• amigomio

    Ny bil laddhybrid eller elhybrid

    Vi går i tankerna att köpa en Rav4 och jag är väldigt osäker på vad som känns rätt..
    Jag tänkte höra några åsikter och hoppas jag kan bli lite klokare..
    Dessa tankar har vi haft:
    Hur mycket är bilen värd efter 3 år och senare (i dagsläget är det marginell skillnad i pris mellan ny och 2 år gamla begagnade bilpriser som vi har kollar på)?
    Är det bättre att satsa på en billigare ny bil för att uppgradera det till EL-bil om 3 år, när marknaden har lugnat ner sig mer och det blivit vanligare med HelEl..
    Är inte 500+k för högt pris för "bara" en laddhybrid (ska man inte förvänta sig en hel elbil för det priset?).. 
    Ska man räkna att bilen tappar ca 50% i värdet efter 3 år oavsett modell laddhybrid/elhybrid?
    Vi bor i hus - möjligt att ladda en bil. Vi kör normalt/runt 100 mil/mån + ett par resor i landet/år.
    Laddhybriden vi tittat på kostar 510k (-32k i klimatbonus)
    Plus: billigt fordonsskatt, billigare att äga.
    Minus: risk för stor nedfall av nyprisvärdet, ganska mycket ränta på lånet (ca 35k på första 3 åren i vårt fall)
    Elhybrid-varianten (Executive) kostar runt 380k med tillbehör.
    Plus: dyrare fordonsskatt, dyrare att äga.
    Minus: risk för stor nedfall av nyprisvärdet (?), ganska mycket ränta på lånet (ca 27k på första 3 åren i vårt fall)
  • Svar på tråden Ny bil laddhybrid eller elhybrid
  • amigomio
    snedtak skrev 2021-09-21 21:47:34 följande:

    Det är jättesvårt att spekulera i andrahandspriserna för laddhybrider just nu. Ett tag var begagnatpriserna på nästan nya bilar HÖGRE än nybilspriset för flera modeller, eftersom det fortfarande kan vara lång väntetid tills man får bilen.Jag skulle gissa att bilen tappar lite mindre i värde än 50% på 3 år, men eftersom den är dyrare i inköp så kan värdeminskningen i kr nog bli större för laddhybriden.

    Hde jag varit ni och haft råd hade jag tittat på en hel-elbil eftersom det finns betydligt fler modeller idag än för bara ett år sedan. Visst kanske det kommer fler om ytterligare tre år, men utbudet är rätt bra nu också.


    Ja, det är så vi tänker också. Jag har hört historier, av tekniker som arbetar märkesverkstäder, om nya elbilar som krånglar mycket.
    Priserna på en el-bil ligger ungefär runt Rav4s laddhybrid och därav min undran över om det inte är smartare med en investering på elbil istället. Frågan är vilken bil man ska i så fall satsa på. VW har vi väldigt dålig erfarenhet av sedan tidigare, även Renult. Toyota har vi bra erfarenhet av, men där har de inte släppt en elbil än, det blir antagligen nästa år. Tesla och andra stora märken har vi inte råd med.
  • amigomio
    Anonvm skrev 2021-09-22 20:29:10 följande:
    Hur i hela världen kan du se något som kostar 500.000:-+ och förväntas tappa runt halva sitt värde på 3 år som något ens i närheten av en investering?

    Köper du en helt vanlig normal begagnad bil för runt 100.000, betalar skatt o diesel o några reparationer under 3år.... Då kan du summera dessa 3år med 2-300.000:- mer i fickan.

    Köp gärna el-bil eller nån form av hybrid om du önskar, men om du tror att du kommer spara eller tjäna några pengar på det så lever du i en rosa fluffig drömvärld.

    "miljlöbilar" med olika former av elektrifiering är enbart bra på att dämpa klimatångest.
    Ekonomiskt är det rent självskadebeteende och för miljön globalt är det förödande.
    Vid köp av en ny bil investerar man enbart i sitt liv och bekvämlighet, inte ekonomiskt på något sätt. Vi har haft så stora bekymmer med begagnade biler att vi inte ens vågar titta på en sådan och köpa av en privat person.
    Begagnade bilder på bilfirmor är på tok för dyrt. En 3 år gammal bil med förlängd garantier kostar 10% mindre än en ny motsvarande bil.
    Vad får man för rimlig begagnad familjebil för drygt 100 tusen? Jag kan alltså inte mecka själv och måste förlita mig på en stabil bil. Den ska inte ha gått mer än 8k mil och inte äldre än 4 år, detta för att ev. motorskador ska täckas av försäkringen..
  • amigomio
    snedtak skrev 2021-09-22 20:19:28 följande:
    Det beror ju lite på hur stor bil ni behöver.

    Jag har hört en hel del positivt om Hyndai Ioniq 5. En kollega har en Hyndai Kona som hon är nöjd med.
    Nissan Leaf har ju varit med länge och är ett beprövat kort.
    KIA e-niro verkar också vara poppis. Jag har hört att vissa tycker den känns lite budget och plastig. Jag tror det beror rätt mycket på vad är van vid och har kört innan. 
    Skoda Enyaq är väl lite större, men har inte funnits så länge så jag vet inte hur pålitlig den är. Men den verkar vara ganska prisvärd.
    MG ZS har haft väldigt billiga leasingkampanjer om man vill privatleasa.
    Överlag så måste många tillverkare sälja elbilar i år pga EU-krav så det kan nog finnas en del bra leasingkampanjer om man tycker det är svårt med ett osäkert andrahandsvärde.

    Både Polestar 2 och ID3 och ID4 har väl haft en del barnsjukdomar om jag förstår det rätt.
    Egentligen hade en kombi, exempelvis Corolla Touring räckt för oss. Men jag känner att det är roligare att köra en SUV, dessutom är den tålig när jag behöver lasta in en del utrustning på mitt jobb.. 
    Ja, barnsjukdomar är ju det vi är oroliga för.. Miljön och modern teknik i all ära, men den ska funka också. Tesla hade inte varit fel, men som sagt är den för dyr. Elhybrid/laddhybrid är det vi känner för i dagsläget, i brist på rimlig alternativ.
    Att leasa en bil var vi inne på tidigare, men med tanke på den begränsade milen och kompensationer för ev. repor/skador på bilen vi återlämning, tror vi inte att det skulle kännas roligt. Vi har 2 busiga barn som brukar skoja friskt i baksätet. 
  • amigomio
    Anonvm skrev 2021-09-22 23:19:04 följande:
    Jag kan bara konstatera att vi lever i 2 helt skilda världar.


    Ja, det har vi nog.
    De senaste 2 begagnade bilarna vi köpte behövde vi lägga mer på att laga den än  inköpspriset.
    En Renult Laguna 5 år gammal och gått 12.000 mil fick kabelhaveri och motorn gick ojämn efter ett tag. Reparationen gick på 45k, täcktes inte av försäkringen.
    Senaste bilen, en VW kombi variant automat 2012. Växeln havererade efter 12.500 mil - reperation 50k, inget täcktes av försäkringen pga. milantal. Nu några år senare   vid drygt 20k mil, gick en motorcylinder sönder och hela motorn skulle behöva bytas ut; kostnadsförslag 45-50k att reparera den mot en begagnad motor (täcktes inte av försäkringen). Nu valde vi att sälja den som skrot istället.

    Men självfallet har du rätt i att det är mycket pengar man förlorar varje år på en ny bil, jämfört med vad det kostar i drift. Det är därför vid fundera på vad som är mest relevant att göra. Att köpa en vanlig hybridbil för cirka 300k - som alltid är populär och lätt såld med bra andrahandsvärde eller en laddhybrid som är snålare i drift och skatt, bekvämare och populär, men som tappar mer i värdet pga. det högre priset.
  • amigomio
    Anonvm skrev 2021-09-23 13:19:00 följande:
    Det först felet du gjorde var att köpa nått franskt, det är som rysk roulette, antingen bara går o går de till tidens ände, eller så blir det nått form av totalhaveri. De verkar absolut bero på dagsformen på arbetarna i fabrikerna...
    Läxan lärd: undvik samtliga franska tillverkare.

    När det gäller VW så gjorde du felet att köpa "automat", det som VW-koncernen idag säljer som automatlådor är ett sorgebarn av rang. Det är ingen konventionell automat utan en manuell låda som med en dators hjälp sköter växlingen själv. Växellådstypen heter DSG på VWspråk och ska undvikas till varje pris om man vill ha en pålitlig bil utan oväntade problem och medföljande enorma reparationskostnader.
    Det andra felet du gjorde var att köpa en bil som servats enligt "longlife" med väääääldigt lånt emellan oljebytena, motorolja skall bytas efter max 1500mil, i vissa fall 1000mil vid extra ogynnsamma förhållanden t.ex mycket korta körningar där motorn inte kommer upp i temp ordentligt.

    Interna motorskador på relativt moderna bilar (säg 30-35år tillbaks) förekommer inte alls förutsatt att olja och kamrem byts med rätt intervaller, motor och resten av drivlinan överlever med råge resten av bilen, framförallt här där saltet halverar bilars livslängd.
    95% av alla problem med nyare motorer är enbart relaterade till avgasrening, detta undviker man genom att hålla sig till så pass gamla bilar att de inte har behov av dessa.
    Måste du köra diesel så är det stopp vid -05 sen kom partikelfiltret följt av extremt avancerade och känsliga insprutningssystem, EGRventiler och/eller AdBlue, samtliga dessa avgasreningssystem är ständiga källor till störningar och stora reparationskostnader.
    Bensin kan du utan problem köpa årets modell. 
    Automatväxel är ett måste pga. min sambos körkort.
    Ja, tyvärr är det alltid något med olika bilmärken/modeller osv. Man får olika läxor i livet, vår läxa är att köpa en bil med garanti som någon annan ansvarar för att repetera eller att den ska gå på försäkringen.
  • amigomio
    Studentpappa skrev 2021-09-23 13:41:25 följande:

    Milkostnad för att leasa en elbil är ju mycket lägre än att köpa. Teknikens värld hade väl en genomgång på fem elbilar för ett tag sedan.


    Detta stämmer bra på pappret. Vi kollade detta noga, men vi landade i att det är svårt att tänka på milantal/ev. skador och repor som ska ersättas osv. Det brukar kosta runt 120-160.000 för 3 år med försäkring och serviceavgift. Sedan kan andra höga kostnader tillkomma vid återlämningen. Om man har kör över de avtalade milantalen och i fall ev skador uppkommit på bilen, t.o.m. repor på fälgarna.
Svar på tråden Ny bil laddhybrid eller elhybrid