Inlägg från: LadyJane |Visa alla inlägg
  • LadyJane

Varför får jag avstämning jämt?

Jag gissar att varje affär kan lägga in sina policyar för vad de tycker är misstänkt beteende.

Jag fick avstämning varje gång på Willys vid jobbet. Det höll på kanske ett halvår. Efter många om och men fick jag prata med ägaren. Hon förklarade att det är misstänksamt att inte handla en hel vagn full.
    Tack för det sa jag och slutade vara kund där.

Jag försökte provocera fram samma avstämning i en helt annan Willys. Det gick inte, fick aldrig någon avstämning där om jag så bara handlade en enda vara, vid olika tillfällen men bara en vara flera gånger i rad.

Antar att ICA kan fungera likadant, att varje butik kan bestämma i alla fall delar av vad de tycker är misstänksamt.

• LadyJane
    Glinda från Oz skrev 2021-09-19 17:52:01 följande:

Jag är inte medlem på Flashback.

Jag har läst det på flera ställen och det verkar rimligt att det stämmer. Det är inte säkert att de har samma streckkod om de kommer från olika förpackningar (med förpackningar menar jag sådana som ICA köper in inte en tub) streckkoden ändras ibland. 

Nej, det stämmer inte. Jag har gjort så med personal närvarande och den hade inget att säga om det. (Scannern strulade och därför behövde jag hjälp)
    Även personal brukar göra så.
  • LadyJane
    mari123 skrev 2021-09-20 12:58:12 följande:
    Vore ju väldigt intressant att få veta hur det verkligen ligger till! KANSKE är det en bransch-hemlighet? Man måste Wallraffa för att få veta? Man visas ju ett enormt förtroende när man kan gå ut ur en butik med mängder med varor som man själv betalat utan att ngn kollar. MÅSTE ju vara så att man har koll på ev svinn och att det inte ökat sedan man införde självscanningen?
    Googlar man får man helt skilda svar. Viss media rapporterar att svinnet ökar, andra säger att det inte gjort det.
    Dock så är en sak oomtvistat, att den ekonomiska vinsten ökat iom att självscanning innebär mycket lägre personalkostnad.

Och det säger sig självt, man har inte detta system om det inte skulle löna sig oavsett om svinnet ökar.
  • LadyJane
    Anonym (Cindy) skrev 2021-09-20 13:42:43 följande:
    Handla i en vanlig kassa istället, det gör alltid jag. Slutar folk med det så kommer det snart bara vara självscanning tillslut, hemska tanke. 
    Så gör jag också idag när jag tycker att det är uthärdligt.
    Dock är självscanning väldigt smidigt när man handlar i rusningstid och det är långa, långa köer till kassorna.
  • LadyJane
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-20 15:03:45 följande:
    Tragiskt. Dom här tredje gången gillt -reglerna hade varit bra får att stävja detta. Gör inte tjuvarna bättre. Men i vart fall inlåsta.
    Så du tänker att vi ska fylla fängelser med snattare?
  • LadyJane
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-20 16:37:48 följande:
    Brottslingar, ja.

Du tycker att det är okej att dom fortsätter hålla på?
    Du har inte läste en endaste tidning på många år?
    Var ska vi bygga alla de där fängelserna som vi ska fylla med snattare?
  • LadyJane
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-20 17:16:41 följande:
    Jo, läser en hel del. Även internationella tidningar. Vart vill du komma med ditt påstående?

Det antalet fängelser som ett praktiskt problem som är lösbart. Givetvis kommer fängelserna behöva hålla en betydligt enklare standard mot idag.

Ser framför mig att får du bort yrkesverksamma brottslingar från gatorna så kommer de hederliga människorna att få det bättre.
    Du behöver tänka 32443816  varv till.
  • LadyJane
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-20 17:27:19 följande:
    Det är vanlig banal härskarteknik du försöker dig på. Är du den typen?

Den typen av regler finns redan i världen. Jag tycker dom länderna gjort rätt.

Det är i regel inte helt kört efter tredje gången men du får en ordentlig volta vid återfallsförbrytelser. Jag tycker den principen är bra.
    Nej det är det inte. Det är ett enkelt konstaterande. Pratar man om saker man inte fattar ett smul om så behöver man tänka 32443816  varv till.

Hur var resultatet i USA menar du?
  • LadyJane
    Anonym (Micke) skrev 2021-09-23 16:48:21 följande:
    så vad tycker du ?  Skall vi göra det lagligt att handla utan att betala om det är
    under 1000 kr vi handlar för.

Så är det ju idag i stora delar av Stockholm,  snattaren stoppas, varorna åter in i butiken och snattaren blir upplyst om att han/hon inte är välkommen.
    Vilket personen skiter i helt och hållet.
    Polisen kommer inte vid snatterier. Dom blir irriterade om man ringer.

Jag undrar hur mycket skatt du vill betala eftersom du vill sätta alla vardagsbrottslingar i fängelse.
    120% eller var går din gräns?
Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?