• Kaga

    Hur lång tid tills glömt nappen?

    Vår dotter har fyllt 3 år och har napp än. Hon använder den ofta dagtid, och då ska sova.

    Speciellt på kvällen och inomhus, i bilen osv ska hon jämt ha den så det börjar bara dags att sluta. Vet ej hur dock, hon är ju så fäst vid dom.

    Förväntar mig hemska första dagar såklart utan den men hur lång tid brukar det ta att glömma den, behöver förbereda oss alla mentalt på detta!

  • Svar på tråden Hur lång tid tills glömt nappen?
  • Anotherone

    För oss gick det förvånansvärt bra. Jag hade räknat med KAOS men på tre dagar var det sen inga problem alls att somna eller få tröst enbart av snutte, ej napp.
    Gränsen tyckte jag gick vid tre år. Men maken hade svårt att bara ta den så jag föll till föga. Vi passade på när sonen blev sjuk med feber och var så dålig att han för första gången nånsin somnade utan napp. Då plockade vi den direkt. Sen vaknade han och frågade men som sagt, det tog ett par dagar och vi passade på att slänga varenda napp i hela huset. Så han förstod nog aldrig vad som hände.

  • Anonym (Hnb)

    Vår yngsta är hnb:are och enda sättet att stå ut har varit nappen. Nu har han nyss fyllt 3 och vi fasar för hur vi ska kunna sluta! Dagtid är det tvärnej utom när han ska sova på f.m. Nattetid sitter den i och tappar han den vaknar han. Vi vet båda att napp inte ska användas efter 3. Med vår äldsta var det inga problem. Han var aldrig nappgalen, hade den enbart när han skulle somna från ca 1 tills vi bara sa nej vid ca 3. Efter 2 dagar slutade han nog ens fråga efter den.

  • Anonym (P)

    Tog 1v för oss på jullovet.. dottern var 3 år o 4 månader då när vi slutade helt med napp

  • Embla twopointoh

    Bara ett av våra barn har haft napp, men vi gjorde såhär. Vi började med att varenda gång vi skulle gå ut fick dottern lägga den på hallbyrån, och så fick hon ta den när hon kom in igen. Efter några dagar började hon glömma att ta nappen när vi kommit in, och om hon ville ha den fick hon den bara när vi läste godnattsaga, alltså inte när hon skulle somna. Det tog mindre än två veckor tills hon hade slutat. Då var hon nästan tre år, och vi slutade inför att hon skulle börja på förskola.

  • Gasellen87

    För oss har det gått toppen att sluta med napp. Dotterns gav dem till tomten och sa bara samma kväll att nu har tomtebebisarna mina nappar så de kan sova gott. Hon va strax över tre. Sonens nappar va borta en kväll, hittade inte en enda och orkade inte köpa nya. De gick hur bra som helst, han frågade och vi letade tillsammans men när vi inte hittade dem bestämde vi att vi klarar oss utan. Han har aldrig frågat efter dem sen dess, han va strax över tre. Yngsta är bara 1,5 år än så får se hur det går med honom och hur vi gör det, men hoppas det ska går smidigt även där.

    Kan tilllägga att dottern va otroligt fäst vid sina och hade dem alltid med sig i en liten väska även om hon inte använde dem så mkt på dagtid efter ca 2 års-åldern.

  • Anonym (två)
    Kaga skrev 2021-09-19 11:01:17 följande:

    Vår dotter har fyllt 3 år och har napp än. Hon använder den ofta dagtid, och då ska sova.

    Speciellt på kvällen och inomhus, i bilen osv ska hon jämt ha den så det börjar bara dags att sluta. Vet ej hur dock, hon är ju så fäst vid dom.

    Förväntar mig hemska första dagar såklart utan den men hur lång tid brukar det ta att glömma den, behöver förbereda oss alla mentalt på detta!


    Två dygn ungefär tog det innan han accepterade tillvaron utan napp och kunde somna ok utan den. Det var lite jobbiga dygn men gick ändå bra. Vi hade förberett ett tag innan och begränsat användandet under dagarna men hade dem kvar på natten. Sen skickade han napparna i ett fint brev till jultomten som sen byggde en fin julklapp av napparna. Han var ca 3½ år då. 
  • Elin P

    Vi har väntat till 4 års ålder med att ta bort den helt. Försökt begränsa den dagtid innan. Fördelen med att barnet är lite större är ju att det är lättare att resonera och förklara. Har erbjudit en belöning som barnet vill ha, satt ett datum lite längre fram och sen slutat. Gärna när man är ledig några dagar ifall sömnen blir lite lidande. Min son fick löfte om att vi skulle åka till Tomteland, något han väldigt gärna ville göra. Med villkor att tomten skulle få nappen. Gick väldigt bra. Lite gråt första kvällen och han frågade efter den i ett par veckor men sen var det bra.

  • Anonym (Hnb)
    Elin P skrev 2021-09-21 13:46:58 följande:

    Vi har väntat till 4 års ålder med att ta bort den helt. Försökt begränsa den dagtid innan. Fördelen med att barnet är lite större är ju att det är lättare att resonera och förklara. Har erbjudit en belöning som barnet vill ha, satt ett datum lite längre fram och sen slutat. Gärna när man är ledig några dagar ifall sömnen blir lite lidande. Min son fick löfte om att vi skulle åka till Tomteland, något han väldigt gärna ville göra. Med villkor att tomten skulle få nappen. Gick väldigt bra. Lite gråt första kvällen och han frågade efter den i ett par veckor men sen var det bra.


    Men har inte tandläkaren gnällt då? Här notar dom i det där med nappen varje gång. 
  • cosinus

    3-4 dygn tog det för alla 3 nappgalna barn. De var alla 3 år (ganska precis) och jag hade trott det skulle vara mycket värre.

    Den yngsta sov lite dåligt en vecka men var i gengäld aldrig gnällig eller arg dagtid. Bara lite svårt att somna och att somna om nattetid.

  • Elin P
    Anonym (Hnb) skrev 2021-09-21 19:10:07 följande:

    Men har inte tandläkaren gnällt då? Här notar dom i det där med nappen varje gång. 


    Nej och skulle de ha sagt något hade jag struntat i det. Man är väl där bara typ en gång om året max. Det är ju ändå jag som förälder som bestämmer när barnet ska sluta. Inget av mina tre barn har fått problem med tänderna trots att de haft napp så länge.
  • Anonym (Kaninbäbisar)

    Dottern var strax över tre. Vi hade pratat om att sluta med napp ett tag, och när vi skulle till ett minizoo med kaniner så frågade jag om vi inte skulle lämna napparna till kaninbäbisarna. Det gick hon med på. Sen fick hon välja en (ovanligt dyr) leksak. På kvällen frågade hon efter nappen, men jag sa att vi kan ju inte ta tillbaka den från kaninerna, och i så fall måste vi lämna tillbaka leksaken också. Efter det nämnde hon aldrig nappen mer och somnade utan problem.

  • Anonym (Hnb)
    Elin P skrev 2021-09-25 14:58:07 följande:
    Nej och skulle de ha sagt något hade jag struntat i det. Man är väl där bara typ en gång om året max. Det är ju ändå jag som förälder som bestämmer när barnet ska sluta. Inget av mina tre barn har fått problem med tänderna trots att de haft napp så länge.
    Här har bettet börjat ändras. Det ska ju inte påverka de nya tänderna om man slutar runt 3. Men det känns som vi måste välja mellan noll sömn eller bettfel just nu. Det går inte ens byta till en fräschare napp- det ska vara den gamla invanda.  
Svar på tråden Hur lång tid tills glömt nappen?