• amigomio

    Ny bil laddhybrid eller elhybrid

    Vi går i tankerna att köpa en Rav4 och jag är väldigt osäker på vad som känns rätt..
    Jag tänkte höra några åsikter och hoppas jag kan bli lite klokare..
    Dessa tankar har vi haft:
    Hur mycket är bilen värd efter 3 år och senare (i dagsläget är det marginell skillnad i pris mellan ny och 2 år gamla begagnade bilpriser som vi har kollar på)?
    Är det bättre att satsa på en billigare ny bil för att uppgradera det till EL-bil om 3 år, när marknaden har lugnat ner sig mer och det blivit vanligare med HelEl..
    Är inte 500+k för högt pris för "bara" en laddhybrid (ska man inte förvänta sig en hel elbil för det priset?).. 
    Ska man räkna att bilen tappar ca 50% i värdet efter 3 år oavsett modell laddhybrid/elhybrid?
    Vi bor i hus - möjligt att ladda en bil. Vi kör normalt/runt 100 mil/mån + ett par resor i landet/år.
    Laddhybriden vi tittat på kostar 510k (-32k i klimatbonus)
    Plus: billigt fordonsskatt, billigare att äga.
    Minus: risk för stor nedfall av nyprisvärdet, ganska mycket ränta på lånet (ca 35k på första 3 åren i vårt fall)
    Elhybrid-varianten (Executive) kostar runt 380k med tillbehör.
    Plus: dyrare fordonsskatt, dyrare att äga.
    Minus: risk för stor nedfall av nyprisvärdet (?), ganska mycket ränta på lånet (ca 27k på första 3 åren i vårt fall)
  • Svar på tråden Ny bil laddhybrid eller elhybrid
  • snedtak

    Det är jättesvårt att spekulera i andrahandspriserna för laddhybrider just nu. Ett tag var begagnatpriserna på nästan nya bilar HÖGRE än nybilspriset för flera modeller, eftersom det fortfarande kan vara lång väntetid tills man får bilen.Jag skulle gissa att bilen tappar lite mindre i värde än 50% på 3 år, men eftersom den är dyrare i inköp så kan värdeminskningen i kr nog bli större för laddhybriden.

    Hde jag varit ni och haft råd hade jag tittat på en hel-elbil eftersom det finns betydligt fler modeller idag än för bara ett år sedan. Visst kanske det kommer fler om ytterligare tre år, men utbudet är rätt bra nu också.

  • amigomio
    snedtak skrev 2021-09-21 21:47:34 följande:

    Det är jättesvårt att spekulera i andrahandspriserna för laddhybrider just nu. Ett tag var begagnatpriserna på nästan nya bilar HÖGRE än nybilspriset för flera modeller, eftersom det fortfarande kan vara lång väntetid tills man får bilen.Jag skulle gissa att bilen tappar lite mindre i värde än 50% på 3 år, men eftersom den är dyrare i inköp så kan värdeminskningen i kr nog bli större för laddhybriden.

    Hde jag varit ni och haft råd hade jag tittat på en hel-elbil eftersom det finns betydligt fler modeller idag än för bara ett år sedan. Visst kanske det kommer fler om ytterligare tre år, men utbudet är rätt bra nu också.


    Ja, det är så vi tänker också. Jag har hört historier, av tekniker som arbetar märkesverkstäder, om nya elbilar som krånglar mycket.
    Priserna på en el-bil ligger ungefär runt Rav4s laddhybrid och därav min undran över om det inte är smartare med en investering på elbil istället. Frågan är vilken bil man ska i så fall satsa på. VW har vi väldigt dålig erfarenhet av sedan tidigare, även Renult. Toyota har vi bra erfarenhet av, men där har de inte släppt en elbil än, det blir antagligen nästa år. Tesla och andra stora märken har vi inte råd med.
  • snedtak
    amigomio skrev 2021-09-22 19:44:43 följande:
    Ja, det är så vi tänker också. Jag har hört historier, av tekniker som arbetar märkesverkstäder, om nya elbilar som krånglar mycket.
    Priserna på en el-bil ligger ungefär runt Rav4s laddhybrid och därav min undran över om det inte är smartare med en investering på elbil istället. Frågan är vilken bil man ska i så fall satsa på. VW har vi väldigt dålig erfarenhet av sedan tidigare, även Renult. Toyota har vi bra erfarenhet av, men där har de inte släppt en elbil än, det blir antagligen nästa år. Tesla och andra stora märken har vi inte råd med.
    Det beror ju lite på hur stor bil ni behöver.

    Jag har hört en hel del positivt om Hyndai Ioniq 5. En kollega har en Hyndai Kona som hon är nöjd med.
    Nissan Leaf har ju varit med länge och är ett beprövat kort.
    KIA e-niro verkar också vara poppis. Jag har hört att vissa tycker den känns lite budget och plastig. Jag tror det beror rätt mycket på vad är van vid och har kört innan. 
    Skoda Enyaq är väl lite större, men har inte funnits så länge så jag vet inte hur pålitlig den är. Men den verkar vara ganska prisvärd.
    MG ZS har haft väldigt billiga leasingkampanjer om man vill privatleasa.
    Överlag så måste många tillverkare sälja elbilar i år pga EU-krav så det kan nog finnas en del bra leasingkampanjer om man tycker det är svårt med ett osäkert andrahandsvärde.

    Både Polestar 2 och ID3 och ID4 har väl haft en del barnsjukdomar om jag förstår det rätt.
  • Anonvm
    amigomio skrev 2021-09-22 19:44:43 följande:
    undran över om det inte är smartare med en investering på elbil istället.
    Hur i hela världen kan du se något som kostar 500.000:-+ och förväntas tappa runt halva sitt värde på 3 år som något ens i närheten av en investering?

    Köper du en helt vanlig normal begagnad bil för runt 100.000, betalar skatt o diesel o några reparationer under 3år.... Då kan du summera dessa 3år med 2-300.000:- mer i fickan.

    Köp gärna el-bil eller nån form av hybrid om du önskar, men om du tror att du kommer spara eller tjäna några pengar på det så lever du i en rosa fluffig drömvärld.

    "miljlöbilar" med olika former av elektrifiering är enbart bra på att dämpa klimatångest.
    Ekonomiskt är det rent självskadebeteende och för miljön globalt är det förödande.
  • amigomio
    Anonvm skrev 2021-09-22 20:29:10 följande:
    Hur i hela världen kan du se något som kostar 500.000:-+ och förväntas tappa runt halva sitt värde på 3 år som något ens i närheten av en investering?

    Köper du en helt vanlig normal begagnad bil för runt 100.000, betalar skatt o diesel o några reparationer under 3år.... Då kan du summera dessa 3år med 2-300.000:- mer i fickan.

    Köp gärna el-bil eller nån form av hybrid om du önskar, men om du tror att du kommer spara eller tjäna några pengar på det så lever du i en rosa fluffig drömvärld.

    "miljlöbilar" med olika former av elektrifiering är enbart bra på att dämpa klimatångest.
    Ekonomiskt är det rent självskadebeteende och för miljön globalt är det förödande.
    Vid köp av en ny bil investerar man enbart i sitt liv och bekvämlighet, inte ekonomiskt på något sätt. Vi har haft så stora bekymmer med begagnade biler att vi inte ens vågar titta på en sådan och köpa av en privat person.
    Begagnade bilder på bilfirmor är på tok för dyrt. En 3 år gammal bil med förlängd garantier kostar 10% mindre än en ny motsvarande bil.
    Vad får man för rimlig begagnad familjebil för drygt 100 tusen? Jag kan alltså inte mecka själv och måste förlita mig på en stabil bil. Den ska inte ha gått mer än 8k mil och inte äldre än 4 år, detta för att ev. motorskador ska täckas av försäkringen..
  • amigomio
    snedtak skrev 2021-09-22 20:19:28 följande:
    Det beror ju lite på hur stor bil ni behöver.

    Jag har hört en hel del positivt om Hyndai Ioniq 5. En kollega har en Hyndai Kona som hon är nöjd med.
    Nissan Leaf har ju varit med länge och är ett beprövat kort.
    KIA e-niro verkar också vara poppis. Jag har hört att vissa tycker den känns lite budget och plastig. Jag tror det beror rätt mycket på vad är van vid och har kört innan. 
    Skoda Enyaq är väl lite större, men har inte funnits så länge så jag vet inte hur pålitlig den är. Men den verkar vara ganska prisvärd.
    MG ZS har haft väldigt billiga leasingkampanjer om man vill privatleasa.
    Överlag så måste många tillverkare sälja elbilar i år pga EU-krav så det kan nog finnas en del bra leasingkampanjer om man tycker det är svårt med ett osäkert andrahandsvärde.

    Både Polestar 2 och ID3 och ID4 har väl haft en del barnsjukdomar om jag förstår det rätt.
    Egentligen hade en kombi, exempelvis Corolla Touring räckt för oss. Men jag känner att det är roligare att köra en SUV, dessutom är den tålig när jag behöver lasta in en del utrustning på mitt jobb.. 
    Ja, barnsjukdomar är ju det vi är oroliga för.. Miljön och modern teknik i all ära, men den ska funka också. Tesla hade inte varit fel, men som sagt är den för dyr. Elhybrid/laddhybrid är det vi känner för i dagsläget, i brist på rimlig alternativ.
    Att leasa en bil var vi inne på tidigare, men med tanke på den begränsade milen och kompensationer för ev. repor/skador på bilen vi återlämning, tror vi inte att det skulle kännas roligt. Vi har 2 busiga barn som brukar skoja friskt i baksätet. 
  • Anonvm
    amigomio skrev 2021-09-22 20:44:41 följande:
    Vid köp av en ny bil investerar man enbart i sitt liv och bekvämlighet, inte ekonomiskt på något sätt. Vi har haft så stora bekymmer med begagnade biler att vi inte ens vågar titta på en sådan och köpa av en privat person.
    Begagnade bilder på bilfirmor är på tok för dyrt. En 3 år gammal bil med förlängd garantier kostar 10% mindre än en ny motsvarande bil.
    Vad får man för rimlig begagnad familjebil för drygt 100 tusen? Jag kan alltså inte mecka själv och måste förlita mig på en stabil bil. Den ska inte ha gått mer än 8k mil och inte äldre än 4 år, detta för att ev. motorskador ska täckas av försäkringen..
    Jag kan bara konstatera att vi lever i 2 helt skilda världar.

    När jag en gång för en del år sedan veckopendlade Sthlm-Gbg så tyckte jag att jag kunde unna jag mig en lite bekvämare och "nyare" bil, valet föll då på en 8år gammal Passat som rullat runt 15-16.00mil.
    Denna gav jag då 85.000:- för vilket är mer än dubbelt vad jag hade betalat för någon bil innan det, eller efteråt heller för den delen.

    Nyaste bilen jag någonsin ägt var exact 3år i trafik när jag köpte den, den hade gått som taxi med 37.000mil på mätaren. Betalade 45.000:- för den, hade den i 7-8år och avverkade nästan 20.000mil med den. Kommer än idag ihåg resan när räkneverket slog över 50.000mil, då blev det en extra korv på macken.

    Idag är jag straxt över 40, ensamstående med 2 förskolebarn. Känner ju då att jag behöver en pålitlig bil som även skyddar bra vid ev olycka. 38.000:- räckte gott till en kombi ifrån en av de stora europeiska tillverkarna som var 10år o hade 14.000mil på mätaren när jag bytte bil för några år sen.

    Är verkligen skador på drivlinan något som oroar? Gör läxan innan val av drivlina så du undviker alla problemkonstruktioner typ kamkedjor som rappar över eller konstiga växellådor som havererar på löpande band för att ta några exempel.
    Hett tips är att undvika nya "innovationer" och istället satsa på beprövad teknik, de som vill vara elaka kallar det "utdaterat"...
    Köper du t.ex en VW med 1,6 bensinmotor och manuell låda så kommer drivlinan garanterat fungera utmärkt även den dagen bilen av någon anledning åker in på skrotgården...

    För mig är det bara helt ofattbart hur någon kan lägga dessa enorma summor pengar på att ha bil som du pratar om.
    Jag räknade för skojs skull ut min egen milkostnad på min nuvarande bil.
    Om jag räknar på att bensinen kostar 17kr/l, min årliga körsträcka är 2000mil. Skatt, försäkring, besiktning, service och nån mindre reparation blir totalt runt 10.000:-. Jag räknar även av hela bilens värde efter 5år.
    Jag får det då till en milkostnad på straxt under 20kr, då är lite mer än hälften av det drivmedel, ungefär 1/4 avskrivning och den sista 1/4 fasta utgifter.
    Räknar jag om det så blir det 3300:-/mån i genomsnitt, totalt för allt som har med bilen att göra.
    Räknar jag lite löst på summorna du antydde med en värdeminskning på 250.000 på 3 är så blir enbart värdeminskningen nästan det dubbla mot mina totala kostnader, med alla fasta kostnader och ev kostnad för drivmedel så måste ju någon i din sist lägga en bra bit över 10.000:-/mån på att ha bil.
    För mig är det rena fantasisummor.

    Jag är förvisso en simpel grovarbetare, men jag tjänar så pass att jag behöver betala statlig skatt i alla fall.

  • amigomio
    Anonvm skrev 2021-09-22 23:19:04 följande:
    Jag kan bara konstatera att vi lever i 2 helt skilda världar.


    Ja, det har vi nog.
    De senaste 2 begagnade bilarna vi köpte behövde vi lägga mer på att laga den än  inköpspriset.
    En Renult Laguna 5 år gammal och gått 12.000 mil fick kabelhaveri och motorn gick ojämn efter ett tag. Reparationen gick på 45k, täcktes inte av försäkringen.
    Senaste bilen, en VW kombi variant automat 2012. Växeln havererade efter 12.500 mil - reperation 50k, inget täcktes av försäkringen pga. milantal. Nu några år senare   vid drygt 20k mil, gick en motorcylinder sönder och hela motorn skulle behöva bytas ut; kostnadsförslag 45-50k att reparera den mot en begagnad motor (täcktes inte av försäkringen). Nu valde vi att sälja den som skrot istället.

    Men självfallet har du rätt i att det är mycket pengar man förlorar varje år på en ny bil, jämfört med vad det kostar i drift. Det är därför vid fundera på vad som är mest relevant att göra. Att köpa en vanlig hybridbil för cirka 300k - som alltid är populär och lätt såld med bra andrahandsvärde eller en laddhybrid som är snålare i drift och skatt, bekvämare och populär, men som tappar mer i värdet pga. det högre priset.
  • Anonvm
    amigomio skrev 2021-09-23 09:29:03 följande:
    En Renult Laguna 5 år gammal och gått 12.000 mil fick kabelhaveri och motorn gick ojämn efter ett tag. Reparationen gick på 45k, täcktes inte av försäkringen.
    Senaste bilen, en VW kombi variant automat 2012. Växeln havererade efter 12.500 mil - reperation 50k, inget täcktes av försäkringen pga. milantal. Nu några år senare   vid drygt 20k mil, gick en motorcylinder sönder och hela motorn skulle behöva bytas ut; kostnadsförslag 45-50k att reparera den mot en begagnad motor (täcktes inte av försäkringen).
    Det först felet du gjorde var att köpa nått franskt, det är som rysk roulette, antingen bara går o går de till tidens ände, eller så blir det nått form av totalhaveri. De verkar absolut bero på dagsformen på arbetarna i fabrikerna...
    Läxan lärd: undvik samtliga franska tillverkare.

    När det gäller VW så gjorde du felet att köpa "automat", det som VW-koncernen idag säljer som automatlådor är ett sorgebarn av rang. Det är ingen konventionell automat utan en manuell låda som med en dators hjälp sköter växlingen själv. Växellådstypen heter DSG på VWspråk och ska undvikas till varje pris om man vill ha en pålitlig bil utan oväntade problem och medföljande enorma reparationskostnader.
    Det andra felet du gjorde var att köpa en bil som servats enligt "longlife" med väääääldigt lånt emellan oljebytena, motorolja skall bytas efter max 1500mil, i vissa fall 1000mil vid extra ogynnsamma förhållanden t.ex mycket korta körningar där motorn inte kommer upp i temp ordentligt.

    Interna motorskador på relativt moderna bilar (säg 30-35år tillbaks) förekommer inte alls förutsatt att olja och kamrem byts med rätt intervaller, motor och resten av drivlinan överlever med råge resten av bilen, framförallt här där saltet halverar bilars livslängd.
    95% av alla problem med nyare motorer är enbart relaterade till avgasrening, detta undviker man genom att hålla sig till så pass gamla bilar att de inte har behov av dessa.
    Måste du köra diesel så är det stopp vid -05 sen kom partikelfiltret följt av extremt avancerade och känsliga insprutningssystem, EGRventiler och/eller AdBlue, samtliga dessa avgasreningssystem är ständiga källor till störningar och stora reparationskostnader.
    Bensin kan du utan problem köpa årets modell. 
  • Studentpappa

    Milkostnad för att leasa en elbil är ju mycket lägre än att köpa. Teknikens värld hade väl en genomgång på fem elbilar för ett tag sedan.


    Ride it like you stole it
  • amigomio
    Anonvm skrev 2021-09-23 13:19:00 följande:
    Det först felet du gjorde var att köpa nått franskt, det är som rysk roulette, antingen bara går o går de till tidens ände, eller så blir det nått form av totalhaveri. De verkar absolut bero på dagsformen på arbetarna i fabrikerna...
    Läxan lärd: undvik samtliga franska tillverkare.

    När det gäller VW så gjorde du felet att köpa "automat", det som VW-koncernen idag säljer som automatlådor är ett sorgebarn av rang. Det är ingen konventionell automat utan en manuell låda som med en dators hjälp sköter växlingen själv. Växellådstypen heter DSG på VWspråk och ska undvikas till varje pris om man vill ha en pålitlig bil utan oväntade problem och medföljande enorma reparationskostnader.
    Det andra felet du gjorde var att köpa en bil som servats enligt "longlife" med väääääldigt lånt emellan oljebytena, motorolja skall bytas efter max 1500mil, i vissa fall 1000mil vid extra ogynnsamma förhållanden t.ex mycket korta körningar där motorn inte kommer upp i temp ordentligt.

    Interna motorskador på relativt moderna bilar (säg 30-35år tillbaks) förekommer inte alls förutsatt att olja och kamrem byts med rätt intervaller, motor och resten av drivlinan överlever med råge resten av bilen, framförallt här där saltet halverar bilars livslängd.
    95% av alla problem med nyare motorer är enbart relaterade till avgasrening, detta undviker man genom att hålla sig till så pass gamla bilar att de inte har behov av dessa.
    Måste du köra diesel så är det stopp vid -05 sen kom partikelfiltret följt av extremt avancerade och känsliga insprutningssystem, EGRventiler och/eller AdBlue, samtliga dessa avgasreningssystem är ständiga källor till störningar och stora reparationskostnader.
    Bensin kan du utan problem köpa årets modell. 
    Automatväxel är ett måste pga. min sambos körkort.
    Ja, tyvärr är det alltid något med olika bilmärken/modeller osv. Man får olika läxor i livet, vår läxa är att köpa en bil med garanti som någon annan ansvarar för att repetera eller att den ska gå på försäkringen.
  • amigomio
    Studentpappa skrev 2021-09-23 13:41:25 följande:

    Milkostnad för att leasa en elbil är ju mycket lägre än att köpa. Teknikens värld hade väl en genomgång på fem elbilar för ett tag sedan.


    Detta stämmer bra på pappret. Vi kollade detta noga, men vi landade i att det är svårt att tänka på milantal/ev. skador och repor som ska ersättas osv. Det brukar kosta runt 120-160.000 för 3 år med försäkring och serviceavgift. Sedan kan andra höga kostnader tillkomma vid återlämningen. Om man har kör över de avtalade milantalen och i fall ev skador uppkommit på bilen, t.o.m. repor på fälgarna.
  • Studentpappa
    amigomio skrev 2021-09-23 15:18:45 följande:

    Detta stämmer bra på pappret. Vi kollade detta noga, men vi landade i att det är svårt att tänka på milantal/ev. skador och repor som ska ersättas osv. Det brukar kosta runt 120-160.000 för 3 år med försäkring och serviceavgift. Sedan kan andra höga kostnader tillkomma vid återlämningen. Om man har kör över de avtalade milantalen och i fall ev skador uppkommit på bilen, t.o.m. repor på fälgarna.


    Det är väl rätt låga kostnader sett till vad man kan förlora på en ny bil. Har man inte nyss tagit körkort så vet man väl ganska bra hur mycket man kör per år, lägger man sig för snålt på milen får man väl hålla extra koll.

    Jag har leasing via jobbet så har aldrig testat privat men många verkar ju tycka det är bra. Vi har köpt en ny bil, bara värdeminskningen landade på 35:-/mil. Det var helt horribelt, vi köpte en fd privatleasingbil till sambon sist det kändes rimligt. Jag har haft körkort i +20 år och aldrig haft några stora problem med trasiga bilar. Dyraste reparationen är 16500:-
    Ride it like you stole it
  • Anonvm
    amigomio skrev 2021-09-23 15:10:27 följande:
    Automatväxel är ett måste pga. min sambos körkort.
    Ja, tyvärr är det alltid något med olika bilmärken/modeller osv. Man får olika läxor i livet, vår läxa är att köpa en bil med garanti som någon annan ansvarar för att repetera eller att den ska gå på försäkringen.
    Jag har full förståelse, många har ju detta som krav enbart pga den den ökade komforten.

    Det jag ville belysa var att alla "automatlådor" är inte skapta på samma sätt, spaken ser likadan ut o fungerar likadant, likaså pedalerna...... Men man behöver intressera sig för hur tekniken bakom kulisserna är skapt.

    Måste du prompt ha automat och VW så är det idag enbart Amarok som funkar.

    Men jag ger mig nu och önskar dig lycka till med ditt framtida bilägande, hoppas det blir bättre än dina tidigare erfarenheter.
  • snedtak
    Anonvm skrev 2021-09-22 23:19:04 följande:
    Jag kan bara konstatera att vi lever i 2 helt skilda världar.

    Det är väl många som lever i skilda världar? Vissa lägger sina pengar på bil, andra lägger dem på dyra viner och mat och den tredje lägger dem på utlandsemestrar. En ny bil är inte ekonomisk investering som lönar sig. Det är uppenbart att du inte vill köpa en ny bil, medan det finns andra som prioriterar nybilsköp. Och tur är väl det för annars hade det inte funnits några begagnade bilar att köpa  
  • Anonvm
    snedtak skrev 2021-09-26 11:31:21 följande:
    Och tur är väl det för annars hade det inte funnits några begagnade bilar att köpa 
    Jag är mycket tacksam för att det finns de som är villiga att kasta sig på den ekonomiska granaten och skydda folk som mig från det ekonomiska blodbadet som det innebär att hämta ut en ny premiumbil.

    Nuvarande trend gillar jag inte alls dock, då marknaden rör sig åt ett håll som gör att de bilar många hämtar ut nya idag kommer förbli fullständigt ointressanta för mig som begagnade.
Svar på tråden Ny bil laddhybrid eller elhybrid