• MammAmma

Kvinnor - skulle ni dejta bisexuell man?

Bisexualitet har inget att göra med hur trogen man är. Sånt grundar sig i integritet, förmåga att sätta och upprätthålla gränser för sig själv och andra och impulskontroll, inte sexuell läggning.

Ja, jag har dejtat bisexuella, det var inget annorlunda med det, annat än att just de var mer öppna för sexuell experimentering.

Jag förstår att så många män ljuger om och/eller döljer sin bisexualitet då homosexualitet anses betydligt mer 'okej' än manlig bisexualitet. Det medföljer ett sådant stigma som 2021 borde vara totalt utdaterat, men icke då.

• MammAmma
    Anonym (Detr har det faktiskt.) skrev 2021-09-21 16:31:03 följande:

Många bisexuella har högre halter av progesteron (ett slags hormon som kan omvandlas till testosteron eller östrogen). Progesteron är kopplat till ökad libido.

Tror det dock har rätt liten effekt, men ändock en effekt vilket leder till något mindre sexuell impulskontroll:)

Intressant! Har du någon källa på detta?

Hög sexdrift innebär förövrigt inte dålig sexuell impulskontroll.
  • MammAmma
    Anonym (Funderar) skrev 2021-09-21 16:22:26 följande:

Tack för svar alla (givande, verkligen)!

Måste förklara igen; detta är nytt för mig. Har aldrig upplevt liknande, så tänk på det innan ni dömer mig. Jag vet inte hur bisexuella tänker i relationer; om det är andra regler osv. Mina bögkompisar har definitivt andra relationsregler gentemot de jag är van vid, där de tycker sex med andra män är ok för det är "bara sex". Och jag vet ju med mig att jag kan vara svartsjuk, därav problemet.

Fast det förstår nog du också att det inte är som att alla heterosexuella skulle vara monogama, alla bögar gör skillnad på sex och kärlek, alla bisexuella är otrogna för att de inte kan bestämma sig för vilket kön de föredrar och alla pansexuella knullar med allt som rör sig?

Du kan hitta folk som delar dina värderingar kring sex och relationer inom alla dessa läggningar.
  • MammAmma
    Anonym (Detr har det faktiskt.) skrev 2021-09-21 17:14:46 följande:

Nej tyvärr, men det är enkelt att googla. Progestoron+sexuality så får du upp en hel drös info.

Ja, men det enda som kommer upp angående progesteron och bisexualitet - vilket alltså var ditt argument - är att kvinnor som fått tillskott av progesteron under graviditeten har en något ökad benägenhet att få barn som senare identifierar sig som bisexuella. Eller som homosexuella.

Att progesteron, precis som testosteron, påverkar sexdriften är inget nytt.
  • MammAmma
    Anonym (Aya) skrev 2021-09-21 17:02:30 följande:

Jag har dejtat en bisexuell kille. Han hade sex med allt som rörde sig. Smög ut på nätterna för att hitta killar, sålde sig till män. På ytan gillade han tjejer. Och det gjorde han också. Var otrogen med flera tjejer med

Detta hade antagligen mindre med hans läggning att göra och desto mer att han helt enkelt var ett svin, dock.
  • MammAmma
    Anonym (Carinata) skrev 2021-09-24 21:27:15 följande:

Män som har samkönat sex utövar analsex. Eller hur? Heterosexuella par utövar analsex.

Jag gillar inte analsex. Dessutom kan jag inte tänka mig att ha sex med en bajspackare. Frågan löd om du kan tänka dig att ha sex med en bisexuell man. Svaret är nej. Enkelt. Utan vidare förklaring.

"Eller hur?" Nej, riktigt så enkelt är det inte, för det är en stereotyp fördom om män som har sex med män, att de utövar analsex. Kan informera på en gång att långt ifrån alla bögar (eller bisexuella män) gillar analsex och föredrar andra sätt att ha sex på. Sen vad det har för relevans för något alls i trådstarten eller tråden, det vete fan. Du drog verkligen det 'argumentet' ur röven - pun intended xD
  • MammAmma
    Anonym (Qvinna) skrev 2021-09-26 13:27:44 följande:

Ja, jag skulle absolut våga dejta en bisexuell person!. Anser det gott om min blivande partner utforskat sin sexuella identitet. Ges själv inviter av attraktiva tjejer men är hittills uteslutande intresserad av utvalda män.  Attraktionskrafterna funkar som dom gör. Boundaries behöver sättas om en "öppen eller traditionell relation" med en kamrat i taget precis som i heterosexuella förhållanden. Kunde du känna dig mer trygg då om killen du finner fantastisk trevlig och snygg träffar sina vänner? Hur vet du om killen är intresserad? Det räcker inte med att du vet om att han är bisexuell du vet. 

Här ventileras en föråldrad fördom! Nämligen att bisexuella eller homosexuella killar automatiskt tänder på alla sina killkompisar! De är precis så selektiva som de kvinnor du med lugnet i behåll skickat iväg på kompisaktiviteter med män... Vilken projicering eller gammaldags föreställning du bär på alldeles i onödan. Om de kvinnor du varit tillsammans inte tänt på samtliga killkompisar, varför skulle en bisexuell kille tända på alla i gänget killkompisar? Gör du så själv? Attraheras av alla kvinnor/män du möter i livet?? 

De partners som varit aktuella i historien diskuteras öppet och med ärlighet - innan relationsbygget tar fart - för koll på om eventuella relationsmissbruk föreligger. Väsentligt i både heterosexuella, bisexuella och homosexuella relationer. 

Den s k "marknaden" är densamma för alla. Är alltså inte mer gynnsam med större utbud för den med utvidgad preferens... En bisexuell individ har ingen större spelplan att agera utifrån eftersom personens attraktivitet spelar mycket stor roll.

Eftersom du undrar om vi kvinnor skulle dejta en bisexuell man får jag in en rädsla hos dig...... Nämligen ifall du "bränner broar" med oss kvinnor om du lever ut din bisexualitet med män? Ställs frågan med det syftet och/eller av osäkerhet på hur tillvaron kunde vara med en man (trygghetsmässigt)? Jag har inget definitivt svar mer än min egen åsikt som är "okej med bisexuell man". Av svaren i tråden att döma verkar många kvinnor negativt inställda. Vet inte men minst en fifty, fifty situation gäller. Om inte fler än fifty i själva verket säger definitivt "nej tack" till bisexuell man.      

Klargöring: TS är en kvinna som blivit intresserad av en bisexuell man och undrar alltså om det är något hon "vågar" satsa på, eftersom hon aldrig dejtat en bisexuell man förr och är orolig för att han ska vara mer benägen att vara otrogen, än en heterosexuell.
  • MammAmma
    Anonym (Qvinna) skrev 2021-09-26 14:07:33 följande:

Okej! Min bestämda uppfattning var att TS är en man (alltså vad vet vi egentligen om någons tillhörighet här på nätet?) men samma problematik och frågeställningar infinner sig om personen ifråga en kvinna. Vi får väl helt enkelt invänta svar från trådskaparen "Funderar"!  

Sant. Jag tror att de flesta av oss utgick från att TS är kvinna eftersom hon påpekade att hennes bögkompisar så klart inte är intresserade av henne. Och ja, en bisexuell man skulle nog (med rätta, mtp hur många kvinnors inställning till manlig bisexualitet är avsmak och äckel) även fråga sig huruvida han bränner några broar hos kvinnor, genom att leva ut sin läggning. Detta är dock inte något jag utläste ur trådstarten.
Svar på tråden Kvinnor - skulle ni dejta bisexuell man?