoklad 60g har samma streckkod.
  • EnAnonumius

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

Efter att lusläst länken i tråden DU hänvisar till här så hittar jag inget, absolut inget som stämmer överens med det du hävdar i din tilläggskommentar här.

Om du vill fortsätta att hävda att det är så, så anser jag att du kan benämna inläggsnumret i Flashbacktråden där det hävdar det du påstår här.
  • EnAnonumius
    mari123 skrev 2021-09-20 12:58:12 följande:

Vore ju väldigt intressant att få veta hur det verkligen ligger till! KANSKE är det en bransch-hemlighet? Man måste Wallraffa för att få veta? Man visas ju ett enormt förtroende när man kan gå ut ur en butik med mängder med varor som man själv betalat utan att ngn kollar. MÅSTE ju vara så att man har koll på ev svinn och att det inte ökat sedan man införde självscanningen?

Alltså nu är ju inte dessa obemannade kassor helt fritt från personal. Det finna alltid en personal som rör sig kring självskanningskassorna, De har detta i fall det blir hel-/delavstämning eller för att utföra ålderskontroll eller för att hjälpa en nybörjare.

Sedan så har de faktiskt denna moderna uppfinning som kallas för övervakningskamera också.
  • EnAnonumius
    Glinda från Oz skrev 2021-09-20 13:42:23 följande:
    Du kan inte ha läst särskilt noga, det står i inlägg 5.
    Anonym (Beteende) skrev 2021-09-20 10:57:30 följande:

Det kan även ha med köpbeteendet att göra. 

Om man till 90% handlar mellan vissa belopp och med en viss mix av varor och sen går in och handlar helt avvikande, bara någon vara av något helt annat. Då kan du få en avstämning då systemet undrar om du försöker fuska. 

Det samma säger jag till dig. Du kan ju fan inte läst inlägg #5 noga.

Du skriver i din tilläggs kommentar citera dig och dina egna ord: 

"Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen."

Jag hittar INGET i inlägg #5 som säger att man måste scanna varje individuell vara om man har exempelvis tre förpackningar av "samma vara".  Och kom inte med en tyken kommentar om att jag inte "Läst noga". Jag har suttit och lusläst det upprepat.

Nu kan man direkt läka till enskilda inlägg på Flashback. Så jag lägger med en länk till inlägg #5 som du påstår att det skulle stå så.

Jag anser att du ska citera från det inlägget #5 på Flashback där du har stöd för ditt påstående.
    Och nej du skall inte försöka ducka nu med tykna kommentarer som att "läs noga igen" eller "svara först på denna fråga".. Du har hävdat att det står där i det inlägget. Då är det också DIN sak att BEVISA att det står där.  Jag skall vara extremt snäll emot dig och länka direkt till inlägg #5, då Flashback tillåter att man kan direktlänka till individuella poster på deras forum.  De andra kan läsa och kolla själva om de är intresserade.

Här är en direktlänk till det enskilda inlägget #5 i den tråden Glinda från Oz hänvisade till.
    https://www.flashback.org/sp72322104

• EnAnonumius
    Anonym (E) skrev 2021-09-20 19:25:10 följande:
    Streckkoder byts extremt sällan. De flesta har samma kod trots att de är omdesignade 1, 2 eller femtielva gånger. Vad personen på Flashback säger är att en streckkod och personalens egna PLU för en vara inte är samma sak.
    Precis.. Här har vi en som fattat vad som faktiskt står i inlägget på Flashback.Glad
Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?